Det var ju flera hus som rasade - hade alla "Generali"? När jag googlade på namnet så står det att det är ett italienskt försäkringsbolag?
Om jag förstått rätt så är det en fastighet med 8 lägenheter som rasat. Normalt i sådant fall är väl att man har en Comunidad som ansvarar och försäkrar själva fastigheten, ytterväggarna och allmänna utrymmen.
Lägenhetsägaren försäkrar vad som är innanför sina egna innerväggar.
Det är mina egna erfarenheter efter 15 år som styrelseledamot en stor Comunidad i Spanien.
Frågan är då om comunidaden försäkrat fastigheten och i sådant fall för vad. Att man snålar på sina försäkringar är inte ovanligt.
När man läser artikeln uppstår en del frågetecken. Man säger att man nu stoppat rivningen för att utreda och konstatera vad som var orsaken till katastrofen. Skulle man alltså påbörjat rivning innan man konstaterat det, tror inte det.
Vidare så spekulerar man, vad jag förstår är huvudspåret en brusten vattenledning som spolat bort sanden i grunden, Försäkringsbolaget skulle därför ta fram force majeure-kortet, dvs "Guds hand" har slitit av vattenledningen. Nej, det tror jag inte håller om det skulle visa sig vara orsaken, då är det rent byggfusk.
Däremot kan det t.ex. vara att man i någon av lägenheterna tagit bort en bärande vägg och då kan det ske saker och som friskriver försäkringsbolaget.
Har själv egna erfarenheter av en sådan händelse. I mitten av 90-talet rasade en fastighet i San Agustin på Gran Canaria med 15 lägenheter och med en tragisk utgång, ett 1-årigt barn förolyckades i raset.
Här konstaterades till slut att raset berodde på förbjudna modifieringar i fastigheten, borttagen bärande vägg. Ägarna/Comunidaden försökte hävda att det skett sättningar i grunden i samband med vägbygge som passerade strax utanför. Saken prövades i alla instanser och ungefär 15 år efter olyckan stängdes fallet. Comunidaden/ägarna förlorade och fick stå för alla kostnader för rivning, återuppbyggnad, kostnader i rätten och framförallt skadeståndet till föräldrarna som miste sin son.
Blev själv involverad eftersom jag hyrde hela den nya byggnaden, från färdigställandet och 10 år framåt.
TommyD
Edit: ser nu att Gekko och jag samtidigt skrev om comunidadens ansvar vad beträffar försäkringar, men eftersom vi skrev samma sak så ser det lite konstigt ut,