Hoppet ute...Katalonien (?)

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Preciosa, 4 oktober 2017.

  1. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Jag tycker det är intressant. Så även de tidningar som publicerat röstetalen.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Visst är det intressant, men något exempel på "demokrati" är det ju inte.
    När ett parlament, där majoriteten egentligen inte hade en majoritet av befolkningen bakom sig ens när de valdes, med mycket knapp majoritet väljer att besluta i en sådan fråga, baserat på en folkomröstning där en överväldigande majoritet av befolkningen inte röstade eftersom de ansåg denna vara olaglig, så kan man ju verkligen fråga sig vad de har för legal och moralisk basis för detta.
    Med den typen av "demokrati" är det ju ok om 51% av parlamentet beslutar att skicka resten av befolkningen till gaskamrarna.

    Med det inte alls sagt att Spanska centralregeringen hanterar frågan på ett vettigt sätt heller.
     
    Katt arina och Farbror Sven gillar detta.
  5. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Antag att man i Katalonien vill införa dödsstraff. Är det en demokratisk rättighet att få rösta om och införa dödstraff på eget bevåg?
    Katalonien är inget Nordkorea och måste förhålla sig till omvärlden.
     
    Katt arina gillar detta.
  8. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag tycker också att man ska ha i beaktande att "majoritets"koalitionen består av tre partier med helt olika agendor utöver frigörelsen. Dels har du ett ultranationalistiskt parti som gärna sneglar tillbaka på Francos icke-demokratiska styrelseskick. Dels har du ett vänsterparti, där den ideologiska förändringen går före demokratiska lösningar. Det förtryck Katalanerna hade under Franco-tiden är historia, snarare har förtrycket börjat gå åt andra hållet under separatistregimen. Bl a vad gäller vilket språk som får användas i skolan, hur spansk kultur missgynnas m.m. Så även om de hade lyckats med frigörelsen hade Katalonien kunnat ställas inför större problem interna problem än vad de hävdar att de har som en del av Spanien. Det riskerar snarare att utvecklas till ett betydligt mer auktoritärt samhälle, där andra grupper förtrycks.
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    @Fecco: Hela vitsen med mitt (med flit extrema) exempel vad för att visa hur absurd hela situationen är. Du hänvisar till att "grundlagen" skulle hindra ett sådant beslut som det jag nämnde, men jag tog det exemplet just FÖR att det beslut de tagit de facto bryter mot just grundlagen. Vem bestämmer i så fall vilka brott mot grundlagen som är acceptabla, och vilka som inte är acceptabla? Både det beslut som tagits, och det fiktiva jag tog för att belysa just det problemet, bryter ju mot grundlagen.
    De beslut de tagit kan de facto påverka miljoner människor mycket negativt, och de baserar det på att 38% av de röstberättigade tyckte att det var ett bra förslag! Ett sådant omfattande beslut skulle i normala demokratier kräva kvalificerad majoritet.

    I grunden skiter jag i vad Katalonien gör, jag bor inte där, men man behandlar inte sina medborgare på det vis Katalanska regeringen gör, om man vill kalla sig själv demokrati. Det de har gjort är en odemokratisk statskupp, inget annat.
    Och som sagt, jag tycker Spanska centralregeringen har väldigt stor skuld till den uppkomna situationen också, och har agerat, och agerar, helt felaktigt.
    Hela situationen är alldeles för allvarlig för att båda sidor ska bete sig som 3-åringar i en sandlåda.
     
    KeLo gillar detta.
  10. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Svårt läge för centralregeringen och frågan är vad dom har för alternativ, dom måste agera och kan inte bara titta på.
    Annars tycker jag det är som vanligt med folkomröstningar.
    Det låter bra men vem redovisar konsekvenserna.
    Efter Brexit ville ingen ta ansvar och vår "folkomröstning" om kärnkraften innehöll inget alternativ för att behålla den utan bara hur den ska avvecklas.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    De som tyckt sig veta vad icke-röstande anser har svagt stöd av opinionsundersökningar. Det verkar som om en klar majoritet av katalanerna stöder både det regionala parlamentets beslut om självständighet och den centrala regeringens åtgärder om nyval. Nyvalet torde då innebära omval av separatisterna och ge ökad legitimitet åt deras beslut. Kanske inte vad spanska regeringen hoppats på men kan ge ökat utrymme för dialog.
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/spanska-regeringen-puigdemont-far-stalla-upp-i-nyvalet/
     
  13. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Det där inlägget du skrev förstår jag inte?
    I länken står det

    "Enligt opinionsundersökningar som BBC refererar till är
    52 procent av katalanerna för beslutet om att upplösa parlamentet och utlysa nyval,43 procent emot.
    Liknande siffror – 55 procent emot och 41 procent för – gäller för Puigdemonts utropande av ett eget land."
     
