Skaffa NIE-nummer

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Pooh, 6 november 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ok, för att klargöra en gång för alla... det är olika "Residencior", och det som förr kallades "Residencia" existerar inte sen 2007.

    1. Korta besök under 3 månader. Behövs inget, om man inte vill köpa bil eller hyra/köpa hus, eller öppna bankkonto. Då behövs det vita NIE-certet, som man får hos Polisen. (Policia Nacional, inte Lokalpolisen.)

    2. Om man ska stanna över 3 månader, ska man ha det gröna "Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión" - uppehållstillståndet som man också får hos Polisen.
    Detta är en registrering av dig som EU-medborgare att du får bo permanent (mer än 3 månader) i Spanien. Detta är samma regel som att en EU-medborgare som flyttar till Sverige också måste registrera sig, om den bor där mer än 3 månader. Det gäller fri rörlighet innom EU, men man måste registrera sig om man ska stanna en längre tid.
    Detta Recidencia har INGET ÖVERHUVUDTAGET ATT GÖRA MED SKATT.

    3. Skattemessig Residencia. "Residencia fiscal española". Om man är i Spanien mer än 183 dagar per år, behöver man normalt ha detta.
    Denna får man hos skattemyndigheten, Ministerio de Economía y Hacienda, ("La Hacienda), och innebär att man är skattskyldig i Spanien.

    4. Certifikat som ICKE-resident. Behövs ibland om man som icke-resident har NIE-nummer och bankkonto i Spanien. Utfärdas liksom de två första också av polisen.

    --Pooh
     
    VikingAndy och mixt gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Gracias Pooh thumb

    Bra att du klargjorde detta för oss!

    Nr 2 vet jag att man "borde" ha men känner ingen inkl
    mig själv som ansöker om det som vistas här över 3 mån
    och mindre än 183 dagar :vissla:

    Nr 4 bad Bankia mig om när jag skulle öppna bankkonto
    " Certificado de no residencia en España" och 350E men då gick
    jag till Cam och där behövde dom bara pass...tittade inte på NIE:t och 0 Euro.

    Muy bien/ Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 6 november 2011
  4. DS-civilekonom

    DS-civilekonom Medlem

    Blev medlem:
    3 november 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Pooh,

    Vi kommer att vara i Spanien i 10 månader. Förstod att det vore bra att registrera sig "Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión" så att vi får tillgång till sjukvård. Det stämmer väl?
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Hej!

    Man "måste" ha "Certificado de Registro" när man är här så länge som 10 månader, men tyvärr innebär det inte att man får tillgång till Spansk sjukvård.
    Det Spanska systemet funkar inte som i Sverige (eller t.ex. Storbritannien), där det räcker med att vara skriven i landet för att kunna registrera sig med försäkringskassan och få tillgång till allt. I Spanien måste man betala in till det Sociala systemet för att kunna få någonting ur det... Det betyder att man måste ha en anställning, (då arbetsgivaren betalar in i systemet), eller vara egen företagare, och då betala själv varje månad.
    Så när man är skriven här får man alltså tillgång till samma sociala förmåner som Spanjorerna, dvs inga alls om man inte betalar först...
    (Spanjorerna själva kommer ju in i det som barn via sina föräldrar, sen kanske de inte har något jobb, och kan inte betala in något, men då är de ju redan inne i systemet... och man måste inte betala in om man är arbetslös. Men de måste in, på ena eller andra sättet, innan de har rätt till något.)

    I er situation är nog en privat sjukförsäkring det bästa. Det finns en hel del att välja på där, och har diskuterats på annan plats på det här forumet. Med privat försäkring har ni också ett bredare urval av vårdinrättningar att välja på, inte bara er lokala husläkare.

    -Pooh
     
    Last edited: 22 november 2011
    mixt gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    10 månader om året, betyder gissningsvis 2 i Sverige...
    Då får ni, om ni inte är skatteutskrivna, den svenska försäkringskassan kort

    Ingen har koll på när ni kom till Spanien eller hur länge ni möjligen varit det.
    Det är många år sedan passen stämplades vid ankomst och avresa

    Säkert inte 100 % korrekt - men enkelt - och i sällskap med många andra
     
  8. Be73

    Be73 Ny medlem

    Blev medlem:
    16 oktober 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Visst får man lägre kostnad med fastighetskatt , el , vatten mm när man ha det gröna "Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión ?

    eller är jag ute och cykla?
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    El och vatten samt IBI är lika för alla. Spelar ingen roll om du är resident eller ej.
    Men jag läste nàgonstan att det Spanska skatteverket studerar om man kan höja IBI (fastighetsskatten) med 50% för alla som inte har det som "första" boende. Men det gäller även Spanjorer som skaffar sig ett sommarhus.
     
