Betala handpenning från Sverige till mäklare

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Alicantina, 1 april 2016.

  1. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!
    Har anlitat Abaco Advisers. En viktig anledning till det var att jag kände mig trygg med att pengarna sattes in på deras konto först tills man granskat lgh. Nu visar det sig dock att mäklaren ( från Lotus fastighetsförmedling ) säger att handpenning alltid sätts direkt in på deras kundkonto. Varför har jag då anlitat Abaco? Och om jag nu ska överföra pengar till hennes kundkontakter hur vet jag att det är riktigt och hur får man kvitto. Hon sa själv att jag ser via banken att dragningen gjorts. Ja det förstår jag med men kvitto?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Kundkonto ska det stå inte kontakter.
     
  4. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Har du anlitat Abaco för att granska och genomföra ditt köp så ska du INTE föra över pengar till mäklaren. Du ska göra överföringen till Abaco, så att Abaco efter en första granskning betalar reservationsavgiften. I den första granskningen kontrollerar de bl.a. att det är säljaren som äger fastigheten/lägenheten.

    När du har hittat ditt objekt och kommit överens om pris så tar du kontakt med Abaco, talar om vilket objekt, av vilken mäklare samt till vilket pris du ska köpa. Förmedlar såklart även kontaktuppgifter. Efter det meddelar Abaco när det är dags att göra de olika överföringarna.

    Jag vet precis hur orolig man känner sig att set tar ett par dagar extra innan reservationsavgiften blir betald. Mäklarna ligger gärna på om att det är bråttom också, men man blir tvungen att ha is i magen och lita på Abaco. De vet vad dom gör.


    Edit: Fel av mig, reservationsavgiften på 3000euro betalade vi in till mäklarens konto, efter att Abaco sagt till oss. Övriga kostnader betalade vi till Abaco som sedan förmedlade betalningarna.
    Som kvitto får du iaf i Sparbanken/Swedbank en pdf som visar betalningen som du kan intyga betalningen med.
     
    Last edited: 2 april 2016
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Har du en spansk bank? För där kan man nämligen logga in och se kvitton på att betalningar har gjorts/dragits på ett helt annat sätt än på de svenska bankerna. Jag tror att det är det de kan mena med kvitto.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok. Ska jag låta Abaco kolla upp först så det är en ägare och att det är korrekt innan jag betalar reservationsavgiften/handpenning Mäklaren sa att om det blev ett snabbköp kunde hon godta 3000 men nu säger hon att 6000 gäller.

    Jag betalar handpenning härifrån mitt svenska Nordea konto.
     
  8. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    När vi köpte gjorde vi en enda betalning innan själva köpet genomfördes. Vi förde över €3000 till vår jurist som, efter att allt var klart vad gäller kontroller och sådant, förde över summan till säljarens jurist. Inget sattes in på mäklarens konto utan han fick sin andel direkt av säljaren.
    /Helen
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    3000E är kutym att betala,men 6000?
     
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Om handpenning / reservationsbeloppet 3000 E betalas in direkt till mäklarens konto så får denne pengarna direkt (och är kanske lika med mäklarens påslag/provision) En "mindre noga" mäklare glömmer kanske att redovisa detta för skattemyndigheterna och alla papper på bostaden skrivs på resterande summa. Dessa 3000 ligger djupt i en ficka på ett par svarta byxor...
    När allt går via jurist får mäklaren betalt efter att lagfarten och slutbetalningen gjorts om en månad eller mer, och någon möjlighet att "låta bli" att redovisa detta finns inte.
    Om kunden ångrar sig och drar sig ur är det också besvärligare att få betalt.

    För övrigt tycker jag 6000 Euro är lite mycket att betala i handpenning / reservation - det borde räcka med 10 % på priset.
    Men det är ju en del av köpeskillingen så det spelar kanske mindre roll
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi betalade 3000 euro Direkt till mäklaren som reservationsavgift.

