Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

  1. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    I ett antal inlägg framöver kommer jag att gå igenom den process jag gick igenom innan, under och efter att jag köpte en lägenhet i Torrevieja. Funderade lite på i vilken avdelning jag skulle lägga det jag skrivit men bestämde till slut för att lägga den i Torrevieja-avdelningen för det blev ju i Torrevieja som jag till slut hamnade. Skulle kanske också kunna ha placerats i "Köpa och sälja hus i Spanien", men det jag skriver kommer att handla om mer än själva köpprocessen så jag valde att lägga in den här. Om admin tycker det är fel så flytta den gärna.
    Jag kommer att dela upp inläggen i olika delar, vet inte än hur många det blir eftersom jag ännu inte skrivit alla, men det blir fler än 5 och mindre än 10.
    Kommentera också gärna det jag har skrivit kanske har ni gjort på ett annat sätt och tycker det är bättre, skriv i så fall det. Bara för att jag gjort på ett visst sätt så behöver ju inte det vara det rätta.

    OBS, OBS - i efterhand har denna tråd visat sig bli väldigt lång tråd med massor av inlägg, vilket förstås är både bra och kul, men om man skall läsa allt så tar det väldigt lång tid. Därför har jag gjort en summering av vad som skrivits här och denna kan läsas på sid 16 i inlägg nummer 304, 305 och 306
     
    Last edited: 2 april 2019
    mixt, Andreash, susssz och 6 andra gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 1
    Under många år har jag funderat över att köpa en vinterlägenhet i solen. Detta dels för att jag avskyr den svenska vintern, men också för att mina leder inte alls trivs i vårt vinterklimat. Av diverse olika skäl har det dock inte blivit av bl.a. pga egna sjukdomar och även pga mina åldrande och sjuka föräldrar, men jag har ändå under årens lopp följt marknaden och tillsammans med min fru har jag varje år tillbringat 2 vinterveckor i varmare klimat och då nästan aldrig via charter eller med ”all inclusive” utan vi har hyrt lägenhet (ofta 2 olika under dessa veckor) och bil så vi har kunnat resa runt och bekanta oss med omgivningarna. Det har blivit många Medelhavsöar som grekiska öar, Malta, Cypern etc. men även europeiska atlantöar som Madeira och Azorerna och såklart Kanarieöarna (Gran Canaria, Teneriffa, Lanzarote, Fuerteventura, La Palma, Gomera). Jag har också hela tiden försökt hålla lite koll på olika hemsidor om fastighetsmarknaden i dessa områden så jag har haft någorlunda koll.

    Så under februari 2016 tog jag ett steg till och inför vårt besök på Teneriffa tog jag kontakt med några mäklare och letade fram ett antal intressanta annonser som jag tänkte kolla upp vid besöket där. Dock så var jag ändå inte helt säker på hur jag skulle göra och dessutom så tappade jag lite av intresset när jag 2 dagar i rad utsattes för ficktjuvar – den ene misslyckades och den andre lyckades. Visst jag vet att sådant kan hända överallt, men eftersom jag fortfarande inte var helt såld på idén och jag dessutom fortfarande hade min far kvar i livet (även om han då sjöng på sista versen) så bestämde jag mig för att avvakta med lägenhetsköp.

    Jag hade då också bestämt mig för att titta närmare på det spanska fastlandet och prisläget i Torrevieja-området verkade vara mycket gynnsamt så i feb. 2017 tillbringade jag och frugan 2 veckor där (vi bodde vid Los Naufragos) och vi hade också en hyrbil, så vi åkte runt i området och kollade och trivdes rätt bra och vi tyckte nog att de flesta områden i staden verkade rätt bra. Två saker visade sig vara viktiga för oss och som jag inte tänkt på tidigare 1/ väderstrecket (åt vilket håll balkongen/terassen vetter). Den lägenhet som vi hyrde låg åt öster och det var trevligt på förmiddagen men sen !!!!!!! 2/ en annan viktig faktor var det oväsen som trafiken på N332 ställde till med. Köp inte en bostad nära N332 (i alla fall inte innan du har besökt platsen många gånger). 3/ samt att man måste förbereda sig betydligt bättre innan man åker ner (vilket jag inte hade gjort) och mer noggrant ringa in vilka krav man hade. Jag hade faktiskt tagit kontakt med några mäklare i förväg men allt flöt ut i sanden.

