UD plågar utlandssvenskarna!

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 13 juni 2009.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Inte nog med att de nya svenska EU-passen kostar många sköna tusenlappar i form av resor till Madrid för att förnya passen, från den 15 juli 2009 höjs avgifterna:

    Pass -- 1400 kr
    Provisoriskt pass -- 1600 kr
    Nationellt ID-kort -- 1400 kr

    Om du snart behöver förnya passet, passa på före den 15 juli. Reser du till Sverige är avgifterna oförändade:

    Pass -- 400 kr
    Provisoriskt pass -- 980 kr
    Nationellt ID-kort -- 400 kr
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Mer administration kostar.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Just det crazys, och det är EU som styr så att att administrationen växer. Det som tillkommit rent tekniskt är en skanner för fingeravtryck. En USB skanner för fingeravtryck kostar idag ca 100 USD så jag undrar hur man räknar på UD.

    Ursprungliga skulle vi skulle resa "fritt" i Europa - utan pass.
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är fullständig idioti. OK om man bor i Madrid. men hur mànga Spanien svenskar bor där?
     
  8. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Jag vart välldigt irriterad när dom tog bort möjligheten att förnya svenska pass via Konsulatet i Málaga.

    För mig, och säkert många andra, har det blivit oerhört komplicerat att förnya mitt pass, för om jag har förstått det rätt så kan det endast göras i Madrid nu.

    Detta innebär för mig:

    1. Ta ledigt från jobbet för att resa upp till Madrid
    2. Betala tåg-flygresa tur/retur till Madrid
    3. Betala för nya passet

    Hur man än ser på det så kommer det att kosta en hel del euros med tanke på att man först ska förlora en dags arbete och lön om man nu inte använder en semesterdag, och sedan kostander för resa och nyttt pass.

    Lätt att sitta och fundera ut nya "procedurer" när man inte blir drabbad själv!
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har föreslagit UD att de skapar en eller flera "ambulerande ambassader". Dessa reser runt till konsulat och honorärkonsulat med dator, kamera och platta för fingeravtryck. Man vet när de dyker upp under året och man bokar in en tid. Nu läser jag att man kommer att starta en sådan verksamhet i USA, så ge inte upp hoppet!

    Själv satsar jag på spanskt pass.
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Har det blivit lättare att bli Spansk medborgare? Kan man behàlla sitt Svenska medlemskap?

    Jag funderade pà att bli Spanks för ca: 15 àr sedan men behövde ett ton papper, min farfars skostorlek etc.. sà det blev inget. Men funderar starkt pà att göra det. Speciellt nu när vi inte fàr nya ID kort.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. HåkanP

    HåkanP Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Hmm kan inte svara på om det blivit lättare att bli spansk medborgare, men det tar iallfall lång tid.. Tror inte man kan ha dubbelt medborgarskap, får du ett spanskt så säger du upp ditt svenska! Dubbelt kan du bara ha om du har en förälder med varsitt medborgskap och är född där.
    Förstår att det är mycket pappersexercis, men nu när du har bott där så länge så borde det gå betydligt snabbare för din del eller?
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Från år 2001 kan man ha dubbelt medborgarskap. Detta vållar problem för dem som vill förnya passet i Sverige och som bodde i Spanien före 2001. "-Du måste bevisa att du fortfarande är svensk", säger Polisen. Det fungerar som ett lotteri, på vissa polisstationer frågar man inte.

    Nalle, om du funderar på spanskt medborgarskap, gå först till polisen och kontrollera att du har 10 års sammanhängande residencia. En vän hade alla papper klara utom just detta.
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Bara ett litet påpekande. Från svensk sida finns numera inga problem med att ha flera medborgarskap.

    Frågan man måste ställa är dock om landet där du söker nytt medborgarskap accepterar dubbla medborgarskap. Det ár inte alltid fallet. Ofta är kravet att du förlorar/avsäger dig ditt medborgarskap för att få ett nytt.
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Har haft resedencia i snart 20 àr och är dessutom gift med en spanska. sà för den skull är det inga problem. Men var inne och tittade pà Ministerio de interior hemsida och det verkar som om bara Latin amerikaner kan ha dubbelt medborgarskap...

    fàr väl knalla in hos registro civil och fràga... tar ju bara ett par timmar :rolleyes:
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  17. HåkanP

    HåkanP Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    ok ursäkta för min felaktiga info.. redface

     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    För allt i Världen, finns ingen anledning om att be om ursäkt! Ända sedan vi flyttade från Sverige har jag försökt att reda ut begreppen och det är verkligen inte lätt. Jag skulle vilja påstå att de som är mest okunniga är politikerna. Organ som EU-Upplysningaen är ibland helt ute och seglar. Hur skall man då bete sig?
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Namn ja...


