Men... det er ikke alle som ønsker å holde seg i nærheten av svensker/skandinaver og innflyttere heller. Jeg har ikke noe ønske om å oppholde meg i slike områder egentlig, selv om jeg bor i en "ghetto" der det er veldig lite spanjoler av andre grunner (jobb, nærhet til familie etc). Jeg unngår norske/skandinaviske klubber, restauranter og lignende. Kjører man 10 minutter lengre inn i landet finner man typisk spansk (hva nå det er ja...). Langs kysten er det typisk mest skandinaver, tyskere, briter, irer og russere som har bosatt seg.
Jeg synes det er mye variasjon innenfor rekkevidde på Costa Blanca. Enten man vil ha storby, pueblo, "ghetto", stand, fjell eller noe annet. Men det passer fortsatt ikke for alle. Typisk ser jeg at mange som er vant med riviera og mer luksuriøse feriesteder ikke trives så godt her omkring. Det er ikke noen luksus, det er mye slitasje osv. Sanden er ikke hvit på strendene (ja, jeg har faktisk hørt folk klage over at sanden er brun og ser skitten ut).
Edit: Og vi skandinaver er ikke noe bedre enn briter. Vi har bare andre måter å leve på og andre skikker. Det finnes litt av alt i alle land