    Jag bestämde därför att jag till hösten 2017 skulle åka ner igen men då vara betydligt bättre förberedd och då även titta på andra ställen i närheten av Torrevieja
     
    PerMor, SpainBrain, lavendel70 och 13 andra gillar detta.
  4. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    kanon, ska bli spännande att följa, vet ju hur vi ändrade våra önskemål efter varje resa ner,, bl.a. detta med balkongen, initialt var söderläge ett måste, för att så småningom bli ett no no.
     
    AxIT, Nimo och Kjell Fohrman gillar detta.
  5. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för kommentaren Linkan :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 2
    Vad ställde jag då för ”krav” på den lägenhet jag skulle köpa – jo dessa
    1/ Det skulle vara lätt att ta sig orten där lägenheten ligger och jag skulle inte vara tvungen att ha en bil (hyra eller köpa en) när jag är därnere. Jag har problem med ögonen och mitt körkort ligger därför i farozonen för att bli indraget pga detta och dessutom är det ofta dyrare/krångligare att hyra bil när man är uppåt 70 (jag är ju redan pensionär så det är inte så långt dit).
    2/ Lägenheten måste ligga i ett EU-land pga av att min hälsa inte är helt OK (inte bara ögonen krånglar) och då funkar det bra mycket enklare med sjukvården inom EU. Skall t.ex. in för kontroller varannan månad.
    3/ Eftersom jag inte tänker ha bil därnere är det viktigt att jag skall kunna promenera till en bra livsmedelsaffär och gärna några restauranger.
    4/ Jag gillar havet, inte nödvändigtvis för att bada i, utan än viktigare är att kunna promenera längs med havet.
    5/ Minimum 2 sovrum. Man vill ju plats för ha lite gäster ibland.
    6/ En uteplats eller balkong/terrass som ligger mot syd eller sydväst.
    7/ Om det är ett högt hus så måste det ha hiss (en våning upp går dock bra). Inte heller så gärna i markplan. Detta eftersom en sådan ofta har en uteplats som innehåller växter etc. som måste skötas och jag kommer inte att vara därnere mer än max. halva året.
    8/ Sedan är det ju alltid smådetaljer som är trevliga, men inget absolut krav (som man ”själv” eller en hantverkare kan fixa i efterhand). Som t.ex. en duschkabin (dvs inget badkar) och gärna också ett fönster i badrummet.
    9/ Inget absolut krav, men helst inte över 90.000 EUR.
    10/ Gärna också en pool i området
    11/ Inget objekt som krävde några större renoveringar.
    12/ Helst inga stora backar för att man promenadledes lätt skall kunna ta sig havet, affärer och restauranger.

    Jag började då noggrant kolla olika hemsidor och det visade sig då återigen att Torreviejaområdet var mest prismässigt gynnsamt och att t.ex. priserna på Kanarieöarna kraftigt hade stigit sedan jag var där (feb. 2016). Just nu får man för Kanarieöarna t.ex. upp bara 21 objekt på www.kyero.com när jag fyller i 2 sovrum, pool, samt max. 90.000 EUR– förra gången när jag var på Teneriffa fanns det mångdubbelt fler att välja bland bara på Teneriffa.

    Samma sökkriterier för Costa Del Sol ger 29 träffar och för Costa Blanca (varav de flesta då låg i Torrevieja-området) hela. 1400 träffar!!!!! Jag kollade även upp många andra områden och länder och det var utan tvekan så att utbudet var särklassigt störst i Torrevieja-området. Visst en del kanske säger att det vore en bättre investering att idag köpa på någon annan plats och så är kanske fallet (vet ej), men oavsett vilket så struntar jag i det. Jag är fullkomligt ointresserad av att köpa ett investeringsobjekt, jag är ute efter ett billigt och bra boende som jag skulle kunna ha glädje av i många år framöver. Kommunikationerna mellan Göteborg och Alicante/Torrevieja är ju dessutom alldeles utmärkta.