    Preciosa har (tyvärr) 3 förnamn...Men det 3:e är det jag "ska" tilltalas...
    Problemet är att jag i Spanien får heta mitt egentliga förnamn som efternamn tillsammans med mitt "riktiga" efternamn. Alltså "försvinner det förnamn jag vill ha på alla papper eller ropas upp på sjukhus eller wathever..
    Jag får som sagt heta/höra det första förnamnet (hemskt :eek:) och det "riktiga" som efternamn plus mitt efternamn som nr 2 eftersom man SKA ha 2 efternamn..som ni förstår...eller?
    Hängde ni med?
    Min mor visste ju inte att jag skulle bo i Spanien, hon tyckte bara att det
    lät mer harmoniskt med förnamnen i den (o)-ordningen. Min tvillingsyster
    fick också 3 men i rätt ordning -men hon vill inte bo i Spanien..
    Kanske vi skulle byta identitet...Vi har ju samma DNA..tror jag - men det får bli en annan tråd...

    Glad Påsk! /P;;;;;)
     
    Last edited: 2 april 2010
  20. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I Spanien är det inget problem, problemet uppkom i Sverige enligt länken.

    Jag utgår ifrån att jag kommer att få tre namn som spansk medborgare och då är det väl klokast att använda mitt mellannamn som efternamn nummer två?
     
  22. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    .

    Spanskt medborgarskap för svensk och möjligheten att ha dubbelt medborgarskap.

    Håkan P ”Tror inte man kan ha dubbelt medborgarskap, får du ett spanskt så säger du upp ditt svenska”

    SolenLyser ” Från år 2001 kan man ha dubbelt medborgarskap”.

    Eftersom detta kan missförstås påpekade jag ”om landet där du söker nytt medborgarskap accepterar dubbla medborgarskap. Detta är inte alltid fallet. Ofta är kravet att du förlorar/avsäger dig ditt medborgarskap för att få ett nytt”.

    SolenLyser ” Det är nog OK med dubbelt medborgarskap

    Kommentar: Jag tror att HåkanP har rätt härvidlag och att det bara är sydamerikanska medborgare som har rätt att behålla sina medborgarskap. Under tiden de är bosatta och skrivna i det ena landet är deras andra medborgarskap ”vilande” och aktiveras först i samband med att de återvänder till och folkbokförs i det land, där de har det andra medborgarskapet (Brasklapp: Så var det i alla fall förr)

    SolenLyser ” men så har vi då problemet med att man har två efternamn i Spanien, inte i Sverige” med en hänvisning till en länk.

    Kommentar: Läser man länken så verkar det vara mer problem med två efternamn just i Sverige och inte i Spanien. Ett EU-land måste acceptera det/de namn som ett annat EU-land registrerat.

    ”Según la sentencia, un país europeo no puede negar la inscripción de un niño con los mismos nombres/apellidos con los que ya haya sido registrado en otro país de la UE”.

    Det var därför jag ställde frågan, varför det skulle vara problematiskt i Spanien.

    SolenLyser bekräftar nu ”I Spanien är det inget problem, problemet uppkom i Sverige enligt länken”.

    Kommentar: Om nu spanjorerna vill ha två efternamn kan man väl följa det spanska systemet med faderns och moderns efternamn eller använda också makens/makans efternamn om man gifter sig/är gift.

    Det är ju oftast det första efternamnet som är huvudnamnet. Detta gör att svenskar t.ex. Sven Andersson Petterson, som har mellannamn Andersson, och i svenska register finns under Petterson i Spanien ofta hamnar under Andersson.

    Vad jag förstått är att om man har ett vanligt efternamn som första efternamn kan man använda sitt andra namn, t.ex. premiärministern José Luis Rodríguez Zapatero. Hur detta registreras i Spanien känner jag inte till.

    Sorry, detta inlägg blev alldeles för långt och kanske skrivet alltför hastigt. Kanske någon svensk som bor i Spanien och gått igenom det hela kan lämna mer upplysningar
     
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Finns inga riktlinjer för vilket efternamn som ska eller an användas.
    Zapater har valt att använda sitt andra efternamn (varför vet jag inte, Kanske av politiska skäl är bättre att heta Skomakare än Rodriguez, som för övrigt är ett "son" namn)

    Precis som i Sverige kan man välja vilket tilltals namn man använder.

    Pà papper och i data utskrifter kommer dock Zapatero bli kallad Sr. Rodriguez..
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...