Hoppet ute...Katalonien (?)

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Preciosa, 4 oktober 2017.

  1. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Hum. Det är milsvid skillnad på att "inte ange att man sökt asyl", och att "ange att man inte sökt asyl".
     
    Fecco gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nja, jag tror att han syftar pà situationen i sig, som faktiskt Är lite absurd. Sen att flera inlägg kan verka respektlösa kan jag hàlla med om, men som man säger i Spanien, "El respeto se gana, no se regala" (ungf man vinner respekt av sina handlingar, man fàr den inte gratis) Puigdemont har ju visat en total brist pà respekt inför spanska institutioner och lagar.
    Sen att han àker till Belgien och säger att han har avfärdat tanken pà asyl, och att han àker tillbaka till Spanien ifall han kan garanteras en rättvis rättegàng, samtidigt som hans advokat (känd i Spanien för att ha försvarat ETA medlemmar fö) säger att de funderar pà att begära asyl. Allt detta medans Belgiens premiärminister sagt att asyl kommer inte pà fràgan som svar pà ett uttalande fràn en av hans ministrar som ska ha erbjudit Puigdemont asylmöjligheter.
    Sà nog finns det fog för att kalla situationen absurd. men det är ju politik i en nötskal.
     
  4. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag menade att hela situationen är absurd, att man flyr inom ett demokratiskt EU med fungerande rättsväsende, och alla turer i detta. Och för den delen hela situationen med Katalonien. Inte specifikt att den avsatta regeringen inte sökt asyl.

    Men så här fungerar livet i verkligheten - man gör vissa val som medför vissa risker. Ska man gå ur det torrskodd får man se till att ha ordentligt på fötterna.
    Separatisterna gjorde valet att chansa att bryta mot lagstiftningen för att driva igenom sin vision. De lyckades inte. Men de har gjort en medveten handling och kan ställas till svars för den och därigenom ta ansvar för sina handlingar.
    Det är det minsta vi kan begära av förtroendevalda som agerat i maktposition.
    De hade inte en majoritet av befolkningen i ryggen för att driva igenom förändringen, då kan de inte heller räkna med att kunna genomföra det utan motstånd från centralregimen. Även det var en medveten chansning.

    Hade separatisterna haft ett större folkligt stöd skulle de med all sannolikhet suttit vid något förhandlingsbord idag, men så är inte fallet. De borde haft tålamod och väntat tills de haft större folkligt stöd för sin sak, men det gjorde de inte.
    Nu spelar de istället ut martyrkortet...

    Fecco - bryr du dig inte alls om att majoriteten av de som bor i Katalonien vill fortsätta tillhöra Spanien? Man skulle nästan kunna tro det av dina inlägg.... På vilket sätt menar du i så fall att det skulle vara demokratiskt?
    Eller står ideologiska värderingar över demokratin? Vilken ideologis värderingar är i så fall mest värda och ska genomföras, och vem beslutar det?

    Personligen struntar jag i om Katalonien tillhör Spanien eller inte, men rättsstatsprinciper är viktiga och minoritetskupper av den här dimensionen inom en demokrati är förkastliga..
     
    gladisol gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Från SvD men premium.

    Utanför pressklubbens lokal hade Brysselpolisen fullt sjå med att hålla borta en skara ursinniga demonstranter. De flesta av dem var Bryssel-katalaner som inte stödjer Puigdemonts självständighetskrav. De viftade med katalanska, spanska och europeiska flaggor för att visa sina tre ”identiteter” – katalaner, spanjorer och européer – på gatan, så att bussar och bilar inte kunde köra förbi.
    – De talar inte i mitt namn. Jag är katalanska och spanska, och separatisterna har aldrig haft majoritet i Katalonien. Det är skamligt att de nu kommer till Bryssel och låtsas att de är stackars flyktingar! sade en av demonstranterna till SvD på gatan i Bryssel.

