UD plågar utlandssvenskarna!

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 13 juni 2009.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Carl, att jag inte tänkte på det. Klart att jag kommer att ta min pappas efternamn följt av min mammas efternamn som ogift, om det är möjligt.

    Om Spanien lyckas ta kol på våra svenska medborgarskap blir vi klart tacksamma. Emellertid tror jag att det är EU som tvingat fram möjligheten till dubbelt medborgarskap från 2001. Det är just detta året som får svensk polis att reagera när man försöker förnyat sitt pass i Sverige.

    Det som är lurigt med spansk lagstiftning är att de skriver en sak och tillämpar något annat. Jag krävde permanent residenta för fem år sedan och pekade på en lagparagraf. "-Spelar ingen roll, det har vi inget". Fem år senare fick jag ett papper som visar att jag har permanent residencia.
     
    Last edited by a moderator: 3 april 2010
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Ha, ha! Naer jag foernyade mitt svenska pass i USA foerra aaret blev jag tvungen att goera saa haer: klockan 5 paa morgonen ta bilen 70 US miles till flygplatsen i Jacksonville. Ta flyget till Atlanta och daerifraan till Baltimore. Fraan Baltimore en snabbbuss till Washington DC och tunnelbana till det svenska konsulatet. Daer gick det paa bara dryggt en timme och daa boerjade resan tillbaka (jag hade braattom, ty uppdraget i Belize vaentade och de ocksaa hade braattom, saa jag hade ingen tid att aeta eller oevernatta, aen mindre turista i DC... ty jag gloemde att jag behoever aendaa vaenta tills passet skickas fraan Sverige): tunnelbana, snabb buss, tvaa flyg och bilresan hem. Var tillbaka hemma "redan" klockan 1:30 nasta morgon. Alltsaa "bara" litet drygt 20 timmar oever kontinenten plus en ansaenlig maengd dollar... foer att inte tala om onoedigt bidrag till lufthuseffekten.

    Och efter en maanad (de hade snoeovader i DC saa posten fraan Sverige var allvarlig foersenad) blev det en bilresa paa omkring 520 USA miles tur och retur till konsulatet i Atlanta!

    Der var inte saa att jag vaentade till sista stunden att foernya och det var inte saa att Svenska ambassaden inte erbjod en temporaert snabbloesning genom ett temporart pass: men myndigheterna i Belize kraevde att ett pass skulle vara giltig minst sex maanader fraan den paataenkta UTresan fraan Belize: och svensk temporaert pass inte skulle fylla det kravet
     
    Last edited: 23 juni 2011
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Minerva, ingen semesterresa precis? Jag undrar hur många och hur mycket nedsmutsning vi tvingas bidra med när vi förnyar de svenska passen. Det är i varje fall inget för svenska medier att bekymra sig om.

    Från TT i Malmö kablades nyligen denna "sensationella nyhet" ut till landets flesta tidningar:

    Fingeravtryck hindrar studenter
    De skärpta visumkraven hindrar att utländska studenter kommer in i Sverige, uppger förvaltningschefen Kjell Gunnarsson vid Malmö högskola. De nya reglerna kräver fingeravtryck och fotografering på en svensk ambassad vid ansökan om uppehålls tillstånd. Ett problem är att högskolorna inte vet vilka ambassader som har utrustning för detta och som kan ta emot sökande, enligt SR:s Ekoredaktion. Gunnarsson tror att 40-talet studenter som betalat sina avgifter är berörda.
     

Dela sidan

Laddar...