Costa Blanca är inte mysigt

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av hydrolift, 17 november 2013.

  1. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Det beror till stor del om man har barn, hur gamla de är och om man vill ha dom i svenska skolor. De flesta väljer nog svenska för att allt ska flyta lättare där och om man ska återvända också. Annars kan man bo varhelst. Och det är en frågan om kassan också.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Selvsagt kommer det an på om man har barn. Det er mange som kanskje burde vurdere spansk skole i stedet for skandinavisk når de flytter til spania. De fleste barn tilpasser seg godt, men jeg kan selvfølgelig skjønne tryggheten ved det og ikke minst alderen og hvor lenge man har tenkt å bli i Spania.
     
  4. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Ska man stanna 4ever kan man ha spansk eller internationell skola, men om det gäller 1-2 år är det lättast med svensk men dyrt.

    Britter är nog bra, när dom är nyktra. Men var är tyskarna, uppe på Costa Brava så de kan åka bil ner?
     
  5. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Kul inlägg! Tackar för tipsen. Har inte varit i Polop eller Villajoyosa. La Marina kollade jag upp men jag måste ha missat byn (om det inte var det jag såg när jag körde igenom på huvudvägen).

    Fuengirola o Marbella är så klart alternativ även om jag inte skulle beteckna Fuengirola som mysigt.

    Har egentligen inte problem med vare sig engelsmän, tyskar eller spanjorer. Det är mest stereotypen som jag har problem med om du förstår vad jag menar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Olle! Kanske inte heller svenskar är så roliga när de kommer i flock utomlands, var det än vara månde. Stereotypen kan man ju lätt undvara av vilken nationalitet det vara månde. Eller? Ta god tid på dig att leta så hittar du nog till sist det du letar efter. Bra att kanske hyra först och se hur det känns. Jag tror du kommer at lyckas.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det är ingen idé att tänka i folkgruppstermer och stereotyper :)
    Spanien är ju det land i EU som tagit emot flest invandrare
    i modern tid :)

    Säkert uppåt 180 olika nationaliteter finns här.
    Man kan inte undvika något lands folk utan man får
    samsas. Och var man än bosätter sig i landet så vet man aldrig
    vilka grannar man får :eek:

    Chao P :sol:
     
  9. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Vi har sterotyper på svensker også, akkurat som dere svensker sikkert har en stereotyper på nordmenn (det har jo vært snakk om dette i nyhetene i det siste). Min erfaring er at de fleste er hyggelige mennesker, men at vi har forskjellige vaner. Berusede mennesker er sjelden morsomt, om man er nykter selv.

    Det er mange tyskere rundt om her jeg bor i alle fall (Orihuela Costa), men de gjør ikek så mye ut av seg. Som mange andre holder de seg litt med sine egne. Feks på en tysk pub med sauerkraut på menyen (satt på spissen). De har også områder der det bor mest tyskere, akkurat som vi også har en tendens til å bosette oss sammen med andre skandinaver.
     
  10. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Tror det är lite missförstånd här. Jag gillar att umgås med flertalet nationaliteter men ogillar t ex berusade engelsmän med fotbollströjor o tatueringar, tyskar som lägger handduken på solstolen kl 0700, spanjorer som väsnas och svenskar med för den delen som har något ouppfostrat för sig. Det handlar snarare om vilken typ av människor som finns överrepresenterat i ett område än vilken nationalitet dom har.

    Nä, nu är det dags att lägga sig. Tack för allt engagemang! 3 sidor med svar på några timmar var inte dåligt! thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    God natt Olle!
    Jag visste att det skulle bli en lång tråd :D

    Spanien är också det land som har högst bullernivå näst
    efter Japan säger en statistik :cheeky
    Spanjorerna är ett bullrigt folk...

    Buenas noches... P :sol:
    PS. Jag gillar inte heller fulla människor, det är värsta jag vet
    vare sig dom har fotbollströjor eller tatueringar :) DS.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vill du inte ha stereotyper, tänk inte ens "turistställen", som tex Marbella, Fuengirola, Bebnalmadena, Nerja, Torrevieja osv. Utan sök dig inåt landet. Bara några kilometer från havet gör skillnad...
     
