Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

  1. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    +1 till kamera, måttband och kompass.

    Kamera
    : När man ser många objekt börjar man snart att blanda ihop dem. Att filma är många gånger bättre än att fota när man efteråt vill komma ihåg objektets planlösning. Och börja med att filma exteriören som en form av rubrik så är det lättare att sedan skilja sekvenserna åt. Men jag brukade alltid börja med att fråga om det var ok.

    Måttband
    : Lita inte på ditt ögonmått. Men i stället för måttband hade jag med min lilla trogna lasermätare. Med den var avstånd upp till 50 m möjliga att mäta. Och glömt inte att skriva ner måtten som intresserar dig.

    Kompass
    : Försökte jag alltid ha med mig (även om jag ett par gånger glömde den kvar på hotellrummet när det var dags för visning...). Man kan kanske tycka att det är självklart att titta efter solen för att förstå väderstrecken, men om visningen sker en mulen dag eller sent på kvällen (eller i värsta fall en kombination av båda) kan det vara nästan hopplöst att förstå var söder ligger. Jag antar att någon form av app numera även skulle klara av uppgiften.
     
    Katt arina, Kjell Fohrman och Preciosa gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kompass ja...när jag själv köpte min första och enda lhg 2001 så hävdade Masa: s repr att jag skulle få östläge på min lgh som jag ville ha. Ett nybygge som inte var klart. När det var nästan klart upptäckte jag att min stora balkong var liten och stämde inte på ritningen.
    Jag tittade ju på fel sida och den jag skulle ha hade västläge. Sur var jag men när det var klart så upptäckte jag att östläget hade en stor skola på andra sidan gatan...Jag hade inte varit där en vardag Vilket liv!!! Även sent.
    Efter det hade jag alltid en liten kompass i väskan för alla jag ideellt hjälpt som skulle köpa...
    Nu kan jag Torres gator så jag vet ändå vilket läge det är men har iaf samma lilla kompass i väskan efter 17 år :)
    P
     
    DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  4. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 5
    Alla lägenheter som till slut kollades upp låg i ”Torrevieja-området, men var där väldigt spridda. Både i centrala stan, Aquas Nuevas, La Mata, Los Naufragos, Los Balcones, mellan de bägge sjöarna, VillaMartin, Playa Flamenca etc. etc.

    Flera av de lägenheter som jag trodde mest på innan jag åkte ner hade av olika orsaker fallit bort. Det kunde vara att de redan var sålda (även om de fortfarande marknadsfördes som osålda på hemsidorna (även på mäklarnas egna)), eller att mäklarna som sålde dom inte svarade på min förfrågan om visning, eller när man verkligen såg dom IRL så hade de rejäla nackdelar som inte mäklarna hade talat om etc. etc. Vad som till slut återstod efter gallringen var 3 lägenheter och nu hade även min fru kommit ner och deltog i det slutgiltiga valet. En av de 3 låg i Aquas Nuevas, en annan i La Mata och den 3:e vid Plaza Europa. De områden de låg i besöktes av oss alla och den i Aquas Nuevas sorterades bort så att det slut bara återstod 2. Jag bokade in en ny visning av dessa bägge (de såldes av 2 olika mäklare) och denna gång gjordes en betydligt grundligare besiktning än vad vi gjort tidigare.

    Den vid Plaza Europa låg på 5 våningen och hade en inglasad terrass på ca. 5 kvm, terrassen vette mot sydväst och det hade jättefin utsikt, den var på 58 kvm och hade en riktig dusch och ett fönster på toaletten. Den har ca. 800 m till stranden och ca. 1,3 km till fredagsmarknaden, utanför låg Plaza Europa som är en rätt OK park som är tämligen grön, utanför ligger också en jättestor parkering där det alltid finns gott om lediga parkeringsplatser. Den låg också bara några hundra meter från bussterminalen och centrum. Den låg relativt nära några restauranger och bara med några få 100 meter till en bra affär. Lägenheten var i bra kondition och inget akut måste göras. Lägenheten låg på 5:e våningen (hissen verkade fungera helt OK) och området hade en fin pool och com. verkade vara välskött. Lägenheten ägdes av en finne. Priset var på 75.000 EUR.

