Uppvärmningskostnader

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Anna Malaga, 16 januari 2012.

  1. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!
    Ser ut som en "estufa"...Har en så´n. Den har varit på några dagar...

    Apropå värme, ute alltså så lade jag in nå´n statistik om var det
    var varmast på kusterna. Costa Blanca vann...nå´n futtig grad
    och någon dag mindre nederbörd :cheeky.
    Många tror att Costa del Sol är varmast men icke. Allstå det var
    försumbart. Statistiken var mellan år 1961 och 1990...

    Abrazos/ P :sol:
     
  4. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Äsch dâ... :)
    Men jag gissar att ni har högre luftfuktighet, det gör ju att det blir ruggigare. Eller sà är ni gnälligare :D Jag sov en natt i Calpe utan a/c i juli, det kändes mycket "klibbigare" än i Malaga
    I alla fall, jag köpte en flaska butano igâr och satte pâ värmen. Tror det blir den enda jag köper i âr. För tvâ âr sedan, med en hemskt regning vinter, gjorde jag nog av med minst det dubbla.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Är sån där estufa bra? Jag har AC i två rum, men jag har en låååååååååååång korridor som alltid känns kall och fuktig på vintern.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo estufa är bra. Skön värme. Men vår gamla luktade gas - har inte
    gjort det förut och den nya luktar också gas. Speciellt efter man satt
    på den. Kanske måste bränna av en bombona (gasflaska) innan den slutar
    lukta. Nu är ju jag extra känslig för sån´t.....
    Båda är kontrollerade av legala gasgubbar Repsol och godkända och
    som man så klart fick betala en slant för att dom kom. 60-70E?

    Gillar dom. Kan inte säga hur länge en flarra räcker...Tänker
    aldrig på hur många timmar det blivit när den är slut. 0 koll alltså
    men ca 15E kostar den. Har bara på på kvällen och i bland på morgon.

    Ciao P
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Gasbrännare släpper ut otroligt mycket kondensation.
    Dessutom konsumerar dom mycket syre, vilket i vissa fall (tex smà rum utan ventilering) kan leda till att dom producerar kolmonoxid, vilket man dör av.

    Men billigt är det. (och hyffsat säkert om man har "common sense")
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har funderat på om man skulle ta med sig en sådan när man flyttar till hösten. Bra extrapriser i Sverige på sådana "värmepaket". MEN! Jag råkade läsa några böcker av en skotsk bonde som flyttade till Mallorca och odlade apelsiner. Han hade problem med att köpa gasflaskor om han inte kunde visa upp kvittot på den "maskin" han skulle ha flaskan till. Riktigt, eller?

    Ha en bra dag/Göran
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Absolut inte, det är bara att köpa en botella de butano. Samma som man använder till spisar och varmvattenberedare. Jag tycker den är praktisk och värmer upp snabbt, sárskilt om man bor som jag i ett högt smalt hus.
    Men, som Nalle säger, den konsumerar syre. Absolut förbjudet att stänga in den i smâ rum i flera timmar. Jag lâter min stâ pâ en timme pâ morgonen och pâ kvállen och rullar runt den lite, det räcker.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Har för mig att det kan vara problem med anslutningen om man har en svensk apparat som är avsedd för för propangas i stället för butan eller var det tvärtom..
     
  13. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Är det någon som försökt att installera vattenburna värmeelement i några rum och en kombinationpanna, som drivs av gas?

    En sån panna ger ju också varmvatten till kök och badrum. Borde kunna placeras ute på balkon. Kostar omkring € 1 700.

    Ett märke är ATAG 325C för den som inte vet vad det är.
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du hittar sàdana pannor lite överallt i moderna hus.
     
  15. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag var inte tydlig nog. Jag tänkte på om det var möjligt att installera en sådan panna på balkongen till en lägenhet (inte eget hus) och härigenom få både värme på vintern och varmvatten hela året. Kunde man då använda stora gasflaskor - är det tillåtet att ha några sådana på balkongen – och hur många timmar kan pannan köras på en flaska?

    Om man har gasspis skulle man kunna använda hushållsgasen till en sådan panna – naturligtvis med godkända anslutningar etc? Kanske kostar gasen för mycket.

    Är det någon som har undersökt denna lösning eller har erfarenhet av ett sådant system?
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    ;) jag var inte heller helt tydlig.. När jag sa hus, menade jag flerfamiljshus.. Och jag har sett mànga sàna pannor ute pà balkonger (ofta i ett slags grovkök) Dock har dom alltid haft stadsgas... har aldrig sett dom uppkopplade pà flaska.
     
