Frågor rörande Gran Alacant

Diskussion i 'Alicante' startad av Felde, 4 november 2015.

  1. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen,

    Nu är jag åter med ytterligare frågor och tänkte att jag startar en ny tråd. Har scannat av nätet såväl som forumet innan.

    Vi har fått tips om Gran Alacant (främst Gran Vista) och har läst på och kikat på kartor och måste säga att det låter väldigt lovande.

    Närheten till flygplatsen får man inte underskatta. Allt verkar finnas i området så som matbutiker och restauranger - dvs bil är inte ett måste.

    Området verkar vara levande året om, samt att det finns få(inga) höghus.

    Hur kommer det sig att priserna är såpass humana som de är? Närheten till Alicante och flygplatsen borde skicka upp priserna ordentligt, eller borde vara så iallafall.

    Störs man av flygtrafiken?

    Avståndet till havet brukar ligga mellan 500-1500 meter på de boenden jag sett. Känns fullt rimligt, även om det verkar vara en ordentligt uppförsbacke påvägen "hem".

    Vilka områden bör man kika på? Gran Vista, El Faro, brisas del faro och Olivo del oro har Nalle tipsat om i tidigare trådar.

    Är dessa de enda som har lite mer "rymd" runt omkring? Finns det fler urbanisationer som är väl värda att kika på?


    Vi är ute efter minst 2 sovrum, pol måste finnas tillgängligt. gärna en stor takterrass, men uteplats fungerar med. Man skall kunna ha både skugga/sol såväl som grill och matplats. Vi vill gärna ha fria vyer, gärna mot havet.
    Bör nämas att vi är enbarnfamilj med en 3½ åring. Vi eftersöker ett "andra hem" där vi kan spendera några veckor varje år. främst på sommaren, men några veckor på höst/vinter/vår kan absolut vara möjligt, varför vi önskar ett levande område. Party och stök kan vi åka till alicante för ;)

    Vilka möjligheter finns det att parkera en husbil i området?

    Matbutiker - om jag förstår det rätt så finns det en stor matbutik vid infarten till Gran Alacant och några mindre utspridda i området?

    Tips på bra mäklare som verkligen KAN området? Gärna svensktalande.


    vad är Gran Alacants stora fördelar?

    Framförallt, vad är Gran Alacants stora nackdelar som folk upplever? Något måste det ju vara med tanke på de humana priserna :)


    Tack på förhand!

    mvh
    Magnus
     
    Last edited: 4 november 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Gran Vista är ett bra omràde. men husen är byggda pà 80-talet av Skanska. även om de är fórhàllandevis bra byggda, sà är de extremt lyhörda, (du kan höra din granne snarka typ) fast du kan ju renovera...

    I stort sett alla omràden har pool. Men om du vill ha stora grönomràden etc sà har du, förutom dem du redan nämnt, Isla Izaro (ligger nere vid köpcentrat) som är byggd tidigt tidigt 2000-tal.
    Sueño Azul, 80-talet. Costa Hispana sent 90tal, Ocean View i Arenales, helt nybyggt...
    Bara för att nämna nàgra. äldre är billigare än nyproduktion.

    Du har Lidl, Mercadona, Consum, Mazcoop och ett antal mataffärer till, plus ett antal andra mindre närköp eller 24/7 butiker.

    Priserna gick ner ganska kraftigt, men börjar gà upp i vissa urbanisationer. Att medelpriset gàr ner beror pà ett par "D" produkter som har mycket làga priser. Du kan hitta boende i GA fràn ...60k till 600k sà där finns ju ganska stora skillnader.

    Flygplatsen störs man inte av. sà det är inget problem. Man behöver ingen bil om man är van att passa busstider, gàr bussar till Alc och till Santa Pola, men kanske 1 varannan timme. Inom GA gàr därett turisttàg àret om som mànga använder som lokaltrafik ner till köpcentrat, stranden etc. Kostar 1 € och gàr minst 1 gàng i timmen.

    De största nackdelarna med GA är väl geografin, med alla backar. Samt att mànga spanjorer ser det som "guirilandia" där det bor för mànga utlänningar som inte kan spanska, och där mànga affärer och restauranter har dessa som primär màlgrupp. Klart att det kanske inte är sà kul för en Bask att sitta pà ett Fish 'n chips hak när han är van vid tapasbarer i San Sebastian...

    Men där finns ocksà bra spanska restauranter, där bor mànga spanjorer och en salig blandning av utlänningar, främst britter och skandinaver.

    Mäklare har du ett flertal som har skandinavisktalande personal, Fastighetsbyràn, Top Alacant, MASA, Skulle inte vilja pàstà att nâgon är bättre eller sämre än den andra. Vi jobbar bla med dessa. Men det finns säkert fler som är duktiga.
    Som skatterep och advokat kan jag rekommendera Ane Iturbe pà Noramar. Hon har otaliga skandinaviska kunder och haft sitt kontor i GA hur länge som helst.

