Uppvärmningskostnader

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Anna Malaga, 16 januari 2012.

  1. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Värmepumpar eller vanlig AC är det vanligaste sättet att värma upp bostäder pà. Installationen är överlägset billigast och drivkostnanden är överkomlig...

    Govvärme finns och börjar bli lite mer vanligt. Har endast sett elektrisk sàdan i Spanien.
    sen beror det ocksà pà var i Spanien du befinner dig. I Södra delarna sà lägger man inte överdrivet mycket pengar pà värme. Medans i tex Bilbao är det vanligt med värmepanna (central värme)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. NOSTRESS

    NOSTRESS Ny medlem

    Blev medlem:
    12 juli 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    5
    Problemet er: Fugt!

    I sydeuropa er der mycket fugt i lejligheder / huse på vinteren. Specielt vis man anvender gas till uppvärmning. Man bliver ganske forvånet, när man ser hur mycket vatten en avfugter kan samle i hop på kort tid. Et bra, och varmere, indeklima kan upnås ved hjälp av en avfugter (på engelska: Dehumidifyer, på spanska ?). Och ved inte att anvende gas! Till upvarmnig kan anvendes: AC / värme (luft/luft) och/eller el radiatorer fyldt med olie. (Velkendt i Sverige). Bliver jätte bra, vis der er en fläkt på olie elementet och termostat!! Det koster liten mera i el, men man undviker et uhelsosamt indeklima. Och man kan spara på långkalsonger med mera. :sol:

    "Life's a compromise! Utopia doesn't exist" !!
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    värmepanna

    Carl,
    Tack för informationen. Vad kostade din värmepanna? Och vad kostar din el?
    Hur varmt har du inne? Jag är intresserad för jag tycker att jag får köra mina AC (har i två rum) på fullt dygnet runt nu på vintern. Stänger jag av dem blir det kallt och ruggigt ganska fort. På sommaren är det lättare att "lida" hettan och bara vädra dygnet runt, tycker jag.
     
  5. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag vet inte om den information som jag lämnade är korrekt , men jag tror det.

    ”Min värmepanna” är ingen som jag har, utan det är bara en förfrågan till forumets medlemmar om någon eventuellt har en sådan kombivärmepanna som värmer radiatorvatten och varmvatten för kök och badrum och hur man driver den (gasflaskor eller stadsgas) och om en sådan panna skulle vara lämplig t.ex på Costa Blanca och Costa del Sol, där man har problem med fukt och kyla under vinterhalvåret. Kanske denna typ av kombipanna inte alls är lämplig (för dyr installation, förbrukning etc) eller kanske det finns bestämmelser att man inte får ha en sådan panna (placering av gasflaskor, gastillförsel etc).

    Vi har också erfarenhet av luftkonditioneringsapparater som ger värme under kalla dagar men problemet som vi ser, är samma som du framhåller, nämligen att när man slår av dem kyls rummet ner mer eller mindre direkt. Ett vattenburet element håller värmen längre

    I det hus vi bodde i senast (Costa del Sol) kunde vi bara använda luftkonditioneringsapparaterna på ett våningsplan i taget. Vi hade det ganska varmt och skönt i vardagsrummet, men när vi gick ner tilll sovrummen var dessa utkylda. Om någon ville stanna uppe och en annan vara i sovrummet fick man bestämma var man vill ha värme. Men detta kanske har att göra med elkapaciteten och antalet faser (?) i huset.

    McAber,liksom Nalle, har också pekat på värmepumpar som ett alternativ. Kanske det är någon som vet och kan tala om vad som är lämpligast och mest ekonomiskt om man vill ha en lagom temperatur i en mindre lägenhet och slippa känna sig kall.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Här kanske fanns svaret på min fråga. Så är det när man läser slarvigt eller glömmer bort. Vet inte vad som är bäst i min ålder.
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    satsa pà AC med värmepump... Billigast instalation och efter en vinter vet du om det är tillräckligt. Skulle du vara här pà sommaren, behöver du en iaf. för kylan.
     
  9. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Carl, om jag var i dina byxor, skulle jag skriva ned vad jag vill och förutsättningarna. Har du tex vattenburen system redan, vill du också att din värmepump skall värma tappvarmvattnet osv.
    För värmepumpar, som ibland kallas för AC, ibland lufttorkare, ibland tom luftpumpar, finns för många applikationer från 200W effekt till flera hundra KW.
    Naturligtvis varierar priset också.
    När du väl har klart för dig vad du vill och önskar dig, så kan du vända dig till en försäljare som är någonlunda stor på området, en fråga där kostar inget, men under resan lär du dig mycket och så småningom ramar du in även priset.
    Precis som Nalle pekar på så är den här tekniken väl använd i Spanien, jag gissar att de har större erfarenhet av mindre anläggningar och vi i Sverige har bättre koll på större anläggningar. (min bergvärme är tex 16KW!!)
    Lycka till !
     
  10. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Bra förslag. Ärligt sagt, först nu har jag begripit att AC är en typ av värmepump. Trevlig helg
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. GaryGary

    GaryGary Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juni 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2
    Installerade just två inverters/värmepumpar/AC i mitt hus. De finns från 400 EUR installerat och klart, men vi valde kraftfullare, effektivare och tystare maskiner från Samsung. 1400 EUR gick det på. Vitt. Säljaren kom till oss klockan 15.30 i lördags och vid 22.00 var det klart och betalt.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Bra gjort ;;;)
    Vår låter just nu som en skördetröska på högvarv :(
    Billig, under 500E.

    Buenas noches P ;;;;;)
     

Dela sidan

Laddar...