DEL 5
Alla lägenheter som till slut kollades upp låg i ”Torrevieja-området, men var där väldigt spridda. Både i centrala stan, Aquas Nuevas, La Mata, Los Naufragos, Los Balcones, mellan de bägge sjöarna, VillaMartin, Playa Flamenca etc. etc.
Flera av de lägenheter som jag trodde mest på innan jag åkte ner hade av olika orsaker fallit bort. Det kunde vara att de redan var sålda (även om de fortfarande marknadsfördes som osålda på hemsidorna (även på mäklarnas egna)), eller att mäklarna som sålde dom inte svarade på min förfrågan om visning, eller när man verkligen såg dom IRL så hade de rejäla nackdelar som inte mäklarna hade talat om etc. etc. Vad som till slut återstod efter gallringen var 3 lägenheter och nu hade även min fru kommit ner och deltog i det slutgiltiga valet. En av de 3 låg i Aquas Nuevas, en annan i La Mata och den 3:e vid Plaza Europa. De områden de låg i besöktes av oss alla och den i Aquas Nuevas sorterades bort så att det slut bara återstod 2. Jag bokade in en ny visning av dessa bägge (de såldes av 2 olika mäklare) och denna gång gjordes en betydligt grundligare besiktning än vad vi gjort tidigare.
Den vid Plaza Europa låg på 5 våningen och hade en inglasad terrass på ca. 5 kvm, terrassen vette mot sydväst och det hade jättefin utsikt, den var på 58 kvm och hade en riktig dusch och ett fönster på toaletten. Den har ca. 800 m till stranden och ca. 1,3 km till fredagsmarknaden, utanför låg Plaza Europa som är en rätt OK park som är tämligen grön, utanför ligger också en jättestor parkering där det alltid finns gott om lediga parkeringsplatser. Den låg också bara några hundra meter från bussterminalen och centrum. Den låg relativt nära några restauranger och bara med några få 100 meter till en bra affär. Lägenheten var i bra kondition och inget akut måste göras. Lägenheten låg på 5:e våningen (hissen verkade fungera helt OK) och området hade en fin pool och com. verkade vara välskött. Lägenheten ägdes av en finne. Priset var på 75.000 EUR.
Den vid ”La Mata” låg vid Torre del Moro och var ungefär lika stor. Den var en hörnlägenhet och hade en jättestor (ca. 15 kvm) hörnterrass som dels vette mot sydväst och dels mot sydost (den var dock inte inglasad), den låg bara ca. 400 meter från havet, men det var en rejäl backe ner till havet, den låg inte på gångavstånd till centrum och fredagsmarknaden (som den andra gjorde), men låg å andra sidan direkt ut mot Av. Alfred Nobel och det var en busshållplats precis utanför huset, den låg mer eller mindre ovanpå en rad med restauranger och ganska nära en bra affär. Ytan var ungefär lika stor som för den andra. Lägenheten var i mycket bra skick och väldigt snyggt möblerad. Innergården och poolen var OK, men inte lika bra som för den andra lägenheten. Den hade en riktig dusch, men inget fönster på toaletten. Den låg på 1:a våningen. Lägenheten ägdes av en spanjor och priset var på 77.300 EUR.
Bägge dessa lägenheter besöktes flera gånger och vid olika tidpunkter från mycket tidig morgon till mycket sen kväll (närmast natt). Dels för att kunna se hur solen sken in i lägenheterna vid olika tidpunkter på dan, men även hur lugnt det var runt lägenheterna och hur upplyst resp. område var på natten. En lustig (eller olustig ) sak var att av alla de lägenheter jag tittade på så sa mäklarna för 2 av lägenheterna att just för dessa lägenheter fanns det ingen prutmån. Detta eftersom säljaren enligt dom redan hade reducerat sina ursprungspriser rejält och hade tänkt behålla lägenheterna om de inte gick att sälja dom till det pris som de hade satts till. För inga andra lägenheter nämndes detta. Typiskt nog var det just dessa 2 lägenheter jag hade fastnat för.
Efter mycket funderande och diskuterande med de andra om vilken lägenhet som skulle väljas så bestämde jag till slut att det skulle bli den som låg vid Plaza Europa. Själv blev jag nog lite förvånad över att jag till slut fastnade för en lägenhet just där för den låg ju precis vid själva centrum. Jag var från början väldigt öppen för läget och det enda jag egentligen hade uteslutit var just lägenheter i själva centrum av staden. Detta eftersom jag tyckte det där är rätt trångt, slitet, rörigt och dessutom hade solen ofta svårt att nå ner till många lägenheter. Nu hamnade jag ändå precis bredvid centrum, även om det var vid utkanten och ett öppet ställe vid en park. Varför jag valde just den lägenheten kan jag inte konkretisera, kanske var det för att min fru gillade dess närhet till en ”riktig stad” dvs centrum, kanske var det för parken som låg bredvid, kanske var det för det trevliga området, kanske var det för att jag gillade den mäklaren lite bättre (även den andra var annars OK), kanske var det för att den andra låg precis över några restauranger och jag var lite orolig för ev. oväsen från dessa under den varmare årstiden och framförallt för att jag var lite orolig för all cigarettrök som jag befarade då skulle bolma upp från restaurangernas uteserveringar. Kanske var det allt detta som vägde över mot den andra lägenhetens fördelar, som dock hade en fräschare möblering och en fantastisk balkong, låg lite närmare till havet etc. Jag vet inte, men jag valde i alla fall ”Plaza Europa-lägenheten”.
Jag ringde tillbaka till mäklaren och bjöd 70.000 EUR och sa då också att jag var kontantbetalare. Inom kort ringde han tillbaka efter att ha pratat med ägaren och sa att denne kunde tänka sig att gå med på ett pris på 72.500. OK, sa jag då, men hade då ett tvingande krav på att en flaska äkta finsk Koskenkorva (ägaren var ju finne) skulle ingå. Detta accepterades och vi hade en deal.
Fortsättning följer