Skaffa NIE-nummer

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Pooh, 6 november 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Uj, det här var en gammal fråga. Om du inte vill registrera dig har men ha tillgång till sjukvård. Så finns det något i Spanien som kallas för "Tarjeta Sanitaria och kan beställas på internet. Det ger dig samma pris på sjukvård som i EU-landet du vistas i. Brukar ha kort giltighetstid, två år tror jag det är och i Sverige får du tala med Socialförsäkringen för att fråga hur du kan få detta kort.

    Mvh
    Monica
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Tarjeta Sanitaria är det blå EU-kortet som man får hos Förskringskassan. Det gäller i tre år och BARA nödvändig vård. Läs noga på Förs.kassans hemsida vad som gäller.
    rocio
     
  4. AnnaZ

    AnnaZ Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juli 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Fråga ang. de 183 dagarna.. Om man vistas mer än 183 dagar per år i Spanien anses man vara bosatt där. (om jag inte fattat fel) Är det någon som vet hur de 183 dagarna räknas? Är det kalenderår jan-dec, eller är det 183 dagar i sträck som räknas. Min fråga är egentligen: om man åker ner i september, finns det möjlighet att stanna till juni utan att det räknas som att man varit bosatt i Spanien? Vill helst slippa skriva ut mig.. think
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej AnnaZ!
    Om du vistas totalt 183 av årets 365 dagar i Spanien ska du anses vara bofast där och ska då skriva dig där. Dom behöver inte vara i följd och inte från jan.-dec. Det är alltså vad som gäller juridiskt, sedan att alla inte följer detta slaviskt är en annan sak.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AnnaZ

    AnnaZ Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juli 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej rocio!
    Tack för svaret.. Så om jag är ca 100 dagar under 2014 och låt säga 160 under 2015, vad räknas det som?
    Det överstiger inte 183 dagar per år, men är mer än 183 dagar i sträck.
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja det gàr bra. eftersom den 1/1 "nollställs" räkningen..
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Nalle!
    Menar du alltså att det är OK att vara här i Spanien t.ex. fr.o.m. 3/7 2014 t.o.m. 1/7 2015 = 364 dag. eftersom det blir 182 dag. på vardera året?
    rocio
     
  10. Boleto

    Boleto Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skulle också vilja veta om det är kalenderår eller inte. Och: Hur stor är risken man tar, dvs vad händer om dom kommer på en med att ha stannat för länge utan att ha skaffat Residencia? ;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ni får tro på vad Nalle säger i inlägg ovan. Kalenderår alltså.
    Vet inte om nån kommer på en om man inte av nån anledning
    blir inblandad i nåt el inte kan försörja sig själv el liknande.
    Ja att det ska finnas nåt skäl till att man kollas...att man varit
    längre än dom stipulerade dagarna.
    Tror tex polisen har annat att göra :cool:

    Det är en moralfråga snarare Think
    P :sol:
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nej eftersom man bara fàr vara här 90 dagar i sträck. har jag för mig.

    Sà du kan àka ner och stanna Okt, Nov, Dec 2013, Jan, Feb, Abr, 2014 men sedan ska man i princip be om en uppehàllsförlängning (prolongacion de estancia)

    Var man ber om detta antar jag är hos nationella polisen, vem som kollar (kan de ju igentligen inte styrka) och vad straffet blir har jag ingen koll pà.
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nu blev det rörigt :D Men detta har skrivits spaltmeter om
    på alla möjliga frågesajter :)

    Normalt sätt så "får" man ju bara vara här 3 månader (precis som i Sverige)
    utan att regga sig hos polisen...Certificado de Registro de Ciudadano del a Unión heter pappret...
    Egentligen bara ett papper, undersöker dom om man kan stanna då el inte. Vilka kriterier
    går dom på eller är det bara ett papper liksom...
    Men 183 dagar per kalenderår kan man uppehålla sig
    utan att behöva skriva ut sig från Sverige och börja betala skatt här.