  14. Svensken vid havet

    Svensken vid havet Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Att jämföra Costa Blanca med småöar i Thailand var en ny vändning...
    Jag skulle också gärna bo på en liten ö i Thailand om jag fick: äga marken, gratis sjukvård och 3.45 minuters resväg från Sverige.

    För mig är Costa Blanca perfekt, rätt pris både på bostäder och flyg, Europas kanske bästa sjukvård, Europas bästa klimat, ett stort utbud på fastigheter så att man kan välja precis det man vill ha (och äga). Massor med lågprisflyg och kort resväg som gör att du kan sticka ner en långhelg inte bara på sommarsemestern.
    Själv bor jag några kilometer från havet, i ett hus som jag äger, i ett trevligt åretruntområde, rent fräscht o snyggt (Villa Martin) kanske missade du det när du var på din rundresa. Följ med frugan o ta en titt till och tänk igenom alla aspekter, avstånd, ägande, pris och du kommer att uppskatta Costa Blanca.
     
  15. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag och min fru stortrivs i Costa Blanca
    Även barn och barnbarn gillar området
    Kanon klimat , fina badstränder , nära till det mesta
     
  16. Helene N

    Helene N Medlem

    Blev medlem:
    10 juli 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vill inte säga min plats för jag älskar att det är mest spanjorer där ;)
     
  17. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Så är det ju, Helene! :) En "turist" gör ingen skada, men om all släkt, kompisar o andra landsmän följer efter blir det aldrig mer det samma. Vet inte om någon förstår tankegången, men...
     
  18. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    För min del spelar det ingen roll om kompisar och tjocka släkten också flyttar ner. Tvärtom, vad roligt, då kan vi träffas oftare och på ett mer "normalt" sätt, och inte bara under ett par veckors komprimerade umgänge. Det är nog i första hand vädret dom flesta är ute efter, och det ska vi väl inte förmena våra vänner :):). Vi behöver ju inte bo i samma hus allihopa.
    rocio
     
  19. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Håller med Rocio, bara roligt med vänner och släkt nära där nere.
    Och praktiskt, man kan se efter varandras hus.
    Min farbror och således mina kusiner, bor tre gator bort i Rosaleda-området och kan se efter vårt lilla radhus. thumb
    Och mina kusiner som bor i Norrköping har jag inte träffat på många år hemma, men vi sågs nu på novemberlovet.

    Sen är det trevligt med spanjorer också i området och höra spanska spainsmile

    Nu i novemberrusk, regn och mörker, träffar vi inte många om det inte är bestämt sedan länge. Man är så himla trött, i alla fall om man är ljus-och värmeberoende, som jag.:sol:
    Men tur det finns något för alla!!
    Rolig tråd förresten, som man kan läsa här hemma i soffan:frusen: Emma
     
  20. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag läste om en engelsman som spenderade några månader med att resa runt och han fann bara en massa förstörda områden och inget som passade honom.

    Precis som du säger så än nog Costa Brava ett bättre alternativ men det är också högre priser. Speciellt i Baix Empordas mer exklusiva områden. Men man slipper slöddret så det är det nog värt.
     
  21. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
  22. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Ursäkta vad/vem är slöddret? Tror mest det är upp till betraktaren och väldigt skönt att vi har en valfrihet att hitta en plats som passar. Och väldigt tur, för det kan ju inte vara skicklighet, att denna plats inte är lika för oss människor. Jag är väldigt glad för det och för mycket annat. Och jag trivs bland människor.
     
  23. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Kul inlägg! :cheeky Tror i och för sig det finns ok människor även på Costa Blanca. Förmodligen blir ett ställe som t ex Villa Martin en bra kompromiss men det kommer aldrig bli ett ställe som jag skulle offra min högra arm för att vara på.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...