  17. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Det verkar intressant men det måste väl finnas en hake någonstans annars skulle väl flera installera detta och slippa ifrån fukten under vintern. Ar det månne installlationen som är dyr eller användandet? Man kunde ju begränsa användandet till några timmar.

    Är det någon som har erfarenhet av elektrisk golvvärme. Skulle det bli billigare än ovanstående alternativ? I och för sig skulle man kunna kombinera en kombipanna med golvvärme men i båda fallen måste man väl bryta upp och lägga nytt golv.
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bara köpa Spansk regulator! Kostar ca 7 E.
     
  19. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Varför inte en värmepump?

    Tycker att gas låter lite äventyrligt med tanke på risker som det medför.
    Så varför inte en värmepump som man kan montera på väggen. I praktiken, om det är en lägenhet, använder man en undanskymt fönster så man slipper göra hål i väggen :). Fördelarna är många. Dels, om man väljer en "vettig" modell, tex mitsubitzi, så fungerar den som en AC också om man vill ha kyla.
    De brukar kosta kring 1500 Euro och installationen är relativt enkel.
    Effekten kan vara kring 4KW värme, och man "puttar in" ca 1KW el.
    Det är alltså en sk. luft/luft värmepump. Mycket populära i Sverige, men fungerar inte riktigt 100% här pga alla dessa minusgrader. Men i Spanien där det är plusgrader borde det vara riktigt bra alternativ...
     
  20. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Måste lära mig mer om detta.

    Kollade som hastigast på Wikipedia och läste där "En värmepump är en teknisk anordning som överför värme från en kall till en varm plats". Innebär detta att man bara kan använda den på kvällarna när det är kallt ute. Räcker kylan till för att få värme inomhus frågar en som inte är alltför teknisk kunnig.
     
  21. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Oops! Få se nu att man håller tungan rätt i mun...
    Exempelvis kylskåp och frys har samma arbetsprincip som värmepump.
    Där producerar man kyla genom att komprimera med hjälp av kompressor kylmedel (R134?) då stiger temperaturen i samma takt som trycket ökar.
    På "trycksidan" blir det varmt och på "sugsidan" blir det kallt. Hur varmt eller kallt beror på inställningen och av apparatens kvalitet. Sedan går Köldmediumet till en värmeväxlare som ser ut som en kylare i en bil och blåses med fläkt till rummet. Tekniken är väl prövad sedan decennier, men stora framsteg har gjorts under de senaste 10 åren med bättre material bla.
    DU kan Googla om ämnet under "luftvärmepumpar".
    Mycket intressant och en moment av trolleri i och med att man får tex 4KW värme med endast 1 KW el. (värmefaktor)..
    Så varje timme apparaten går tjänar man 3KW el, som man kan dra av från manikens pris, Den blir oftast betalt under 3år och resten (kanske 12år) blir vinst...
    Den här typen av värmepumpar fungerar bäst i temperatur intervallet 4-40grader celsius, dvs den borde vara perfekt i spanien, dag som natt, sommar som vinter...
     
    Last edited: 20 januari 2012
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Gasanläggning...

    Så´n här anläggning har grannen...vad han värmer vet ej,
    antagligen varmvattnet...

    IMG_0626.jpg

    Ciao P ♥
     
  23. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag skulle tro att det är för varmvattnet, endera för kök eller badrum. Ger varmvatten så länge som vattnet värms upp. Ganska vanligt förekommande.

    Finns inte sådan har man ofta elektrisk varmvattenberedare som har den nackdelen att om den inte är riktigt stor så har man begränsad mängd varmvatten.

    ”Min kombipanna” värmer varmvatten som lagras i en reservoir och som håller viss temperatur hela tiden. En del av detta varmvatten går i rör till element i olika rum och man får härigenom värme i rummen liksom varmvatten.

    Vad jag inte vet är om man driva den med bara gasflaskor och hur länge en flaska räcker (om man nu får ha stora flaskor på balkongen) eller om den kan kopplas till stadsvärme.

    I och för sig verkar McAbers värmepump intressant men om det är 14 - 18 grader varmt ute kan man då få 20 grader inomhus (kall luft ska bli varm). Har ännu inte förstått det hela med ska försöka lära mig
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...