Vägen till Spanien

Diskussion i 'Bodegan' startad av rinconada, 17 september 2013.

  1. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Flytta eller inte flytta

    Läser om flera här på forumet som längtar att flytta till Spanien när dom pensioneras,är det verkligen en övertygelse eller bara tro.
    Jag själv köpte bostad 2009 och trodde jag ev. skulle göra detta,och har möjlighet då jag är fri som fågeln.
    Men inser efter årens gång att dit vill jag åka för omväxlings skull i korta perioder beroende på att :
    1. Jag är lite rastlös och vill ha omväxling
    2. Har barn (vuxna) samt släkt o vänner i Sverige
    3. Älskar normalt sett den svenska sommaren och våren med hus o sommarstugepyssel
    4. Avskyr det kalla,råa inomhusklimatet på vintern i Spanien
    5. Har 2 hundar som inte skulle gilla värmen i Spanien på sommaren
    6.Har lite svårt för byråkratin i Spanien

    Så känner jag det,men är kanske ett undantag:confused:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej Louis,
    Så som du gör, gör min faster och farbror.
    Och passar säkert mig också så småningom. Just nu älskar jag sommarvärme, men kanske inte om 20 år. Visst tål man värme sämre och sämre?

    De åker ner till Torrevieja i oktober varje år, sen hem till Sverige första advent, stannar till början på januari, tillbaka till Spanien hela vintern, hem i maj för sommar i Sverige. Låter toppen tycker jag.

    En del människor behöver ombyte, medan andra mår bäst av att det är som det brukar vara. ;:;;)

    Trevlig onsdagskväll, hälsar Emma :)
     
  4. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej Emma!
    Finns tydligen fler som jag,älskar själv också värme och sol men kanske inte spanien i juli/aug med runt 40 grader,min svåger har också bostad i Spanien,men vill inte heller flytta dit utan pendlar som jag.
    För mig är det en längtan att byta ställe då och då (omväxling);:;;)
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag är en av dem som du pratar om, som vill flytta ner efter pensioneringen.Visst är det en dröm, för man vet ju inte vad framtiden för med sig. Dock tänker jag fortfarande så att jag vill ha värme och sol under den mörka, kalla, regniga årstiden, dvs Spanien.
    Visst har jag familj och vänner, men jag ser inte dem som bindande skäl att stanna i Sverige. Jag tänker att de är välkomna att besöka mig, därför har jag en stor lägenhet så att jag kan ta emot besökare.

    Den svenska sommaren ger jag inte mycket för, för hur ofta har det regnat bort, eller har varit trist och mulet och kallt. Om jag skulle längta efter den omväxlingen skulle jag kunna besöka min familj och vänner, tex under den varmaste tiden.

    Annan omväxling i tillvaron får man när/om man reser runt i Spanien (till att börja med). Det finns så mycket fantastiskt att se. Eller varför inte andra länder. Det går ju resa till hela världen även från Spanien...

    Smaken är, som alltid, som baken, även i det här fallet.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Louis
    Det mesta du skriver stämmer med vårt liv som pensionärer. Vi tillbringar omkring fyra vintermånader varje år på Mallorca. Oftast med en paus över jul för att umgås med barn ock barnbarn.
    Den spanska byråkratin tycker vi är hanterbar om man lägger sina svenska vanor lite åt sidan. :cheeky
    Något rått innomhusklimat har vi inte märkt av, men så bor vi inte vid havet utan en bit in på ön. Vinterdagarna på Mallorca tycker vi är njutbara då man nästan alltid kan sitta ute till lunch och eftermiddagste. Om det är kyligt på kvällen tänder vi vår braskamin och myser. Innan vi lägger oss tänder vi också en eld i braskaminen i sovrummet!:love:
    Sommarvärmen i Spanien är heller inget för oss eller vår hund. Man kan ju bara sitta i skuggan och pusta, inget för oss som fortfarande är relativt aktiva.
    Den svenska sommaren är oftast bättre än sitt rykte!:frusen: Som pensionär behöver man inte pricka in sin ledighet när solen föväntas lysa. Vi kan koppla av medvetna om att vädret jämnar ut sig med tiden!

    Anders
     
    Last edited: 10 oktober 2013
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja. de säger ju att den svenska sommaren är den bÄsta dagen pà hela àret ;)
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Lite rättvisa:
    I år var ju svenska sommaren fantastisk iaf i Stockholmstrakten.

    Jag känner en som sa att hon skulle flytta ner när hon fick pension
    absolut :) Ofta så ändrar man sig...nu åker hon hem ännu tidigare
    innan sommaren börjar...
    Det som ändras när man blir pensionär är att man kan välja fritt :)
    Valfrihet är ordet thumb

    Ciao P :sol:
     
  10. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej AndersÖ, så mysigt det låter! :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Rinconada, vi tänker oss vårt heltidsboende i Torrevieja på samma sätt. Och har man ingen stor lya att bjuda in till, finns det andra boenden att hyra in sina besökare på, lättsamt!
     
