Skaffa NIE-nummer

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Kitty, 23 juni 2011.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola och välkommen till spainsmile

    Notarien gör väl inte detta antar jag..men man kan väl få hjälp av
    mäklare el helst om man har en asesoría/gestoría..vilket jag
    tycker man ska ha om man inte behärskar spanska.
    Ciao P :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    AHN Nerja har utmärkt NIE och Residencia-info på sin hemsida. T.o.m. Blanketter som pdf-filer. Får inte det här med länk att funka men här kommer adressen.
    http://www.ahn-nerja.org/inrenie.htm

    Göran
     
  4. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, låter ju toppen att spanien blir snabbare och snabbare varje år. När jag fixade mitt NIE nummer så tog d över 2 mån innan jag kunde hämta ut det. Men som sagt, bra att spanien har blivit snabbare när det gäller byrokratin:)
     
  5. lejon66

    lejon66 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 mars 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi tog hjälp av en tjej som berättade innan vad i skulle ha med, dvs pass och foto (vi hade mailat passkopia till henne innan), samt om det gäller barn även "födelsebevis" dvs personbevis på engelska, stämplat och underskrivet av skattemynd i sverige. Hon hämtade ut "platsnummer" i Elche hos polisen, körde oss fram och tillbaks, fyllde i blanketterna, var med under tiden hos polisen och sen var det klart på ca 30 min, både NIE och Recidencia på samma gång om man ville och behövde. Otroligt men sant, kostade dock 50 euro men det var det värt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu har jag ett NIE-nummer som jag fick i Fuengirola, då med den adresen jag hade där.
    Fick det på nån vecka.
    Ställer det till problem om jag åker till Torre eller är det bara att ändra adressen?
    Är det samma NIE-nummer i hela Spanien?
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du är permanent boende sà ska du skriva in dig in din nya kommun (El padron) för icke residenter vet jag ek. men ditt NIE blir detsamma antagligen ska en adress ändring ske, men är det nàgon som vet hos vem???
     
  9. DS-civilekonom

    DS-civilekonom Medlem

    Blev medlem:
    3 november 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    Jag var på poliskontoret i Fuengirola för att ansöka om NIE. Han frågade om jag behövde det för residencia PERMANENTE, vilket jag svarade JA på, men när jag tänker efter... vi ska vara här mindre än ett år (10 månader)... kan någon tipsa om det är något annat än PERMANENTE jag ska ändra till?
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!
    Ja det är ett dilemma det där...är man mer än 183 dagar dvs 6 mån
    (behöver inte ens vara i följd)....
    så ska man normalt skriva sig i Spanien...men det för ju med sig
    vissa regler hemma också... Nu vet jag ju inte varför du ansökte om NIE?
    Om dom vill veta varför - går det inte att fylla om du ska köpa bostad
    eller annan anledning som kräver NIE. Risken är väl att ni
    får ett residenciapapper i stället. Hoppas jag har fel där i
    det sista :eek:

    Ciao ;;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vanligt NIE gäller bara om man är här max 3 månader.
    Mer än 3 månader, så måste man ha Residencia.
    183 dagar är med La Hacienda, för var man ska vara registrerad för skatten. (Är man här mer än 183 dagar så blir man skattemässigt resident också.
    (Även om man fortfarande är det i Sverige, eftersom man inte kan bli av med det i Sverige överhuvudtaget om man fortfarade äger hus, lägenhet, har företag, eller familj skriven där.)
    Så skattemessigt kan man bli skattkyldig i båda länderna.

    --Pooh
     
  13. ester

    ester Medlem

    Blev medlem:
    19 oktober 2008
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    5
    Man måste skaffa ett NIE-nummer (número de identificación de extranjeros - identitetsnummer för utlänningar) om man ska betala bilskatt och fastighetsskatter i Spanien. Har man residencia i Spanien ska man även deklarera alla sin inkomster, även de från andra länder. NIE-numret är inte tidsbegränsat. Det varar hela livet oavsett om man är icke-resident eller resident och det spelar ingen roll hur länge man vistas i landet. Om man bor här mer än 183 dagar per år ska man enligt lag ansöka om residencia. Enligt betämmelserna ska man även ha något slags uppehållstillstånd efter 3 månader, men enligt min erfarenhet följs detta inte i praktiken.
     

Dela sidan

Laddar...