    Den vid ”La Mata” låg vid Torre del Moro och var ungefär lika stor. Den var en hörnlägenhet och hade en jättestor (ca. 15 kvm) hörnterrass som dels vette mot sydväst och dels mot sydost (den var dock inte inglasad), den låg bara ca. 400 meter från havet, men det var en rejäl backe ner till havet, den låg inte på gångavstånd till centrum och fredagsmarknaden (som den andra gjorde), men låg å andra sidan direkt ut mot Av. Alfred Nobel och det var en busshållplats precis utanför huset, den låg mer eller mindre ovanpå en rad med restauranger och ganska nära en bra affär. Ytan var ungefär lika stor som för den andra. Lägenheten var i mycket bra skick och väldigt snyggt möblerad. Innergården och poolen var OK, men inte lika bra som för den andra lägenheten. Den hade en riktig dusch, men inget fönster på toaletten. Den låg på 1:a våningen. Lägenheten ägdes av en spanjor och priset var på 77.300 EUR.

    Bägge dessa lägenheter besöktes flera gånger och vid olika tidpunkter från mycket tidig morgon till mycket sen kväll (närmast natt). Dels för att kunna se hur solen sken in i lägenheterna vid olika tidpunkter på dan, men även hur lugnt det var runt lägenheterna och hur upplyst resp. område var på natten. En lustig (eller olustig ) sak var att av alla de lägenheter jag tittade på så sa mäklarna för 2 av lägenheterna att just för dessa lägenheter fanns det ingen prutmån. Detta eftersom säljaren enligt dom redan hade reducerat sina ursprungspriser rejält och hade tänkt behålla lägenheterna om de inte gick att sälja dom till det pris som de hade satts till. För inga andra lägenheter nämndes detta. Typiskt nog var det just dessa 2 lägenheter jag hade fastnat för.

    Efter mycket funderande och diskuterande med de andra om vilken lägenhet som skulle väljas så bestämde jag till slut att det skulle bli den som låg vid Plaza Europa. Själv blev jag nog lite förvånad över att jag till slut fastnade för en lägenhet just där för den låg ju precis vid själva centrum. Jag var från början väldigt öppen för läget och det enda jag egentligen hade uteslutit var just lägenheter i själva centrum av staden. Detta eftersom jag tyckte det där är rätt trångt, slitet, rörigt och dessutom hade solen ofta svårt att nå ner till många lägenheter. Nu hamnade jag ändå precis bredvid centrum, även om det var vid utkanten och ett öppet ställe vid en park. Varför jag valde just den lägenheten kan jag inte konkretisera, kanske var det för att min fru gillade dess närhet till en ”riktig stad” dvs centrum, kanske var det för parken som låg bredvid, kanske var det för det trevliga området, kanske var det för att jag gillade den mäklaren lite bättre (även den andra var annars OK), kanske var det för att den andra låg precis över några restauranger och jag var lite orolig för ev. oväsen från dessa under den varmare årstiden och framförallt för att jag var lite orolig för all cigarettrök som jag befarade då skulle bolma upp från restaurangernas uteserveringar. Kanske var det allt detta som vägde över mot den andra lägenhetens fördelar, som dock hade en fräschare möblering och en fantastisk balkong, låg lite närmare till havet etc. Jag vet inte, men jag valde i alla fall ”Plaza Europa-lägenheten”.

