!Hola amigos!
När jag kom till Torrevieja 1986 så talades det inte engelska i stort sett vare sig på banker, el-och vattenverket, eller i butiker o.s.v. Jag hade läst spanska i Komvux och Statens skola för vuxna (finns den kvar?) tidigare så jag klarade mig ändå skapligt. Den generation som jobbar nu, åtminstone inom stat och kommun och övr. offentliga inrättningar i Spanien har väl i stor utsträckning fått lära sig eng. i skolan så nu klarar man sig väl ändå utan att kunna spanska.
MEN, är det inte självklart att man ska försöka lära sig det språk som talas i det land man bor i, helt eller delvis? För att inte tala om hur roligt det är att kunna förstå lite av vad man läser och ser och hör på TV. Och för att inte tala om hur många dråpligheter som man kan muntra upp omgivningen med i början, och även senare för den delen. Både Club No'rdico och MasAmigos ordnar spanska-kurser i Torrevieja iaf, från nybörjarkurser till konversationskurser.
Det var ett jättebra tips att läsa på distans. Det kan ju vara svårt att följa kurser hela terminer om man inte vistas i Spanien längre tider. Eller att gå i kurser i Sverige om man är i Spanien ibland.
Nej, det är nog svårt att slingra sig undan att lära sig åtminstone lite spanska. Möjligheterna finns nog om man bara vill. Man behöver inte alls vara purung eller språkgeni heller. Det finns alldeles för många undanflykter.....
Lycka till med studierna!!
rocio