    Nu följer ju inte dom flesta det med detta Cert, känner ingen :)
    Och som sagt vem knackar en på ryggen och undrar hur länge man varit...
    Hur bevisas det...går väl kanske på ett eller annat sätt men då ska man
    som "rik" skandinav hamnat i onåd på nåt sätt. Och dom vill kasta ut en av
    nån anledning.
    Den här tråden börjar faktiskt med detta av Pooh. Går man över årsgränsen och är
    lika länge på andra sidan ...ja inte vet jag men är det bättre att åka hem
    nån månad och sen tillbaka om man nu inte varit 183 dagar året innan...

    Men, då kan man väl inte vara 3 mån på året innan och direkt fortsätta året efter
    med 3 mån heller? Eller...tänker jag fel nu...

    Ciao P :eek:
     
    Last edited: 3 oktober 2013
  15. AnnaZ

    AnnaZ Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juli 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej.. 89 dagar, liten utflykt till Portugal.. Eller? ;)
     
  16. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag delar Preciosas uppfattning och tror inte att hon tänker fel. Man måste skilja på rätten som EU-medborgare att att få befinna sig i ett EU-land och vara skattskyldig där. Alla EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i ett EU-land, men måste efter tre månader registrera sig. Det är antagligen då - som Preciosa skriver - som myndigheterna kollar om du har arbete, är pensionär, har tillräckligt med medel för att kunna försörja dig etc. Kan du försörja dig har de ingen möjlighet att neka dig att stanna så länge du vill. Detta har med fri rörlighet inom EU att göra. Din uppehållsrätt fortsätter. (Före EU-reglerna fick man vara högst tre månader per sexmånadersperiod för att därefter söka uppehållstillstånd). Skulle man bli tagen för att man inte registrerat sig blir man inte utvisad, möjligen kan ett mindre bötesbelopp utgå.

    Det där med 183 dagar har med skattskyldighet, som Preciosa skriver, och inte med uppehållsrätt att göra. Sen kan man ju tänka sig att om man registrerar sin uppehållsrätt efter tre månader kan myndigheterna lättare kolla om man ska betraktas som skattskyldig eller ej.

    Personligen tror jag inte ”normala” svenska medborgare är särskilt intressanta för spanska myndigheter och behöver känna sig särskilt oroliga om de skulle vara längre tid än tre månader i Spanien utan att registrera sig.
     
  17. Gumman

    Gumman Ny medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    nej det gäller årsvis
     
  18. jude22

    jude22 Ny medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för informationen. Verkligen hjälper.
     
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tidigare fanns det ett Residenciakort med foto. Kortet fungerade som ID för flygresor i Spanien och i de flesta fall vid flygresor till Sverige. Kortet har ersatts av ett "grönt papper utan foto". Ett sådant grönt papper skall vår son ta med sig till Madrid för att förnya det svenska passet. Trist att Residenciakortet försvann, annars kunde vår son sluta upp med den kostsamma förnyelsen av svenska pass.

    http://www.youtube.com/watch?v=VcxK1Z_L4xE
     
  20. bajenlandet

    bajenlandet Ny medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2014
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
  21. tomped

    tomped Medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    1
    Förnya sitt NIE-nummer?

    Är det någon som vet hur det går till att förnya sitt NIE-nummer? Är det samma byråkratiska procedur som vid förstagångsansökan? Vilken/vilka blanketter krävs? Kommer den nya blanketten bara att gälla i tre månader? Skall man hela tiden behöva förnya den isf? Tack på förhand för svar!spainsmile
     
  22. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    NIE-numret är alltid detsamma. Under våra 27 år har vi endast behövt visa vårt originalpapper, som utfärdades 1987, när vi har köpt bilar. Vi har aldrig förnyat det.
    rocio
     
  23. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    NIE-numret är permanent men NIE-dokumentet är numera bara giltigt i 3 månader.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...