    Jag ringde tillbaka till mäklaren och bjöd 70.000 EUR och sa då också att jag var kontantbetalare. Inom kort ringde han tillbaka efter att ha pratat med ägaren och sa att denne kunde tänka sig att gå med på ett pris på 72.500. OK, sa jag då, men hade då ett tvingande krav på att en flaska äkta finsk Koskenkorva (ägaren var ju finne) skulle ingå. Detta accepterades och vi hade en deal.
    Fortsättning följer
     
    DiBo, Christer N, Katt arina och 2 andra gillar detta.
  5. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Härligt och vilken trevlig slutkläm med vodkan :)
    vi sökte också med ljus och lykta även om vi inte var lika noggranna som du, vi hamnade till slut på andra sidan stan, i aldea del mar och trivs kanon.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack.
    Jag har lärt mig mycket genom att läsa här forumet, men en sak jag lärt mig är att man absolut inte skall gå efter vad folk rekommenderar ;). Detta för att alla (inklusive jag själv) alltid tycker att just det ställe där man själv bor är det allra bästa :).
    Tänk vilken tur att alla alltid hamnar på just det bästa stället för dom att bo på ;), eller kanske är det så att det finns en himla massa trevliga ställen att bo på så "var man än" hamnar så blir det rätt.
    Fast - en undran. Aldea del Mar, andra sidan av stan? Kollade på Goopgle-maps och Plaza Europa och Aldea del Mar verkar ju ligga nära varandra (avstånd ca. 1000 m).
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ska inte gå händelserna i förväg...men om du valde vid Plaza de Europa i Calas Blancas så gjorde du
    rätt. :) Bra där och nära till stan, på andra sidan Calle Paris...Nära mina favoritfik :)
    Jag vill ju alltid bo i stan men har flera vänner som bor där i Calas Blancas och grannurbanisationen
    Nueva Torrevieja! Och dom trivs bra...gångavstånd till allt om man är hyfsat pigg.
    Aldea del Mar ligger en bit ifrån vid slutet av Los Locos-stranden (700-800m?)...Svårt få sol där pga all växtlighet...
    Och ofta har bostäderna varit dyrare, prisbelönt område en gång.
    Som du säger så berömmer folk där dom bor. Bra det då trivs dom,
    Jag är öppen när det gäller Torre, inga särskilt dåliga områden nånstans egentligen.
    Har bott i många kvarter under åren men pga ålder bor helst inne i stan och nära affärer.

    Chao...ser framemot nästa kapitel :p P
    PS, jag bifogade ingen fil nedan...går inte att få bort :( DS.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 3 mars 2018
    DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Åter igen en trevlig historia. Värt att påpeka är att du låter dina krav välja bostad. Då köper du på hela marknaden.
    Inte låsa sig till en trevlig mäklare som någon rekommenderar.
     
    Los Suecos och Kjell Fohrman gillar detta.
  10. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Jag köpte lägenhet i området Calas Blancas Del Mar II. På 5:e våningen i huset som vetter ner mot gatan Calle Parodi Hermanos.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OK, ja då vet jag var :) Jag har varit hos vänner som köpt i ett av husen på gatan som heter Plaza de Europa.
    Ni har nog samma gård med pool då :) Dom köpte längst ner och fick egen hörntomt.
    Tur att du inte köpte vid Toro del Moro...Alfred Nobel är ju väldigt trafikerad plus "fyllhyllan" som den kallas med
    alla restauranger där under :) Och en mördarbacke ner...
    Bra kap du gjort med bra läge om man inte vill bo i centrum...
    Chao P :)
     
    DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  13. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Ok - ja det verkar som jag gjort ett bra val. Är i alla fall nöjd. Vet inte riktigt vad "parkeringsplatsgatan" heter. På googlmaps står det som du skriver Plaza de Europa. Men på GPSen står det Calle Copenhague och lokaså på den Torrevieja-karta jag köpte och jag även för mig att det också står så vid själva "gatan". Strunt samma, vi menar säkert samma område https://www.google.se/maps/@37.9851053,-0.6703903,112m/data=!3m1!1e3
     
    Last edited: 3 mars 2018
    Preciosa gillar detta.
  14. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Hej Kjell
    Helt rätt, mitt misstag, blandade ihop Plaza Europa med parken längre ner där man byggt europa som öar, parque nationes eller når liknande.
    Men nu vet jag vart du menar, jättefint där.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo den heter C/ Copenhague men dom döpte den nog sent där :) Både Calas Blancas och Nueva Torrevieja
    hade länge bara ett nummer, inga namn...
    Den här kartan är lite kul, leta upp bokstav i rutan och så pekar den sen på gatorna - men på Copenhague
    pekar den fel verkar det som :)
    http://www.e-torrevieja.com/mapa.asp
    Chao P
     