    Last edited: 23 november 2011
  10. DS-civilekonom

    DS-civilekonom Medlem

    Blev medlem:
    3 november 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack,
    OK, vi lär betala in en privat sjukförsäkring.
    Skulle du kunna vara vänlig och försöka berätta för mig varför jag ska registrera mig här, när jag ändå inte får tillgång till sjukvården? Finns det någon annan fördel med registreringen?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag kan iaf säga att om man inte är pensionär
    så har man ingen fördel att vara skriven men Spanien
    anser ju givetvis att man ska "skattskriva" sig här om man
    bor så länge som mer än 6 månader. Man tar ju del av
    "allt" i samhället utan att betala för sig. Iofs handlar man
    ju och iom det bidrar lite men som sagt inte i övrigt.

    Om man äger bostad bidrar man ju då man ju betalar två
    skatter men rätt låga.

    Rätta mig om jag har fel nu då :eek:/ P :sol:
     
  13. DS-civilekonom

    DS-civilekonom Medlem

    Blev medlem:
    3 november 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Pooh,

    Vad säger du... Varför jag ska registrera mig här, när jag ändå inte får tillgång till sjukvården? Finns det någon annan fördel med registreringen?
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    som resident blir dina bankkostnader billigare... (om du nu har spansk bank) men om ni bara ska vara här i 10 màn.....
     
  15. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    DS-civilekonom skrev:
    Det är olika regler i de olika regionerna och man får kolla där man skall bosätta sig. I Katalonien t.ex skall det räcka med att vara bosatt för att få tillgång till den spanska sjukvården. Nu hörde jag att det var lagt fram ett förslag om stora ändringar inom sjukvården just där så man bör kolla noga.

    En annan sak att tänka på är hur det blir när man återvänder till Sverige om man är utskriven. I några fall får man vänta 6 mnd för att få vara med i Försäkringskassan igen och det kan också vara svårt att få banklån, hyreskontrakt, mobilabonnemang och annat om man inte finns med i systemet.
     
  16. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Men pensionärer inom EU har ju tillgâng till systemet i det land de bor. Och om man inte är pensionär är det väl meningen att man ska jobba.
    Det räcker med att en i familjen jobbar. De andra, make och fru, kan skriva in sig pâ pâ dennes sjukförsäkringskort. Det är det arbetslösa ungdomar gör (stâr pâ föräldrarnas kort) Om man BLIR arbetslös har man bara sjukförsäkring under den tid man gâr pâ a-kassa samt tre mânader till.
    Slutar man frivilligt, har man bara sjukförsäkring 3 mânader efter detta.
     
  17. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag fattade aldrig att DS-civilekonom var pensionär - då är det nog enklare både att flytta till Spanien och tillbaka till Sverige igen.
     
  18. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej, förlât, jag menade inte detta som ett direkt svar till DS, utan spann bara vidare pâ trâden om sjukförsäkringssystemet i Spanien.
    Ska man bara uppehâlla sig här i 10 mânader är det nog bättre att fortsätta vara skriven i Sverige. Kruxet är väl att det blâa kortet bara gäller 6 mànader?
     
  19. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Som det kan bli :)

    Mitt EU-kort är giltigt i 3 år. Men jag gissar att jag inte kan skriva ut mig från Sverige och att kortet fortfarande gäller efteråt. Frågan är förstås om det är någon som kollar det?
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Så är det, 3 år gäller kortet och man får ett nytt automatiskt när det gamla går ut. Ingen kanske kollar, men när ditt blåa kort i Sverige blir gammalt får du inte automatiskt ett nytt om du inte är skriven i Sverige. Med det blåa kortet får man den grundläggande
    sjukvården, akutfall osv men skulle det behövas en operation eller liknande (i Spanien) då måste man ha det spanska kortet.
     
  21. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Akuta operationer tar de nog med det svenska kortet. Jag blev opererad i Barcelona en söndagskväll i januari i år - utan något kort alls faktiskt. Jag hade inget EU-kort och förstås inget spanskt sjukvårdskort och då får man betala själv - över 2300E blev det :eek: :eek:
    Jag var rätt så glad att jag hade med mig kreditkort kan jag berätta :D

    Men jag fick med mig ett intyg så försäkringskassan betalade tillbaka pengarna efter to-tre månader minus den svenska patientavgiften på 200kr så det ordnade sig. På vardagar under försäkringskassans öppettider kan man ringa och få ett förhandsbesked och därmed slippa betala - men det funkade inte för mig som var där på en söndagskväll..
     
    Last edited: 29 november 2011
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Visst. Så är det. Mitt förra inlägg var oklart. Jag menade att man slapp betala med ett försäkringskort... Det är ju väl att det ordnade sig till slut Uora! Hemskt mycket pengar...
     
  23. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Hmmm...väldigt vad giltighetstiden varierar! Jag har ju spanskt EU-kort när jag reser till Sverige och det har jag ibland fâtt för 6 mânader och ibland för ett âr. Nu läser jag att det gäller i tvâ âr. Det skulle ju vara kanon, sâ slipper man be om ett nytt varje gâng ;)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...