    Men igentligen finns där bara ett kriterie som mpaste uppfyllas, och det är att du màste känna att du trivs. Allt det andra är sekundärt.
     
  4. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Nalle, och stort tack för ditt utförliga inlägg.


    Jag har stora problem med lyhördhet, vilket såklart kan ställa till problem då...

    D-produkter- antar att det är dåliga byggen ? Vilka är det man bör passa sig för?


    Hittade detta nybygget:
    http://www.marinaestate.net/lagenhet-i-Gran-Alacant-se264831.html

    Är det något du känner till och har en tanke runt?

    Kollade på Ocean View men månadskostnaden var väldigt hög 1500-2000 kr/månaden som jag tolkade det.

    Finns det några andra nybyggen i GA som jag inte hittat?
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    om du vill ha stora grönomràden med pooler etc fàr du nog räkna med en mànadskostnad pà 100-200€. Mina föräldrar bor i Gran Vista och de betalar ca 20.000 sek om àret och de har inte det största huset.

    Med man brukar kalla produkter A B eller C jag säger D till vissa för att jag anser dem vara skit. men det är min àsikt. Smaken är som baken. Jag skulle aldrig fà för mig Altomar tex. liten pool, hundratals lghtr alla inpà varandra... men det finns ju uppenbarligen de som gillar dom. de sàlde ganska bra, (iofs mycket billiga)

    De som bygger idag i Gran Alacant/Arenales är vad jag vet
    MASA masa.eu
    TM tmrealestategroup.com
    Euromarina

    Den dulänkade till är byggd av MASA. MASA byggfirma (inte MASA mäklare) har varit ökända innan. Men har blivit mycket bättre. har ingen större erfarenhet av dem. Bankàtertagen vi tog som var byggda av dem var bedrövliga. Men som sagt. det skall ha ändrats
     
    Last edited: 5 november 2015
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Är man känslig för lyhördhet eller buller är kanske inte Spanien ett förstaval.
    Visst finns det tysta ställen, men då får man leta längre, betala mer, och framförallt, kolla att lugn råder vid alla tider på dygnet och vid alla årstider.

    Själv är jag som många svenskar känslig, men har lärt mig att inte reagera på alla mopeder och motorcyklar.
     
  8. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabba svar Nalle, du är en fantastiskt källa till information :)


    mixt - jag har inga problem med ljud :) Dock skulle jag gärna, i möjligaste mån undvika höra grannens snarkande eller överhöra vanliga samtal hos grannen. Men det går ju alltid att ljuddämpa väggarna...
     
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Till listan avseende nyproduktion kan också Urmosa läggas
    (Lägenheter från 182.000)

    Dessutom finns inflyttningsklara radhus / villor från UrbinCasa
    Området Montefaro och med priser från 151.000
     
  10. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Nalle - Några specifika urbanisationer/byggen du vill varna för i Gran Alacant?

    Tänker mer ut byggnadsteknisk synpunkt. Själva upplevelsen är ju svår att svara på, vissa trivs tight, andra vill inte bo så exempelvis.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag var nere i Gran Alacant förra månaden då jag också letar efter en lgh i ett område som är levande året runt. Min mäklare som är svensk men har bott i Santa Pola och Gran Alacant i 10 år känner till området väl. Jag fick bo gratis i hennes lgh i Gran Alacant plus att hon hämtade mig på flygplatsen samt körde runt mig och visade lgh samt omgivningar. Hon är bra och kunnig. Hon har ett eget företag och du hittar henne om du googlar Karolin Persson fastigheter i Spanien. Sierra Mar heter en urbanisation som är trevlig med poolområde och tennisbana, ca 1 km från stranden. Det är en rejäl uppförsbacke när man ska hem från stranden men det går små "strand tåg turer" det kostar typ 2 euro bara.
     
  13. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Alicantina,

    Vad kul att du uppskattar området! :)
    Kommer det sluta med ett köp där för din del?
     
  14. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har börjat kolla i La mata i Torrevieja också. Gran Alacant är fint med havsutsikt nästan vart man är. Tror dock jag vill ha lite mer puls då jag har barn i 2-12 års åldern. Bor man i Torrevieja har man nära till vattenland bland annat.
     
  15. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Det förstår jag :)

    Dock är det ju nära in till Alicante.
    Vi har varit i Torrevieja, men finner staden....tråkig. Inte sagt att vi hamnar i Gran Alacant för det dock. Gör först en resa ner till Malaga över jul för att kika områdena där. Sen får vi se.
     
  16. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej sen har jag märkt att det är sämre väder norr om Torrevieja bor själv i Cabo roig där lyser alltid solen
     
  17. Ottsch

    Ottsch Medlem

    Blev medlem:
    18 april 2014
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4
    Tycker jag också - lite grann
     

Dela sidan

Laddar...