  14. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    De opinionsundersökningarna visar ju tydligt att separatisterna INTE har stöd för självständighetsförklaringen och att befolkningen vill gå till nytt val av parlament.
    Gissar att det var ungefär vad separatisterna befarade, d v s att de INTE har folkets stöd, eftersom de inte gillar tanken på nyval.

    Sen får vi hoppas att reglerna för mandatfördelning inte ställer till det igen och ger en parlamentssammansättning som inte har stöd i befolkningen.
     
  15. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Ja, nu ser jag att jag läst fel. I referatet växlas ordningsföljden mellan för och emot i de två meningarna. Då är naturligtvis min kommentar ovan orimlig. Tack för att detta påpekats.

    När det gäller mandatfördelning och valdas stöd hos befolkningen beror detta inte bara på regler utan också på vilka partier som ställer upp och på vad de icke-röstande anser. Någon kan ju tycka att valet ordnas av fel skäl och avstår. Andra kan ju avstå av vilka skäl som helst. Man brukar dock respektera val även om partier inte fullt ut får mandat i förhållande till röstetal. Sådant händer ju i länder med en-persons valkretsar såsom i Storbritannien och Frankrike.
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  17. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    53
  18. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    För ögonblicket befinner sig Charles Puigdemont och fem funktionärer från den förra regeringen i Bryssel på okänd ort. Han har utlovat en presskonferens idag kl 12:30 beträffande varför han befinner sig just i Bryssel. Puigdemont lär ha anlitat en advokat som tidigare ställt upp för medlemmar i ETA. Undrar om det blir klarare besked än vad Puigdemont tidigare presterat. Söker han asyl torde hans parti få det tufft i kommande val. Puigdemont´s advokat uttalade sig igår. Puigdemont övervägde att söka asyl, men han var inte säker: "Vi har inte bestämt oss ännu, vi har mycket tid att bestämma," sa han. "Vi kommer att se vad vi gör under de närmaste veckorna", sade han och tillade att han även skulle kunna representera andra tidigare högre tjänstemän i katalanska regeringen, varav fem av dem följde Puigdemont till Belgien, enligt media rapporter.
     
    Last edited by a moderator: 31 oktober 2017
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det var en rörig presskonferens på katalanska, franska och engelska. Det hjälpte inte att allt översattes av en professionell tolk. Många journalister gick säkert från presskonferensen med mindre vetande än när de kom. TEXT-TV var dock på hugget. Jag gillar denna mening: ”En del av de avsatta katalanska ministrarna stannar i Katalonien. Andra är nu i Bryssel för att lyfta fram den katalanska frågan.” Det kan inte ha funnits något annat skäl till att Puigdemont och hans gäng lämnade fosterjorden?
     
    Last edited by a moderator: 31 oktober 2017
  21. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det hela är absurt. Nu angav de inte att de sökt asyl, så vi får se vart det tar vägen. Men kan verkligen ett EU-land neka utlämning till ett annat EU-land för domstolsprövning?
    Är Madrid-regimen smart så gör de i nuläget ingenting åt detta innan valet, utan låter de rättsliga utredningarna ha sin gilla gång och ta sin tid.
     
    Sharky, SolenLyser och Nalle gillar detta.
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    finns ju en Europeisk arresteringsorder, som , när den väl utfärdats, tvingar medlemsländer, att arrestera och överlämna personen i fràga till det eu-land som utfärdade ordern. iofs har ju ett antal länder gjort vissa undantag, tex Sverige lämnar inte ut en svensk medborgare till Tyskland.. Men Belgien borde var tvingade att utlämnna en spansk medborgare till Spanien.
     
  23. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Är det absurt att inte ange att man sökt asyl? Jag är i Spanien och har inte angett att jag sökt asyl. Är det absurt?

    Även om detta är ett "spanskt" forum så är flera inlägg mer respektlösa än spanska tidningar när det gäller de katalanska ledarna. Att kalla folkvalda för "gäng" är ytterligare en förlöpning.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...