    Last edited: 4 mars 2018
    Kjell Fohrman gillar detta.
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Linkan!
    Det är många som inte alls vet att Plaza de Europa finns och tror det är Parque de las Naciónes som
    populärt kallas "Europaparken". För den som inte vet så ligger den nedanför vid N332 på andra sidan centrum av Torre
    i slutet av C/San Policarpo eller C/ Orihuela. Väl värd ett besök i slutet av maj -juni när allt blommar och
    det finns stor lekplats och höns, påfåglar och smådjur och småbåtar i vattnet samt litet tåg. Ett litet kapell också.
    Chao P
     
    DiBo, erkki och Kjell Fohrman gillar detta.
  17. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 6
    Så nu hade jag kommit överens med mäklaren/säljaren om priset och det var då hög tid att kontakta Abaco igen och ha ett möte med dom och gå igenom vad dom skulle göra. Först skulle de förstås kolla upp så att allt var korrekt, som att den som sålde verkligen ägde fastigheten, att inga skulder belastade fastigheten (inteckningar, el, vatten, com fee etc. etc). Efter detta ville mäklaren att jag skulle deponera 3.000 EUR för att lägenheten skulle kunna tas bort från marknaden. Kollade med Abaco så att detta var OK och gjorde sedan detta. Abaco bokade ett möte med notarien och vi hade sedan ett möte med denne och diverse papper skrevs under. Sedan åkte jag hem igen i avvaktan på att den juridiska processen skulle tröskas igenom och det sas att det hela skulle ta ca. 3 månader innan köpet var helt genomfört.

    Innan jag åkte hem skrev jag under ett papper som gjorde att Abaco kunde representera mig när jag var hemma i Sverige. De ordande med att kontrakt skrevs, fixade NIE-nummer, öppnade ett bankkonto för mig, ordnade så att el-, vatten-, och internetkontrakt samt kommunalfastighetsskatten överfördes, hemförsäkring ordnades etc. etc..

    Det hela kom sedan att fördröjas något av att det uppstod en diskussion om att det inte fanns något bygglov för den inglasade terrassen. Detta hade i och för sig mäklaren upplyst mig om (jag frågade), men han sa också att det var lätt at fixa eftersom inglasningen hade varit på plats så länge. Nu strulade det dock lite eftersom fastighetsägaren (inte mäklaren) nu inte riktigt stod för detta. Efter mycket om och men bestämdes det dock att kostnaden för denna ansökan skulle den dåvarande ägaren stå för samt att det dessutom skrevs in i kontraktet att om det i framtiden uppstod något problem med detta så kunde den dåvarande ägaren bli ansvarsskyldig. Nåväl risken för detta är väl om jag förstått det rätt tämligen minimal, men nu är jag i alla fall garderad om…...

    Den 25/1 var det klart för att skriva under slutkontraktet och betalningen skulle ske. Jag var då inte där nere för att skriva på utan det hela sköttes som sagt från min sida av Abaco. Jag hade dessförinnan haft en del diskussioner med ett företag som heter Currencies Direct som lovade det skulle vara mer förmånligare att betala via dom, än direkt via bank och att det också skulle vara enklare. Detta företag rekommenderades också av Abaco. Jag tyckte dock inte att det på något sätt var enklare – först skulle man nämligen acceptera ett avtal på 15 sidor skrivna på ”lagspråk” och för allt sådant slår jag bakut och inte tyckte jag det var enkelt direkt. Visst det finns tydligen en del man kan tjäna på genom att Currencies kan erbjuda bättre kurs än banken, men först vägrade de tala om vad de kunde erbjuda för kurs vid ett visst ögonblick så att jag då samtidigt kunde jämföra för vad kursen då låg på vid en banköverföring. Till slut gick de med på det och då visade det sig att jag skulle tjäna ca. 2.000 SEK på att använda dom vid en överföring på 80.000 EUR. Detta var för lite tyckte jag för att jag skulle använda ett för mig okänt företag och jag gick istället till min bank och lät dem göra överföringen. Kursen för den svenska kronan tyckte jag då ändå var rätt usel, men den är faktiskt ännu sämre idag. Idag skulle jag ha fått punga ut med ytterligare 25.000-30.000 kr för samma betalning och då var det ändå bara ca. 6 veckor sedan som jag betalade så kursen kan svänga snabbt.