    Så jag bestämde mig för Torrevieja. Det bör väl kommenteras att jag hela tiden skriver i ”jagform” trots att det i jaget även ”inbegrips” min fru. Detta beror mest på att hon egentligen inte är så himla intresserad av värme och sol utan mer av ”obskyra” resmål i Skottland och Irland. Men jag hänger ju oftast med henne till avlägsna krokar i dessa länder (t.ex. till yttre Hebriderna, Shetlandsöarna etc) och andra länder och hon är absolut inte ovillig att hänga med mig till värmen men låter mig fixa detta. Vet ni förresten hur direktflygförbindelserna är från Alicante till ”långbortistan”

    Så nu gällde det alltså ”bara” för mig att hitta ”rätt” bostad i Torrevieja-området

    Fortsättning följer
     
    PerMor, lavendel70, Christer N och 6 andra gillar detta.
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Kjell Fohrman vi köpte en lägenhet i Cabo Roig vi har nära till alt som vårdcentral apotek för övrigt stämmer det dina behov gå in på You Tub och titta på filmerna om Cabo Roig så ser du hur vi har det
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Trevligt inslag , mycket sunda tankar. Intressant att följa.
     
    Kjell Fohrman och erkki gillar detta.
  10. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Jodå, jag var även i Cabo Roig-området och kollade och där verkade trevligt men det var få lägenheter där som uppfyllde alla mina kriterierna - t.ex. vad gäller priset samt hur förbindelserna funkar om man inte har bil.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack.
     
  13. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Du resonerade precis som vi gjorde!! :)
    (Vi hamnade precis söder om Torrevieja och är mycket nöjda.)

    Även jag tycker det är roligt och intressant att följa ditt (ert) resonemang och vilka erfarenheter ni har gjort.
    /Helen
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  14. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej vi har inte bil för alt är på gång avstånd vi betalade 69000euro för vår lägenhet 3rum o kök ute plats både framför och bakom med större trädgård sen har vi åkt Taxi för det är så billigt
     
    teddi och Kjell Fohrman gillar detta.
  15. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 3.
    Så satte jag alltså igång och ”dammsög” nätet. Kollade Kyero.com dagligen på nytillkomna objekt, och även många mäklares hemsidor (det finns mängder) genomgicks regelbundet, samt Blocket och Hemnet (på bägge dessa svenska hemsidor finns faktiskt väldigt många intressanta spanska objekt). Varje gång jag hittade ett intressant objekt la jag in länken till objektet i ett dokument som med tiden blev tämligen omfattande. Visst många försvann efter en tid (antagligen sålda), men ändå var det nog hela tiden en bra bit över 100 objekt med på min lista över presumtiva fastigheter. Om jag hittade ett intressant objekt på allmänna hemsidor som Kyero, blocket, hemnet etc. så letade jag rätt ofta reda på mäklarens egen hemsida med annonsen och la istället in länken till deras hemsida i dokumentet.

    Det skall dock sägas att en himla massa av annonserna var fundamentalt usla och ibland tämligen parodiska. Ett exempel var för några månader sedan när flera mäklarbyråer uppenbarligen använde samma fotograf för att fota. För helt plötsligt dök en och samma blombukett upp i olika lägenheter. Inte nog med att den var vackert placerad i en vas på ett bord, den var också utlagd mitt på sängen (där man ju brukar placera sina blommor, eller ) etc. Denna stackars blombukett valsade sedan runt i annonserna i ca. 14 dagar innan den försvann helt. Antingen fick väl fotografen sparken, eller så kanske vissnade blommorna och fotografen hade inte råd att köpa en ny, vad vet jag.
    Såg faktiskt precis en fastighetsannons där en blombukett stod i en vas som var placerad på toalettstolen!!!!!!!