    Efter det satte vi in handpenning (10%) till vår jurist som betalade ut när kontroller var genomförda. Även slutsumman satte ci in till juristen som gjorde överföringen när själva kontraktet skrevs.

    Jag skulle inte betala 6000 euro i reservationsavgift. Mäklaren verkar inte vara direkt seriös om hon kan tänka sig 3000 först om det går snabbt men sedan 6000....
     
  13. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag tycker det låter skumt. Varför sätta in 6000 på hennes kundkonto? Här i Sverige sitter man i ett möte ihop så för banken över alla pengar och man skriver under. Andra hör på forumet har haft samma mäklare och positiv erfarenhet av henne. Hon är svensk och har jobbat på Bjurfors tidigare.
     
  14. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Om jag står på mig kanske hon går med på 3000 endast och resten via Abaco. Vill så gärna köpa men på rätt sätt. Kan hon säga att det inte blir nåt köp då om jag inte sätter in 6000 på hennes konto?
     
  15. Jonas73

    Jonas73 Ny medlem

    Blev medlem:
    23 juli 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi köpte ju genom Lotus och betalade handpenning till dem, sedan gjordes affären upp och bostaden kontrollerad av jurister genom Lotus.
    Jag vet att det inte är enligt boken men vi kände stort förtroende för Sxxxxa så
    det kändes rätt.
    Allt har gått bra för oss.
     
  16. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Stort förtroende för sin mäklare hade också de i Partola Almanzora som betalade sin landsman. Hon drog med en sju miljoner kr till sitt hemland men lär nu vara hittad i N-L.

    Men det är en lång process och hon hade gjort samma sak i hemlandet innan hon dök upp här. Hon är också misstänkt för att ha kört över en cyklist vid en olycka i
    Alicante trakten. Och hon smet så klart!
    Passa er det finns fula fiskar!
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Finns ingen anledning att betala 6000E i handpenning. Det normala är
    3000E som sen ska räknas av på priset vid slutförande av köpet hos
    notarie.
    Vore konstigt att neka köpet för en sån sak...av vilken anledning?
    Chao P :coolsmilie:
     
  18. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Man kan aldrig vara nog försiktig,blev själv blåst 21000E av en banditmäklare Sun Invest som jag tidigare berättat om här.Fick koppla in advokat som kostade mig 2500E och hota med rättegång och fick då tillbaks 17000E.

    Siffrorna ej helt relevanta då jag vill förtränga blåsningen
     
  19. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Säljaren blir ju inte så glad om de anlitat någon som inte vill utföra detas önskan.

    Mäklaren har nog penningbrist och det är ett varningstecken. Annars varför är hon så angelägen. Är objektet listat hos ytterligare mäklare kan hon ju förlora hela affären. spainsmile
     
  20. Jonas73

    Jonas73 Ny medlem

    Blev medlem:
    23 juli 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    De som förlorade sju miljoner till sin landsman måste haft stooooooooort förtroende för sin landsman......
    Om man använder sig av nutidens obegränsade möjligheter att enkelt göra egen research om en mäklare, inte hittar ngt skumt och dessutom lite rekommendationer så behöver man kanske inte vara så nervös?
    Vilken är orsaken enl mäklaren att man helt plötsligt vill ha onormala 6000E?
     
  21. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Hon har inte ändrat sig utan sagt 6000 hela tiden. Förutom i början om jag fick de pris jag ville så sa hon att det räckte med 3000 om det skulle ske snabbt.
     
  22. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Så ni behövde inte betala 6000 som en första summa? Hur mkt betalade ni?
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kommer i håg det och firman hade väl tre olika namn. Dessutom kom
    en person in på forumet och sa att deras köp gått så bra...vilken av namnen på firmorna det nu var.
    Ja så rekommendationer är inte alltid att lita på.

    Inte lätt här nere att kolla upp mäklarfirmor...finns inget bra sätt som
    det finns hemma.

    Chao P :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...