Ventilation

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av lbj51, 1 december 2012.

  1. lbj51

    lbj51 Ny medlem

    Blev medlem:
    2 augusti 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Vi har planer på att förbättra ventilationen i vårt hus och har en idé om att kunna driva den med solenergi. Tar tacksamt emot tips på firma i Torrevieja-Playa Flamenca området som kan sånt. Tar även till oss förslag på andra smarta lösningar!
    Hälsningar Anna o Bob
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej

    Jag har en del funderingar kring ventilation, det första jag gjorde var att sätta in ventiler i ytterdörren som släpper in luft, samt hål i locken till jalusierna i varje rum för utsug. (monterade även nät bakom).

    Detta fungerar bra och när man kommer till huset känner man att det är frisk luft och inte instängt, men när man bor i huset kunde det behövas lite mer "drag" i prylarna, med andra ord en större luftväxling, att bara öppna fönster funkar inte så bra när den Spanska vinter kommer!

    Jag vill gärna veta hur ni löser det i era hus/lägenheter.

    Joe
     

    Bifogade filer:

  4. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Har helt nyligen fått hjälp med att installera en solcell driven fläkt av en mycket trevlig norsk man. Märks stor skillnad på inomhusluften direkt. Läs vidare på www.sukess.biz
     
  5. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej

    Var monterades fläkten? och vad kostar fläkt och installation?

    Mvh

    Joe
     
  8. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag monterade den i "vardagsrummet", högt upp på väggen i ena hörnet. Solcellen monterades uppe på takterassen där vi har sol stor del av dagen. Han monterade även en av o på knapp så man kan välja om den ska gå eller ej. Med håltagning och kostnad för fläkt o solcell betalade vi 100 euro.
     
  9. lbj51

    lbj51 Ny medlem

    Blev medlem:
    2 augusti 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar! Vi kommer troligen att kontakta norrmannen då vi kommer tillbaka till vårt hus!
    /Anna o Bob
     
  10. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Stort tack för ert svar jag har ytterliggare några funderingar, vilken funktion har fläkten, suger den ut luft eller blåser den in? om den suger ut har ni lagt till någon extra in kanal på annan plats i huset?

    Mvh

    Joe
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Joe
    Den "suger ut" luften. "Inluften" kommer från en befintlig kanal i köket som är placerad i "golvhöjd". "Norrmannen" kan säkert fixa ett extra hål för inluft om det behövs.
     
  13. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hmm, vad synd att jag inte såg den här länken tidigare. Jag har precis lagt ner 700 euro på att installera två elektriska utfläktar och 5st in ventiler. Jättenöjd men måste numera ha på elen i badrummen även när vi inte är där. Hade ju vart jättesmart med en solcells ventil.
     
  14. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Vad jag förstår så är fukten ett stort problem där nere.
    För att få ett bra inomhusklimat borde den inkommande luften "torkas" ex med hjälp av en AC eller en luft torkare. (båda gör ju i princip samma sak.)
    Att bara öka luft växlingen ökar ju mängden fukt som lagras i väggar etc.
    En fuktig hem upplevs alltid som lite råkallt och kräver i princip högre mängd energi för att upplevas som behaglig. Så vill man ha energiefektivthus borde man se till att inomhusklimatet är torrt, att börja med..
     
  15. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Här finns den perfekta lösningen.
    solarventi.se
     
  16. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag värmer med både AC och element under den perioden när det behövs så det blir ju naturligt då. Våra bekanta satte in fläktar och både de och jag upplever tvärtom att det råa fuktiga har försvunnit även under perioder när man inte använder AC. Tidigare var det blött och imma på fönstret efter att man sovit en natt nu är det borta.
     
  17. Tord

    Tord Medlem

    Blev medlem:
    3 augusti 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var även av den anledningen vi installerade fläkten, blöta fönster och råkall/fuktig känsla i luften. Stor skillnad efter bara något dygn.
     
  18. lbj51

    lbj51 Ny medlem

    Blev medlem:
    2 augusti 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    är det någon som har installerat SolarVenti?
     
  19. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    En bekant till mig har det, men det var en stor jäkla panel för en liten ventilation. Passade inte hos oss då solpanelen var lika stor som ett fönster men det finns säkert olika storlekar.
     
  20. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Med tanke på att fläkten på en solarventi drivs av en solcell och själva panelen levererar ca 120 m3 luft som håller 25-40 grader i inblåsningstemperatur, så måste det vara en kanonprodukt. Tanken med den här solfångaren är troligtvis inte att den till 100 % ska användas som värmekälla, utan den är ett perfekt komplement som drivs absolut gratis och håller fukten och dess fantastiska egenskaper borta till en årskostnad av 0,00 eurosar, förutom investeringen.
     
  21. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Vet du hur den fungerar på sommaren, man vill ju inte precis ha in värme då men ändå ventilation?
     
  22. Leffe

    Leffe Ny medlem

    Blev medlem:
    1 januari 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller med MCAber, jag tycker också att ökad ventilation bara skulle dra in mer fuktig luft i lägenheten. Å andra sidan verkar de flesta vara överens om att ventilation löser problemet.
    Jag har själv hittat en Pax fläkt som jag tror skulle vara idealisk. En badrumsfläkt med "ventilationsläge". Det innebär att den startar var 6:te timme och går i 30 minuter, vilket borde vara idealiskt under den tid ingen bor i lägenheten. Den startar automatiskt vid hög luftfuktighet eller när man kommer in i badrummet. Nackdelen är att den är dyr, c:a 1700 kronor,
     
  23. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Tanken med solarventin är att den ska ge ett tillskott med värme. Ventilationen har inget med den att göra. Och sommartid så är det bara att stänga av den om inte du vill ha in varm luft.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...