    Vad gick så det hela på. Priset för fastigheten var ju 72.500 EUR och på det tillkom 10% skatt (7.250 EUR). Sedan betalade jag ytterligare totalt 3.915 EUR till Abaco och i det ingick allt deras arbete, samt diverse avgifter för notarier, lagfarter, registrering etc. etc. Totalt alltså 83.665 EUR. Totalt ovanpå själva priset tillkom alltså 15,4% att betala. Beräkna sedan att man också löpande måste betala com.fee, vatten, el, sopor, försäkring, internet, fastighetsskatt etc. etc.

    15,4% är ju lite mer än vad som brukar påstås att man skall räkna med tillkommer vid ett köp, men det beror sannolikt till stor del på att mycket av det arbete som Abaco utförde hade en fast avgift (det är ju t.ex. lika mycket arbete för dom att fixa ett NIE-nummer om man köper en fastighet för 150.000 EUR än en för 50.000) och även vissa avgifter till myndigheter är delvis fasta. Så om jag hade köpt en fastighet för 50.000 EUR hade säkert procentsatsen t.o.m. blivit åtskilligt högre än 15,4%, men istället klart lägre om jag hade köpt en fastighet för 150.000 EUR.

    Det hela var nu i alla fall helt klart och det var dags för mig att åka ner och hämta ut nycklarna till lägenheten i Torrevieja.
    Fortsättning följer
     
    Last edited: 4 mars 2018
    Ricardo70, Preciosa, Christer N och 2 andra gillar detta.
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kjell: Ang kostnader så har jag märkt att notarierna har höjt sina priser på
    sitt arbete märkte jag när min syster köpte sista bostaden...Blev förvånad.
    Men har avräkning gjorts? Händer att man får tillbaka lite av Ábaco när det är klart med allt.
    Chao P :)
     
    DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  19. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Nej korrekt som du skriver, avräkning har ännu inte gjorts så siffrorna jag anger ovan kan komma att korrigeras
     
  20. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    3915 euro låter extremt mycket för mig. För exakt samma tjänst betalade jag 1 137 euro till "min" spanske advokat – som talade bra engelska. Inte riktigt samma tjänst, i min summa ingick även ett spanskt testamente. Allt jobba han gjorde var så pass bra att det till kom en kostnad på 40 euro – en bra flaska whisky till honom från Jura i julas.
    Fotnot: Hade bara ett besök hos notarien.
     
    Last edited: 5 mars 2018
  21. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    En fråga :) Hade du två notariebesök också? En för fullmakt och en för köpet?
    Chao P
     
  22. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Låter oerhört billigt, för hittade när jag sökte på ett ställe att bara avgiften idag till notarien går på från 800 EUR och avgiften till fastighetsregistret från 400 EUR. Sedan har de ju trots allt haft en hel del jobb och då tycker jag inte att avgiften låter alltför hög. Dock "facit" får jag ju när avräkningen är klar. Då kommer ju resp. utgiftspost att vara specificerad.. Ditt pris blev säkert så lågt pga av att advokaten hade druckit upp whiskyn innan han skrev räkningen :eek:
     
    DiBo och gladisol gillar detta.
  23. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Nej, själv hade jag bara ett notariebesäk för fullmakten. Däremot hade ju Abaco ytterligare ett för köpet (de representerade då mig).
    Värt att nämna är väl också att både jag och min fru står som ägare så vi behövde bägge NIE-nummer etc.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...