Skaffa NIE-nummer

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Pooh, 6 november 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Jimmy Öström

    Jimmy Öström Ny medlem

    Blev medlem:
    13 juni 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    He he då var killen känd ju...

    Nej men jag ska bo här tills jag dör (njaa kanske) så då ville vi att pengar skulle dras från mitt konto istället för han som har lägenheten (som bara bor i Sverige numera men har en släkting som sköter uthyrning som är här nere 4-5 gånger per år), men det gick icke på ena stället (minns inte om det var vatten eller el). Men på det andra stället (el eller vatten) så gick det på 1 minut att ändra.....

    Ja bankkonto var inga problem (men alla Spanjorer är så förvånade att man hade bankkonto och kort utan NIE nummer).

    Men avtal för internet gick jag bet på så då kände jag att NIE ska jag skaffa mig, jag menar hur svårt kan det vara

    Man klarar såklart att fixa NIE nummer om man bara kan engelska, men det blir så drygt så kan man så ska man verkligen ha med någon som kan spanska, annars får man sätta sig hos killen i baren


     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det går att fixa NIE utan tolk. Man behöver då ha med sig ett papper på spanska där det står att personen i fråga vill ha ett NIE, alla andra nödvändiga handlingar ska naturligtvis vara med. Fungerar hos polisen i Alicante iaf.
     
  4. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Handlingar

    Ja tolkande är inga problem för mig, men jag skulle vilja fråga vilka som är alla nödvändiga handlingar. Om man ska skaffa ett NIE-nummer enligt punkt två i det första inlägget i den här tråden, vad för papper bör man då ha med sig till polisen då man ska fylla i alla papper?
    Pass, självklart, men vad mer? Behöver man personbevis från Sverige med sig? Vilka papper annars? Vore tacksam för info om allt som behövs för detta.
     
  5. brandt

    brandt Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Det räckte med pass + 1 kopia av passet när man sökte på ambassaden i Stockholm. De tillhandahöll blanketterna som skulle fyllas i samt översättning. Medtag kontanter.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Även foto behövdes när jag sökte (2009). Jag skulle även ange adress i Spanien och det gick bra med den tillfälliga studentbostaden i Alicante. Jag hade färdiga, ifyllda blanketter med mig, men det var inte mycket man skulle fylla i dem.
     
  8. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi behövde en adress i Spanien och det gick bra med ett hyres adress samt som rinconada skriver foto pass samt en kopia på detta, i Torrevieja finns det en handlare nästan precis sidan om som tillhandahåller alt som behövs. Vår mäklare hämta först ut underlagen som vi fyllde i på detta ställe med kopior (skall vara många) varefter vi gick till banken och betala avgiften sedan tillbaka till polisen och överlämna samtliga handlingar inklusive kvittot.
     
  9. AlexD

    AlexD Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, så om jag åker ner till Spanien och studerar i 24 veckor och går på arbetsförmedlingen samtidigt men sen efter dom 24 veckorna är färdiga så kan jag börja ansöka om NIE-nummer och registrera mig hos Spanska skatteverket?

    För jag behöver väll inte göra allt det där direkt när jag kommer till Spanien, utan man kan vänta 2 månader, bara man inte är för sent ute då det redan har gått 3 månader.

    Men jag ska hyra en lägenhet från och med första dagen, men det påverkar väll ingenting?

    Jag har lärt mig utav mina misstag som jag gjorde när jag var i Thailand för länge för att jag inte visste att man var tvungen att förnya sitt visum, så jag vill inte gör samma misstag i Spanien :)

    Mvh, Alex.
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej AlexD, NIE nummer är för icke residenta men som du förmodligen behöver när du skall hyra på längre sikt.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. AlexD

    AlexD Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, men jag behöver väll inte ansöka om NIE nummer direkt? Utan jag kan vänta 2 månader innan jag ansöker om det?
     
  13. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Bättre att göra direkt ifall du också skall öppna ett bank konto och annat som kräver att du har ett sådant.
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har haft bankkonto sen 1989 utan NIE. Inga problem. Myt....
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Man behöver inte NIE för bankkonto på alla banker och inte heller för
    att hyra. Om Du Alex bara ska vara i 6 mån så behöver du ju inte göra
    något men om du under tiden hittar jobb och vill stanna så ska du så klart
    skriva ut dig och in i Spanien och skaffa det du behöver när det är dags.