    I en annons skrevs det om den vackra utsikten från balkongen och så visades ett foto från balkongen och rakt framför den var en stor jäkla mur så det enda vackra med den utsikten (enligt fotot i alla fall) var att titta uppåt på himlen. Överlag var också många av fotona slarvigt gjorda och från flera rum saknades ofta foton (antingen avsiktligt eller glömda). Dessutom slarvades det ofta med städningen innan fotandet eftersom t.ex. en fotad balkong kunde vara full med prylar (cyklar, tvättmaskiner, städattiraljer, kylskåp etc. etc.) vilket gav intrycket att i denna lägenhet finns det överhuvudtaget inga förvaringsmöjligheter. Jag nämnde ovan att väderstrecket är viktigt (för sol och värmen) och ofta står det inget alls om detta i annonsen och då kan man vara övertygad om att solen aldrig når balkongen i denna lägenhet, ibland stod det ett angivet väderstreck, men när man kollade närmare visade det sig vara lögn. Ofta var avståndsangivelserna väldigt luddiga om inte lögnaktiga. Jag minns t.ex. en lägenhet som låg vid Carrefour och hade ett korrekt angivet avstånd till havet och sedan en annan annons om en lägenhet längst ut i San Luis och som enligt annonsen hade 1 km kortare avstånd till havet än den vid Carrefour hade!!!!. Som jag skrev var avståndet ofta tämligen luddigt skrivet. Man kunde skriva att det var 400 m till stranden och det visade sig då att det var fågelvägen. Vilket kan vara OK att ange, men kanske inte om dessa 400 m då innebar att man måste ta sig över en kraftigt trafikerad N332 utan övergångsställen samt dessutom hoppa över staket på bägge sidor om vägen. En annan gång kunde det stå att det var 5 minuters bilväg till stranden, men det stod då inte i annonsen att för att klara denna tid var man tvungen att köra i snitt över 200 km/timmen och dessutom då inte ha tid att stanna vid stoppskyltar och rödljus.

    Det värsta tyckte jag dock är att det väldigt sällan står angivet var lägenheten ligger. Visst området kan stå angivet, men absolut inte gatan. Detta var för mig väldigt viktigt att kolla upp för man vill ju veta hur området runt lägenheten ser ut, vad lägenheten vetter mot, hur nära det är till affärer, restauranger, busshållplatser, kraftigt trafikerade gator etc. Dock eftersom området ofta var angivet och det dessutom ofta fanns ett foto med på poolen och ett från balkongen så kunde man ganska lätt leta reda på det exakta läget via www.googlemaps.com. Under mitt letande ”reste” jag åtskilliga hundra mil utefter Torreviejas googlemaps vägar. Ibland vägrade mäklaren t.o.m. att tala om i vilket område som lägenheten låg och då var det ju kört. Ibland kunde de t.o.m. ljuga och skriva att den låg i ett område och sedan visade det sig att där låg den inte alls.


    Det lönar sig också att kolla runt på flera mäklares hemsidor (flera mäklare kan sälja en och samma lägenhet) – detta för även om fotona ofta var samma så gav de ändå ibland lite olika info och det kunde t.o.m vara som så att de angav olika priser för samma projekt!!!!!! Det kunde t.o.m. hända att samma mäklare hade olika priser angivna för ett projekt – ett pris på deras hemsida och ett annat angivet på skyltfönstret på kontoret!!!!!

    Så detta med spanska mäklare är minst sagt rörigt och inte helt enkelt att hantera. Jag kommer osökt att tänka på sketchen med Galenskaparna där dom skall springa ett 100-meters lopp i en tävling och alla då springer åt olika håll och ingen kommer fram. Tänk om spanska mäklare (med sin kunskap om väderstreck och avstånd) skulle ställa upp med ett lag i 5-dagars i orientering och de skulle släppas ut i skogen med karta och kompass. Jag är övertygad om att ingen någonsin skulle nå fram till målet utan de skulle irra runt i skogen i all evighet

    Nåväl detta var kanske lite elakt skrivet om de spanska mäklarna eftersom de ändå lite har anpassat sig till situationen. I Sverige ställs det mycket större krav på mäklarna och de är t.ex. juridiskt ansvariga för vad de påstår när de försöker sälja, och det ställs i Spanien inte heller så hårda krav på utbildning. Ett sådant system inbjuder till fusk och oärlighet och eftersom det ofta också är så att ”många” samtidigt kan sälja samma fastighet så har de mäklare som vill vara seriösa ofta svårt när konkurrenten kan sälja samma fastighet som dom med falska påståenden och till ett lägre pris. Jag skriver också ”spanska” mäklare men det innebär definitivt inte att jag anser att engelska eller skandinaviska (inkl. svenska) etc. på något sätt skulle vara bättre än de ”spanska”. I Spanien är alla spanska mäklare (oavsett nationalitet), men mer om detta senare.

