Ventilation

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av lbj51, 1 december 2012.

  1. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag tacklade "problemet" ur den synvinkeln som trådskaparen gjorde, nämligen att vara energi effektiv.
    Som ett ex. Jag fryser alltid i Danmark under vintertiden, fast tempen där är betydligt högre än i Skaraborg. Jag tror att det beror på luftfuktigheten.
    Upplever man sin bostad som "råkall" brassar man på med elementen och kilowatten tickar iväg. Därför tycker jag att man skall torka luften.
    Kan man göra det mha solenergi är det ju "solklart" alternativ för mig då jag bryr mig inte så mycket om anskaffningskostnaderna men däremot skall driften vara billigt och underhållsfritt.
    I Spanien har man alla möjligheter, och lite till, att vara kreativ med sollösningar vilket dessutom är stimulerande på många plan!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Din lösning verkar vettig men problemet kvarstår som Lundberg nämnde tidigare, att man måste lämna huset med huvudbrytaren påslagen vilket inte alltid känns så kul. Något soldrivet känns bättre men har säkert sina nackdelar också. Kan man verkligen driva en fläktmotor direkt från en solpanel utan ett batteri som buffert i det långa loppet?
    Min erfarenhet är att direktdrivna fläktar som ju har funnits länge på den marina sidan inte blir speciellt långlivade, dessutom stannar de ju på nätterna när man kanske behöver dem mest :confused:
     
  4. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag kan svara på den här eftersom jag är någonlunda insatt..
    Säg en solpanel på 50W, ger under 6h ca 300W. Det kopplad till en säg 80Ah gel batteri som är underhållsfritt och varar kanske 8år, räcker väl att driva typ tre 12V 0.5W fläktar med periodisk gång ex mha timer. kostnaden ca 5000skr, men dela det med ex 8år så blir det överkomligt..
    Dessutom roligt att mecca ihop det, jämfört mot tex footboll..;)
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    klockrent solenlyser, det där ska jag bygga, var hittar man dessa prylar i Spanien?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    En bra fråga, Gustav, misstänker att det är lättare att hitta en billig solpanel i Sverige.
    Gamla PC-aggregat med 12V-fläkt finns det gott om på loppmarknadena för några Euro.
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Du är en klippa, Solenlyser!thumb
     
  10. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Många nätbutiker har prylarna du behöver. Tex MediaMarkt har 12V fläktar, avsedda att kyla datorer. De är billiga, tysta, och ger inga störningar. Sedan kan du besöka någon "nördforum" för elektronic nissar, de är otroliga och beskriver gärna hur man bygger rätt så avancerade system för tex tjuvlarm, mm. Fäktar kan man styra tex med hydrostater, koldioxid nivån mm. Bara fantasin sätter gränser. 12V solpaneler hittar du också från nätet. Vill du spara pengar så finns där beg prylar också...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 8 december 2012
  13. Cina

    Cina Ny medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2
    Pax-fläktar

    Ledsen att jag inte sett frågan tidigare och mitt svar kanske kommer för sent. Chansar ändå. Vi har installerat Pax-fläktar i båda badrummen, sensor- och fuktstyrda samt tilluft med nät i sovrummen. Detta gjordes av en mkt trevlig skåning Per-Olow Ekberg som driver P-Ventilation i Torrevieja. Kan nås på tel +34 966925117 el +34 687218528. thumb
     
  14. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Bra att veta

    Tack cina för informationen. Det är bra att veta och vart man ska vända sig.;;;)
     
  15. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Samma som vi och min syster använde, blev kanon.
     
  16. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Hej på er!

    Tord, jag har skickat e-post till den adressen som står angivet på hemsidan (www.suksess.biz) men inte hört ett pip.
    Vi tycker din lösning låter intressant och vill komma i kontakt med "Norrmannen", har du någon annan e-postadress till honom?

    Om ungefär en och en halv vecka åker vi ner till vår lägenhet. Det ska bli sååå skönt att slippa 10 meter snö (ja, det är en överdrift jag vet) och massor med minusgrader!! :D
     
  17. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Helen
    Han heter Oyvind Jenshus - det här är telefonnumret jag har till honom:
    0034-689585489 Om du inte får tag på honom via det här numret så hör gärna av dig igen så ska du få ett annat nummer till en person som förmedlade kontakten åt mig. Pratade med Torre igår och det var strålande solsken och varmt dagtid men lite kyligt nattetid (vad det nu är att bry sig om när man ändå sover, förhoppningsvis) Åker själv ned efter jul och det ska bli så skönt att få lite sol .....
     
  18. LarsO

    LarsO Ny medlem

    Blev medlem:
    20 mars 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har löst ventilation av vår atico på detta sätt. Har tillverkat filterkassetter som passar i de skjutbara fönsterprofilerna, en på vardera södra och norra sidan av lägenheten. På terassen mot sydväst har vi en solcell 20W 12V stående bakom fönstergallret när vi ej är där. Till solcellen är kopplat två st datafläktar (jättefläkt 20cm), en på södra sidan och en på norra. Fläktarna suger in varm luft från södra sidan när solen lyser och drar ut luft och fukt på norra sidan. (Varm luft kan bära mer fukt än kall luft.) Lägenheten på 55m2 känns alltid nyvädrad och fräsch när vi kommer dit, även om vi ej har varit där på ett halvår.
    /L
     
    Last edited: 11 december 2012
  19. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag vill bara berätta att telefonnumret till Oyvind, som Tord skrev här ovan, fungerar utmärkt och han verkar vara väldigt trevlig.
    Även mailadressen på hemsidan är korrekt. Han har bara haft lite mycket att göra, för att hinna svara. :)

    Det verkar som om han har sålt många fläktar och att flera skandinaver har köpt och tagit med sig hem till sina sommarstugor och källare.

    Han lovade att komma och installera hos oss under mellandagarna.
     
  20. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Helen
    Roligt att se att ni fick tag i Oyvind och att han har tid att hjälpa er med installation.
     
  21. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1

Dela sidan

Laddar...