    Ciao P :sol:
     
  16. AlexD

    AlexD Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar spainsmile

    Ja, det är det jag menar, jag fixar NIE nummer och andra skattesaker när jag har hittat jobb eller har vart där nästan 3 månader, för jag vill gå färdigt skolan innan jag ger mig in på Spanskt medborgarskap och sånt!

    Skriver mer när jag har landat i Palma! :)
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!
    Spanskt medborgarskap tar minst 10 år så du menar väl residencia :D
    Att du är skattskriven i Spanien.
    Trevlig resa till härliga Palma!

    Ciao P
     
  18. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    hej Läste nånstans att man skulle ha hälsodeklaration/läkarintyg för att få skriva sig i Spanien tilsammans med paper på tex pass och foton m,m, Hur går det när man ska dit som pensionär, mej veterligen finns det ingen 100% frisk pensionär. så hur löser man sånt?
     
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Hundägarn.
    Detta kan jag faktiskt svara på eftersom jag just håller på med det. För att få ditt certificat som resident, Så skall du (som pensionär) gå till Policia National med Pass+kopia, Ansökningsblankett EX18+kopia, Intyg från din pensionutbetalare att du får in minst 5008Euro om året (om du inte äger en fastighet i Spanien) samt kunna visa upp att du har fått blanketten S1 eller E121 som den också heter. den får du från försäkringskassan och skickas till din adress i Spanien (adressen skall vara inskriven från FK och du får inte göra ändringar på blanketten). Du skall också ha med betalningsanv. på 10.40 Euro som du har betalt på banken innan du går till polisen.

    Kortet för residenta får du direkt hos polisen. I Fuengirola har de som vana att du går dit och visar upp papperen vid en disk som sedan ger dig en nummerlapp för nästa dag.

    Nästa steg är sjukförsäkringen. Då går du till det lokala CAISS-kontoret och lämnar dina två ex av E121, samt fotpokopia av pass och residentkortet.

    Efter ca en månad får du blanketter som du tar med dig till din lokala vårdcentral och fyller i papper där för att få tillgång till sjukvården i Spanien. Obs att detta sista också tar lite tid innan du får ditt intyg, men efter ansökan och undertecknandet på vårdcentralen så får du gratis vård och medicin där.

    Kan skilja lite i olika regioner om jag nu har fattat rätt.

    När Försäkringskassan i Visby får blanketterna från Spanien (CAISS) utfärdar de ett intyg så att du får fri sjukvård även när du besöker Sverige. EU-kortet gäller alltså bara i 3.e-land.

    Puuuh! Lätt fixat även om det tar lite tid. Du får oftast hjälp hos Utlänningsavdelningen i din kommun (inte turistbyrån) med blanketter och sånt.

    Lycka till, och Välkommen till Spanienspainsmile
     
  20. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar,, med vårdcentral menar du den vi har här hemma då eller den i spanien??
     
  21. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag menar den lokala vårdcentralen där du bor. Health care center på engelska. Har inte kommit så långt till vad den heter på spanska ännu, men den upplysningen får du också från Foreigners office.thumb
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ambulatorio.
     
  23. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Det är också så man kunde göra innan, vad jag gick veta var bl.a. att man t.ex. inte kan få ett NIE nummer utan att ha ett kontrakt i dag vilket gick utan förr. Våran mäklare var tvungen att upprätta ett fiktivt hyres kontrakt till oss eftersom vi bara hade lagt ett bud på ett bankåtertagande men ville ha allt klart med NIE nummer samt bank konto innan vi flög hem. Men det är korrekt med bank konto, bara jag som mins fel,:vissla:Vi fick bankkontot samma dag som vi sökte våra NIE nummer och ville ha allt klart innan vi flög hem samma dag så vi kunde slutföra affären hemifrån ifall banken acceptera vårt bud vilket dom gjorde och resterade hjälpte mäklaren oss med utan att vi behövde ta ner igen förren allt var klart och ström och vatten var inkopplat.));)thumb
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...