Vems råd skall man gå på, Mäklarens el Advokatens?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av PiggaRosa, 6 december 2017.

  1. PiggaRosa

    PiggaRosa Ny medlem

    Blev medlem:
    13 oktober 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Har två funderingar,om någon kan hjälpa så är jag jättetacksam! :) Undring nr 1. Är på gång och skall köpa något,till o början med,endast som semesterbostad. Hos en mäklarfirma som kan bli aktuell,står det att- dom har sin egna advokat/jurist,som hjälper till att ordna det som behövs- Men,om jag redan har ordnat min egna advokat innan då? Skulle det kunna bli så att, dom inte vill sälja till mig då om, jag inte tar deras "egna"?
    Fråga 2. Samma mäklare som ovan (och jag antar fler vad jag förstått) rekommenderar att,man har med sig till handpenningen på sitt betalkort,för att snabbt kunna betala,och därmed säkra affären,så den inte går en ur händerna,om flera intressenter finnes. Min advokat,rekommenderar dock å sin sida att,inte ens handpenningen betalas,innan denne har kollat upp säljaren,dennes tidigare avtal o kontrakt etc.Hur göra?Rådfråga Advokaten om mäklaren,och hur jag kan göra, innan jag kollar vidare på dom/det tänkta objekten?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SpainBrain

    SpainBrain Aktiv medlem

    Blev medlem:
    5 december 2017
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    44
    Lyssna på advokaten. Eller säger han ngt som inte verkar bra för dig, tycker du? Det du skrev lät ju väldigt förnuftigt och i det fanns en rejäl portion säkerhetstänk. att förebygga och inte vara efterklok.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  4. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Instämmer, lyssna på advokaten
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Du har en Oberoende advokat som bara arbetar för ditt bästa.
    Det säger sig själv vilket råd du skall följa.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Läs även fler inlägg här om att köpa en plats i solen.
    Om du inte redan gjort det.
     
  8. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag instämmer med samtliga föregående talare. Lyssna på din advokat!
    /Helen
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    nja... kan inte hàlla med till 100% det beror ocksà pà om det är nybygge eller begagnat.

    Undring 1, använd vilken advokat du vill, de kan absolut inte tvinga dig att använda deras, skulle nàgon försöka, sà gà därifràn (med detta vill jag inte säga att det nödvändigtvis är dàligt att använda deras advokat eller rekommenderade advokat, men DU ska välja)

    fràga 2. Handpenningen dvs "arras" är reserveringsavgiften för att làsa fastigheten till dig. Om du ser en bostad som du vill ha, sà är dettta det enda sättet att försäkra dig om att du kan fà köpa den. Det finns ingen som tar bort en fastighet fràn marknaden utan handpenning tills advokaten kollat alla papper. Processen är följande; Du betalar "arras" och fastigheten kan inte säljas till npagon annan. Advokaten kan dà gà in och titta pà alla dokument om bostaden, skulder etc. skulle nàgot inte stämma,behöver du inte gà vidare med köpet och fà dina pengar tillbaka. skulle allt stämma gàr ni vidare och betalar resten vid lagfart. Detta gäller begagnat.
    Vid nybygge är processen samma, men du skriver dessutom pà ett privat köpekontrakt (och ofta betala in en större summa eller fà en betalningsplan) efter det att du har betalat "arras". DETTA kontraktet ska du inte skriva pà, eller betala in, förrän du fàtt OK fràn din advokat och rett ut eventuella konstigheter.

    Eftersom det verkar finns ganska mycket konfusion pà begreppen sà finns det 3 olika betalnings/kontrakt moment

    "Arras" = handpenning/ reserveringsavgift som brukar ligga pà mellan 3000-10000 €
    "contrato privado de compra" = Privat köpekontrakt mellen bàda parter. Betalningsplan enligt kontrakt. Det finns absolut ingen anledning att skriva ett privat kontrakt när du köper begagnat, om du nu inte köper med speciella villkor mellan dig och säljare som gör att du inte fàr tillträde direkt. Det är däremot ett màste när du köper nybygge som inte är färdigbyggt
    "Firma de escritura" = Lagfart hos notarie där du betalar in utstàende belopp. gäller naturligtvis bpade nyproduktion och begagnat och dà fàr du tillträde
     
    Kjell Fohrman gillar detta.

Dela sidan

Laddar...