Varför lär man sig inte spanska?

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av perraxx, 14 februari 2013.

  1. perraxx

    perraxx Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2012
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur är det med spanskakurser nere i Torrevieja egentligen. Verkar vara många "utlänningar" som helt enkelt inte vill "kan" lära sig språket. Tänkte tipsa om (komvux-spanska) på distans. Kostar ju ingenting och en bra introduktion till språket. Tycker det är bedrövligt dåligt när folk inte ens försöker!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Kanske det är denna orsak, att inte lära sig språket som gör att många flyttar till orter i Spanien, där det finns många landsmän? Asiater är duktigare på detta, även om även dessa samlas i vissa stadsdelar, världen runt.
    Jag själv är inget språkgeni, däremot min fru.
     
  4. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    !Hola amigos!
    När jag kom till Torrevieja 1986 så talades det inte engelska i stort sett vare sig på banker, el-och vattenverket, eller i butiker o.s.v. Jag hade läst spanska i Komvux och Statens skola för vuxna (finns den kvar?) tidigare så jag klarade mig ändå skapligt. Den generation som jobbar nu, åtminstone inom stat och kommun och övr. offentliga inrättningar i Spanien har väl i stor utsträckning fått lära sig eng. i skolan så nu klarar man sig väl ändå utan att kunna spanska.
    MEN, är det inte självklart att man ska försöka lära sig det språk som talas i det land man bor i, helt eller delvis? För att inte tala om hur roligt det är att kunna förstå lite av vad man läser och ser och hör på TV. Och för att inte tala om hur många dråpligheter som man kan muntra upp omgivningen med i början, och även senare för den delen. Både Club No'rdico och MasAmigos ordnar spanska-kurser i Torrevieja iaf, från nybörjarkurser till konversationskurser.
    Det var ett jättebra tips att läsa på distans. Det kan ju vara svårt att följa kurser hela terminer om man inte vistas i Spanien längre tider. Eller att gå i kurser i Sverige om man är i Spanien ibland.
    Nej, det är nog svårt att slingra sig undan att lära sig åtminstone lite spanska. Möjligheterna finns nog om man bara vill. Man behöver inte alls vara purung eller språkgeni heller. Det finns alldeles för många undanflykter.....
    Lycka till med studierna!!
    rocio
     
  5. perraxx

    perraxx Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2012
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller med dig "Rocio", klart man ska försöka lära sig språket så gott det går. Har börjat tränat på ett gym som ligger i samma hus som där vi bor och kan bara säga att det är låååångt kvar till att alla talar engelska. Mest ungdomar som tränar och inga "utlänningar" förutom jag då, perfekta stället för att tvinga sig att lära sig jargongen och förhoppningsvis träffa lite nya spanska vänner. Språk är ju så mycket mer än att "bara" tala och förstå. Själv är jag inget vidare än, men kul när jag hörde två lite äldre herrar diskutera matlagning i omklädningsrummet. Vad jag förstår hade den ena hittat "the only way" att steka paprika på.... :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    www.babbel.com tycker jag är ett bra sätt att lära sig. Man kan testa gratis en vecka eller så och sedan kan man betala en rimlig summa för 1 eller 3 månader.
    Det som är bra är att allt sker med taligenkänning om man vill. så man tvingas att säga orden.
     

Dela sidan

Laddar...