    Så var det dags att åka ner igen i november 2017 för att köpa en lägenhet. Inför resan gick jag igenom listan jag gjort med intressanta lägenheter/hus och kortade ned den från ca. 150 st till 50-60 st. Dessa såldes av totalt ca. 25 mäklare, som jag alla kontaktade via mail (jag skrev på engelska). Av dessa svarade 7 av mäklarna överhuvudtaget inte trots flera påstötningar från mig. Varför vet jag inte. Några svarade att just den fastigheten jag var intresserad av redan var såld och de alternativ de istället erbjöd gillade jag inte. Några vägrade att ge mig den kompletterande info jag vill ha, någon var bara oförskämda. Till slut återstod 14 mäklare (med totalt ca. 25 objekt) som jag avtalade med om ett möte med visning. 4 av dessa mäklare hade dock sina objekt i Ciudad Quesada, La Marina samt i Guardamar del Segura och pga att jag inte tänkte ha en bil därnere var jag från började lite frågande till dessa orter utifrån mina ”krav” och jag sa till mäklarna att jag först skulle kolla i dessa områden om det funkade att bo där utan att ha bil innan jag avtalade en tid med dom.

    Jag har ju nämnt att mäklarna i Spanien inte har något juridiskt ansvar så därför är det nödvändigt att man har kontakt med en advokatbyrå som kan kolla så alla uppgifter om fastigheten är korrekt. Innan resan hade jag därför kontaktat Abaco och bokat in ett möte med dom direkt när jag kom ner.

    Fortsättning följer
     
    PerMor, lavendel70, Preciosa och 6 andra gillar detta.
  16. Ricardo70

    Ricardo70 Ny medlem

    Blev medlem:
    22 augusti 2016
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Mycket intressant läsning Kjell. Känner igen mig i mycket av det du skriver.
     
    M. Naji och Sharky gillar detta.
  17. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Åter igen en mycket trevlig och bra historia. Mycket bra återgivet om dåliga , foto , städning osv.

    Din metodik kan ju andra använda på olika ställen i Spanien.
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  19. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för kommentarerna.
    Funderade som sagt själv lite över var jag skulle lägga in artikelserien. Visst nu handlar det näsdtan bara om köp och sälja fastighetsdelen och borde kanske läggas in där eftersom det mesta av texten är giltig för hela Spanien, men så småningom efter att köpet är klart så kommer den mer och mer att handla mer specifikt om Torrevieja så jag vet inte?
    Å andra sidan så skrivs det ju inte längre så mycket i forumet så jag tror att de flesta (inklusive mig) läser de flesta inlägg i forumet oavsett i vilken kategori tråden ligger i så det är kanske inte så himla viktigt.
     
  20. olle Aguilas

    olle Aguilas Ny medlem

    Blev medlem:
    6 februari 2016
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
  21. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för påpekandet, den verkar också vara en vettig söksida. Dock verkar kyero ge betydligt fler träffar. Men det är alltid bra att kolla på många ställen.
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Jag har aldrig gillat Kyero eftersom den inte alltid uppdaterats och många objekt är redan sålda...
    Tex låg två annonser där där bostäderna var sålda för ett resp tre år sen...(mina :) )
    Jag gillar bäst Idealista.com, Fotocasa.es och Vibbo.com (fd segundamano).
    Kyero skyller på att det är mäklarna som inte tar bort sina objekt....
    Och sen att mäklare inte svarar på mejl är väldigt vanligt...även i övrigt...
    Bankerna inte minst. Dom vill inte ha frågor om adress inte ens gata...rädda för att
    man ska gå direkt till ägarna - vilket görs (eller ockupationsrisk).Jag sa åt en mäklare en gång att nu förlorade
    du den här affären då vi letade efter ett objekt halva dagen då han uppgivit helt annat nummer på gatan...