    Tråkigt att se vilken splittring man skapar i samhället istället för att ena oss.
    Vi behöver inte mer gränser och murar.
     
    Last edited: 31 oktober 2017
  8. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Jag tycker inte att ordet "kupp" är motiverat när det gäller besluten i det katalanska parlamentet. Ledamöterna har så långt möjligt gjort vad de sagt att de ville göra innan de blev valda. Om majoriteten tyckt annat så har den haft all möjlighet att organisera sig så att "minoriteten" hindras i sina strävanden. Våra demokratiska system förutsätter både att man röstar och förbereder sig inför detta. I förberedelserna ingår bildande av partier och samverka mellan dem. Oavsett valsystem så måste man som väljare ta samtidig ställning till paket av åtgärder med risk för att den sak man prioriterar hos ett parti inte prioriteras av andra som valt samma parti. Det kan finnas majoritet mot varje enskilt beslut av ett valt parlament. Det finns brister med representativ demokrati. Men då borde ju alla slag av folkomröstningar vara tillåtna. Så har uppenbarligen inte varit fallet i Spanien.

    Jag tillhör inte dem som "vet" vad en majoritet av katalaner anser. Det är möjligt att de röstat "fel" eller ändrat sig om de nu tycker att ett parlamentariskt förankrat beslut inte är som de önskar. Visst kan man ha röstat på separatister av andra skäl än att separera Katalonien. Nu lär man ju få möjlighet att rösta annorlunda. Även om det utlysta extra valet inte blivit av hade ju katalanerna möjlighet att senare välja ett parlament som söker återanslutning till Spanien. Jag har inte sett något som skulle förhindra sådant.
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det vi vet är att det var 38% av de röstberättigade som röstade för självständighet. Det är fakta, och att basera en självständighetsförklaring på ett sådant underlag kan inte med någon definition i världen kallas demokratiskt, när alla invånare i Katalonien dessutom från början vet att ett sådant förfarande skulle vara olagligt.
    Som sagt, om självständighetsivrarna verkligen haft en klar och tydlig majoritet bakom sig (och då talar vi inte om 51%, utan minst 66%), så skulle Madrid inte haft mycket annat val än att förhandla. Men som det varit så visar man bara att man fullständigt struntar i alla de som har en annan åsikt, grundlagen, och normala demokratiska spelregler.
     
  10. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Även om det kan kallas odemokratiskt tycker jag att man bör få rösta om och yttra sig även om katalansk separation. Jag vet inte mycket om katalanskt parlament men såvitt jag vet borde parlamentet kunnat uttala sig om separation från Spanien utan rådgivande folkomröstning. Ett sådant uttalande hade kunnat grundas på vad man gick till val på. Nu tyckte man att folkomröstningen trots dess brister gav ett tydligare mandat. Jag ser inget demokratiskt förkastligt i det.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Så du tycker att det är demokrati att så fort en formell "majoritet" tycker en sak, så ska de kunna genomföra detta oavsett vad grundlagen säger?
    Och att de som tycker grundlagen är värd mer än ett toalettpapper, och därför vägrar medverka i lagbrott och därför bojkottar det hela - de räknas inte alls?
    Vad har man då grundlagar till? Grundlagen är ju till JUST för att skydda mot sådana vansinnigheter!
     
    SolenLyser gillar detta.
  13. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Alla får ju ha sin egen åsikt.

    http://www.canariajournalen.no/Nyhe...ts-plan-for-en-bedre-fremtid-for-Gran-Canaria

    Sista stycket i ovanstående länk gäller denna tråden.
    Min egen åsikt är att vänstern är minst lika dålig som neoliberalerna och andra.
    Fortsätter dessa parter att hetsa mot varandra vete fåglarna vad som händer.

    För övrigt föredrar jag att besöka Teneriffa före Gran Canaria.

    Här ett tv-program värt att se.


    Lag och ordning. Schysst betalt för arbete. Detta gillar inte vissa till vänster och höger...
     

Dela sidan

Laddar...