  13. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Det där känner jag igen i mina släktingar, som har hus o sommarstuga att pyssla med :)

    Det ska bli så spännande i framtiden, att se hur vi kommer att trivas med permanent boende! :sol: Kan tänka mig att det blir återkommande resor mellan oss och släkten i Sverige :)
     
    Last edited: 11 oktober 2013
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Femina: Absolut så. Jag är bara den som vill ha mina nära och kära boende hos mig.
     
  15. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Rinconada: Vi köpte oxå stort, för jag vill ha plats med släkten så långt det går:) Nu är inte sambon lika upphetsad över det scenariot ;) men det blir ju så korta stunder åt gången :)
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Känner med din sambo. Huga mig om svärmor skulle stanna hemma hos oss. spelar ingen roll hur korta stunder ));)
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag önskar att jag hade en svärmor kvar...
     
  18. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    En ting er familie (de fleste i min familie har et sted å bo når de er her eller bor her allerede), men det er mange "bekjente" som synes det er helt ok å ha gratis ferie og det kan bli et stort problem. Når man jobber og lever et daglig liv, så er det ikke alltid like lett å ha besøk i 2 uker av mennesker som har ferie og som man må ta hensyn til.

    For mer enn en person og for mer enn en uke pleier jeg å anbefale dem et hotell nær der jeg bor. Det koster ikke mer enn 50-60 euro per natt, så får de velge selv om de ønsker å komme. Som regel taper jeg nær opptil dette beløpet per dag på tapt arbeid (jeg jobber freelance) og på forbruk av ekstra mat og drikke/strøm/vann/hygieneprodukter osv. Og i tillegg må man jo frakte dem til og fra flyplass og rundt omkring i bil mens jeg har dem på besøk (man er jo hjelpsom og høflig).

    Det er selvsagt noe helt annet med nære venner og familie, men jeg ønsker ikke å drive et ubetalt hotell. Mitt gjesterom er lite og ubekvemt.
     
  19. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Cat: Kloka ord. Vi kommer oxå att hänvisa till ett nära och prisvärt hotell med lägenheter, de gånger vi ej har tid att serva eller tillräckligt med plats :)
     
  20. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Da jeg først fikk dette problemet et par ganger tenkte jeg at jeg var altfor egoistisk.. MEN så begynte jeg å regne på det. Hva jeg brukte ekstra av penger, penger og frihet jeg tapte (mht jobb) mens jeg hadde besøk og fant ut at dette vil jeg ikke.

    Jeg har også bekjente som vil bo på hotell når de ferierer og som gjerne deler regningen eller spanderer i bytte mot overnatting og som tar hensyn.
    Men det er en annen type mennesker, som sparer på de kronene de har og heller bruker andres penger. Disse blir lenge, de synes jeg skal betale for innholdet i kjøleskapet (det er jo mitt kjøleskap) og de tilbyr seg sjelden å betale for bensin på langtur, eller å spandere en kopp kaffe. I tillegg skal det være min jobb å være reiseleder og underholde dem? Argh.. kjenner jeg blir irritert bare ved tanken :)
     
  21. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Cat: Förstår precis! Hu, så irriterande! :( Det vill jag inte råka ut för!

    Men känner jag mig själv rätt skulle jag nog öppna munnen ganska snart ;) och komma med konkreta förslag "Så att det känns bra för oss alla!" :) om vi får sådana gäster...
     
  22. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Välkommna gäster!

    Det låter tråkigt med den andra typen av gäster men klarspråk som Femina förespråkar är aldrig fel.;;;;) De vänner som tar illa vid sig kan man nog vara utan.
    Vårt problem har snarast varit motsatt, när min syster och hennes vännina varit på besök måste vi ibland bromsa henne då hon vill bjuda ut oss varje dag! De vänner vi bjudit ner har vi oftast fått övertala då de nästan alltid undrar om det inte blir för besvärligt för oss att ha dem som gäster.
    Vi tycker att det är roligt att få visa dem vår underbara ö och då vi är pensionärer stjäl det ju ingen tid från arbetet. Oftast hjälper de också till med ogräsrensning och annat för att hålla vår tomt i skick. ;;;)
    Barn och barnbarn vill man ju gärna skämma bort. Dom bor i huset och vi själva i den lilla gäststugan (lugnast så). :vissla:

    Anders
     
    Last edited: 11 oktober 2013
  23. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    AndersÖ. Vilka härliga gäster/släktingar :)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...