    F ö är det bra om din hade köphistoria ligger i köpa/sälja bostad då många går in där för att få tips och råd.
    Processen är ju typiskt för när man ska köpa och intressant vilken erfarenhet man gör var bostaden än ligger.

    F ö i gen ...att man väljer Torrevieja till slut (antar jag :) ) beror ju på att det är:
    1 Bäst klimat i Spanien
    2 Mest sol i Spanien
    3 Minst regn (på gott och ont)
    4 Billigast att köpa på Costa Blanca, mest för pengarna. Dubbelt så dyrt
    på Costa del Sol och även Alicante och uppåt.
    5. Bra förbindelse till Skandinavien.

    Tack för informationen, spännande med nästa inlägg :)
    P ♥
     
    elsa-lena, Irene Svensson och M. Naji gillar detta.
  23. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 4
    Den 4/11 var det så dags att åka ner till Torrevieja igen och jag tänkte vara där i 14 dagar och under denna tid hitta en lägenhet och kunna komma överens om ett pris. Med mig följde ett par som är goda vänner och min fru som dock först skulle komma ner några dagar senare för den slutliga urvalsprocessen. Med mig följde också bl.a. en kamera, ett måttband på 5 meter, samt en kompass !!!!!

    Jag hade denna gång hyrt en lägenhet i La Mata-området som vi bodde i, samt bokat en bil vi kunde åka runt i. Vi kom ner på en lördag och direkt efter att vi kom ner så stannade vi på vägen till Torrevieja till vid lägenheterna i La Marina samt Guardamar del Segura och kollade in dom och omgivningen. Kompassen användes för att exakt kunna se var solen fanns under dagen i förhållande till lägenheterna. Pratade också en del med människor som jag såg i närområdet (sådana som kunde engelska) och undrade då hyr det var att bo där samt framförallt hur kommunikationerna fungerade just där (nu hade jag ju bil, men senare skulle jag ju inte ha detta). På söndagsmorgonen åkte vi ut till Ciudad Quesada och kollade på samma sätt på de 2 lägenheterna där. Sammanfattningsvis kunde jag konstatera att visserligen verkade alla områdena vara väldigt trevliga och lägenheterna i sig såg helt Ok ut, MEN ofta var det för backigt och framförallt krävs det nog att man har en bil om man vill bo i dessa områden. Visst alla jag/vi pratade med prisade just sina områden men få (om ens någon) kände till hur bussförbindelserna funkade eftersom de alla hade bil. Därför bestämde jag mig direkt för att det inte skulle bli någon lägenhet i dessa områden och jag kontaktade därför inte resp. mäklare på måndagen för att boka en tid för en visning.

    Måndag förmiddag hade jag bokat in ett möte med Abaco (med en svensktalande) där jag kort informerades om vad som gällde (hade ju så klart läst deras utmärkta kompendium i förväg) och jag fick då också en preliminär prisuppgift för vad det skulle kosta mig med skatter och avgifter om jag skulle köpa en lägenhet som kostade 80.000 EUR.

    Efter Abacomötet hade jag bokat in visningar med en mäklare som hade några lägenheter jag var intresserad av. Hen guidade mig runt till dessa. Senare under måndagen hade jag ytterligare visningar med en annan mäklare. Detta fortsatte sedan med andra mäklare under tisdag – torsdag tills listan var helt genomgången. Totalt blev det lite drygt 20 objekt vi tittade på.

    Med mig på alla dessa visningar var de 2 vännerna och inför varje visning ”delade vi upp lägenheten” mellan oss för att specialkolla vissa saker. Någon kollade noggrant exakta väderstreck och hur solen kom åt lägenheten, en annan kollade elen (hur det var uppsäkrat t.ex.), någon kollade köket extra noga, någon badrummet etc.. Jag hade också ett antal frågor som jag ställde till mäklaren etc. Det mesta antecknade jag och så gick vi därefter igenom det hela på kvällen. Några lägenheter valde vi sedan ut och åkte tillbaka till (utan mäklare) och kollade på omgivningarna extra noga.

    Hur skötte sig då mäklarna. Jodå relativt OK och de värsta bluffmakarna hade jag nog redan sållat ut så det var väl bara sådana kvar som var hyfsat seriösa. Dock någon försvann direkt för att de inte dök upp. En t.ex. som jag hade pratat med i telefon tidigare för att boka en visning med och hen föreslog då att vi skulle träffas på deras kontor för att åka i mäklarens bil dit. Nej sa jag, vi träffas vid fastigheten vilket mäklaren absolut inte tyckte vi skulle göra och sa att de av princip inte heller ville tala om adressen. Det behövs inte sa jag för jag vet ändå redan var den ligger (hittad på Googlemaps med hjälp av fotona i annonsen). Sedan kom vi ändå överens om en tid vi skulle träffas vid lägenheten (utan adressangivelse), men mäklaren dök sedan aldrig upp Hen hittade kanske inte själv dit ). En del mäklare bluffade såklart om väderstrecken och även om väderstrecken stämde så kunde det vara något annat (t.ex. ett högt hus) som skymde solen större delen av dagen. Någon mäklare var helt enkelt dum i huvet. En t.ex. (som var svensk och i Sverige faktiskt bodde mindre än 10 km från där jag bor) framförde som argument att man skulle köpa ett hus i Spanien för att brottsligheten nu har blivit så hög i Sverige pga av all invandring här att det inte går att bo i Sverige längre. Sedan visade han mig en lägenhet med galler för alla fönster och dörrar och där det krävdes 6 nycklar för att kunna ta sig in i lägenheten!!!!! Där jag nu bor i Sverige har jag bott nu i snart 30 år, utan ett enda inbrott och har ändå inte en enda galler framför vare sig fönster eller dörrar och jag har bara 1 lås på ytterdörren !!!!!!!

    Var det då någon skillnad mellan svenska och spanska mäklarföretag, eller mellan svenska och andra mäklare. Nej, vill jag nog påstå – det fanns bra och dåliga i bägge kategorierna. Ett av de företag som jag mailade och efterfrågade info om en lägenhet och som helt struntade i att svara var t.ex. helsvenskt. Vid kontakten med mäklarföretaget där jag bad om en visning nämnde jag inte att jag ville ha kontakt med en svensktalande mäklare (jag skrev ju också till dom på engelska), men jag skrev ju förstås i mailet att jag kom från Sverige. Om jag nu minns rätt så skickade ändå allihop (med något enstaka undantag) en skandinav (svensk/dansk/norsk/svenskspråkig finländare) till visningen.

    En del mäklares fastigheter hade sålts sa dom, men de rekommenderade andra lägenheter istället och om de uppfyllde ”mina kriterier” gick jag ibland med på att kolla dessa istället. Det märkliga var dock att fastigheter som ibland sagts vara sålda ibland ändå sedan kunde ligga kvar ute på nätsidorna i flera månader efteråt. Mycket märkligt kan tyckas. Mäklarna överlag var dock trevliga att ha att göra med även om en del av dem helt klart var rätt luttrade över att de hade så många visningar utan att det blev någon affär av. De hade också hand om allt för många objekt och det var uppenbart att de ibland hade visningar i lägenheter som de inte hade varit i tidigare och därför var dåligt pålästa på de frågor jag ställde.

    Jag kan faktiskt inte riktigt förstå de som rekommenderar att man enbart skall ta kontakt med en mäklare även om mäklarna kan ”överlåta” lägenheter till varandra. Utbudet är ju så enormt så INGEN mäklare kan ha koll på det mesta. Det lustiga är ju också att de som jag i förhand såg som mina ”favoriter” och trodde att det skulle stå emellan sedan alla föll bort av olika anledningar när man sedan fick se lägenheten ”IRL” (in real life). Den som jag slutligen valde var faktiskt en lägenhet som halkade in på ett bananskal och kom med just för att dess mäklare hade ett par andra lägenheter som jag var riktigt intresserad av och då tänkte jag om nu jag ändå skulle kontakta denna mäklare så kunde jag lika gärna ta med ytterligare något objekt från det företaget.
    Fortsättning följer
     
    PerMor, Irene Svensson, lavendel70 och 6 andra gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...