Vägen till Spanien

Diskussion i 'Bodegan' startad av rinconada, 17 september 2013.

  1. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Haha.. ja det er det som er forskjellen på bekjente og venner :) Og grunnen til at de bekjente ikke er venner. Jeg vet hva jeg ville ha gjort selv.. og synes det er utrolig slitsomt/ubehangelig å bo i noens hjem over lengre tid. Om jeg skal bli en stund, så velger jeg hotell og om jeg bor hjemme hos noen prøver jeg å hjelpe til, finne på ting på egenhånd om anledningen byr seg og betale minst det halve. Men da forventer jeg kanskje dette fra besøkende også.

    Dessverre og heldigvis er folk forskjellige!!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej i vinterkylan, eller vårvärme (ni som är nere i Spanien).
    Jag är verkligen ingen vintermänniska :(.
    Kanske inte ni heller för ni befinner er på detta forum!:)

    Jag läser trådarna här som nöje (lika viktigt som morgonGP, så bra betyg mao).:)

    Nu har forumet fler nya medlemmar, vilket är roligt. Jag skulle med glädje läsa era berättelser om hur, när och varför ni har köpt boende i Spanien.
    Får man undra (eller önska), hur Perra, Sotanini, Lilly, Roccio, Uffetrader, Janneman mfl hamnade i Spanien? Bara om ni orkar..

    Hälsning från Emma :):)
     
  4. Lilly

    Lilly Medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2
    Vi har alltid rest väldigt mycket jag och min man med våra 2 barn i Europa. Mallorca, Frankrike och Italien har varit våra favoriter. Jag har alltid velat ha ett hus i Frankrike eftersom jag som ung var och pluggade där och pratar ok franska. Jag var mycket på Mallorca när jag reste med mina föräldrar och min syster bodde där i några år. Så nu när vi fick möjlighet och det kändes rätt i livet så började vi att titta på olika objekt på nätet. Det slutade i att vi i Maj förra året åkte till Torrevieja för första gången och kikade, det kändes mysigt inte så som vi har känt för Mallorca men det är så mycket dyrare där än vad vi hade råd med. Det kändes att här kan vi trivas. Denna gång hittade vi inget utan åkte tillbaka på sommaren 2 veckor och då hittade vi vår lägenhet. Tyvärr när maken åkte för första gången till lägenheten i oktober, hade varmvattenberedare gått sönder, så allt med trä blev förstört. Vi har nu under 3 månader haft en diskussion med försäkringsbolaget, som ser ut att lösa sig :) Så nu snart här i mars ska vi åka jiippi.
     
    Last edited: 23 januari 2014
  5. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Vattenskada

    Det var ju otur med varmvattenberedaren. Jag vet inte hur det ser ut i spanska lägenheter i allmänhet, finns det en huvudkran för vattnet?
    Jag frågar därför att vi alltid stänger huvudkranen i vårt hus i Stockholm när vi reser till Mallorca på vintern. Inte bara varmvattenberedaren kan gå sönder utan det kan bli elavbrott i kylan och ledningarna kan frysa sönder.:eek:
    På Mallorca stänger vi bara av vattenpumpen när vi åker.
    Om det inte finns någon huvudkran i lägenheten tror jag att det kan vara en klok investering att låta en rörmokare installera en.think
    Annars önskar jag er lycka till med ert spanienboende!:sol:

    Anders
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag vet inte om jag vågar dra vår historia här.. den är för galen.
    Men det speglar väl i viss mån hur jag är. Ganska impulsiv ibland...
    Både det, och inte... att flytta "till värmen" har funnits med länge. Jag fick alltid depressioner på höstarna i Sverige, och hade svårt att klara vintermörkret. För den delen hade jag svårt med somrarna också - de ljusa nätterna gör att jag sover dåligt. Så jag hade tittat på möjligheter att flytta till något varmare land i ett antal år, men detta kunde inte realiseras av diverse praktiska skäl. Jag (vi), är inte pensionärer, så man måste ju tjäna sitt uppehälle också. Att jag skriver "jag" beror på att jag ännu inte träffat min fru när jag började fundera i dessa banor.
    Men under 2000-talet utvecklades min firma på ett sätt som gjorde att det skulle funka att flytta i stort sett vart som helst, eftersom jag arbetar via internet, så då kan jag driva verksamheten varitfrån som helst, bara det finns någorluna pålitlig internetuppkoppling.
    Under tiden hann jag träffa min fru, och vi gifte oss 2007. Vi diskuterade möjligheterna till att flytta till något varmare land, och bestämde oss för att recognocera lite. Vi reste bl.a till Mallorca (dyrt), och Gran Canaria (aldrig i livet i söder, bara öken och turister, och hittade inget trevligt hörn på norra sidan heller), och vi åkte till länder som Costa Rica, och Malaysia. Vi gillade Malaysia, men det kändes inte som ett ställe att bo på, permanent. Costa Rica kändes lite för osäkert.
    Malaysia var det sista vi hann med, min fru var 5 månader gravid då. Våren 2009 föddes vår son, och januari 2010 flyttade vi till Cypern. Utan att ha varit där innan...
    (Förutom att jag var ner en vecka i December 2009, och hyrde ett hus.)
    Cypern var ett misstag. Valet föll på Cypern delvis för att man klarar sig på Engelska där, men det var också enda fördelen, visade det sig... Tokhett på sommaren, och kallt och regnigt på vintern. Vi gillade inte kulturen heller, och allt såg så skabbigt och slitet ut, överallt... och landskapet var bara brunbränt.
    Ändå diskuterade vi att köpa loss huset vi hyrde, och hade planer hur vi skulle bygga om det. Men i mars 2011 så ältade vi frågan igen, om vi skulle stanna kvar. Då insåg jag att det skulle vara ett stor misstag att göra det, att binda oss där. Så jag sa att "jag åker och kollar Teneriffa. Norra Teneriffa." Sagt och gjort. 2 veckor senare åkte jag.
    När jag landat på Tenerife Norte och körde hyrbilen från flygplatsen till Peurto de la Cruz där mitt hotell låg, förstod jag direkt att det här var något helt annat. Det var platsen vi skulle bo på. Det var så grönt, fantastiska vyer, och allt såg så fräscht och välskött ut...
    Så jag tittade runt under de 10 dagar jag var där, och hittade ett hus att hyra i Santa Úrsula, 10 minuter från Puerto.
    Två månader senare, 1:a Juni 2011, flyttade vi till Teneriffa.
    Resan i sig, från Cypern till Teneriffa, var bland det värsta jag varit med om... Jag, min fru, en tvååring, 9 incheckade väskor, 4 kabinväskor, 1 dataväska, och en katt!
    Avresan från det hyrda huset på Cypern vid midnatt. 1½ timme i bil till flygplatsen. Planet avgick 03:00, till Frankfurt. Blev naturligtvis försenat, så vi kom till Frankfurt 15 minuter innan planet till Madrid skulle gå... Inte en chans, speciellt som de stängde passkontrollen pga terrorhot!
    Så vi fick boka om till ett plan 2 timmar senare, och pga allt strul hann vi nästan inte med det heller. (Kom till gaten 10 minuter innan planet gick, släpande 4 kabinväskor (jag hade 2 i varje hand, och datorn på ryggen. Frun hade barnet, katten, och sin handväska.)
    Eftersom vi nu var ytterligare försenade så missade vi ju anslutningen i Madrid också. Det var ju klart från början, så den ombokningen gjordes redan i Frankfurt, men innebar att vi nu behövde byta terminal. Uppför och nerför trappor genom halva flygplatsen innan man kom till bussen - fortfarande med allt nämt bagage - och sen till andra sidan av flygplatsen, bara för att knappt hinna med planet igen...
    När vi kom fram till Teneriffa saknades naturligtvis delar av bagaget... så ytterligare någon timme innan vi kom iväg därifrån. Totalt tog resan ca 20 timmar.
    När vi kom fram till huset jag hyrt så var vi ju tvugna att gå igenom inventarieröteckningen med hyresvärden... tog 2 timmar till. Så vi var lite trötta om man säger så. Dessutom, så fort det var klart, var vi ju tvugna att åka och handla...

    Vi hade tänkt bo i det hyrda huset ett år, sen köpa något eget. Det visade sig dock ta längre tid än så. Jag hade pratat med vår bank här och hade klart för oss vilken prisklass på hus vi skulle kunna titta på, men höll oss konservativt ganska långt under vad de sagt skulle vara ok, för att vi skulle kunna få lån.
    Vi tittade på många hus, men inget kändes bra, men till slut hittade vi "vårt" hus i början på Maj 2012. Det var ingen tvekan om att det var rätt hus... själva huset var isserligen lite för litet, men skulle gå att bygga ut, men läget, läget, och själva tomten var som inget annat. Lungt, i slutet på en liten återvändsgata i ett annars lugnt område, med 180 graders havsutsikt, fantastisk vy av Teide och orotavadalen, och en tomt på nästan 2000 kvadratmeter, varav det mesta i ett plan, var unikt här.
    Men att ha hittat huset var en sak.. när det sen gällde att få lån, visade det sig att vad bankchefen säger och vad banken verkligen gör är två helt olika saker... Dessutom tillkom komplikationen att banken togs över av en annan innan lånet var klart.
    Vi fick ett lån, men inte på långa vägar vad som krävdes för att kunna köpa huset. Banken var missänksam mot min internetverksamhet, trots att jag kunde lämna dokumentation 6-7 år bakåt i tiden.
    Så vi blev kvar i vårt hyrda hus, medan vi sökte annan finansiering, och samlade mer pengar på hög... Vi fick aldrig något bättre lån, men till slut löste det sig ändå. Vi hade hela tiden kontakt med mäklarna, och dels gick säljarna ner i pris, dels lyckades jag frigöra en del budet kapital, så till slut med en hel del trixande från mäklarnas sida så lyckades vi få till en deal, så vi kunde köpa huset, och flytta in i Maj förra året - drygt ett år efter att vi först tittat på "vårt" hus...
    - och första natten vi bodde i huset sprack en varmvattenledning under badrumsgolvet!
    - sen, de följande veckorna, jagade vi allergikällor, eftersom vår son blev sjuk i huset...

    Det löste sig, och nu är det mesta bra. Nu är ombyggnadsprojekten på gång i stället.
    Än så länge ligger det hos arkitekten, men framåt våren kommer vi väl bo i en byggarbetsplats några månader, men förhoppningsvis blir det bra när det är klart...

    Så, så var vår (krokiga) väg till Spanien...!
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Så intressant läsning! Det är väl bara att gratulera att ni rodde det i hamn! Med alla besvär på vägen...
    Jag undrar bara, kunde ni inte checka in hela bagaget från Cypern direkt till destinationen(Teneriffa)? Även om ni hade mellanlandningar?
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Nja, det var handbagaget. Vi hade 7 incheckade väskor, plus en bilbarnstol och en sopsäck med saker som inte fick plats i väskorna incheckade...
    Det blev ett par kollin för mycket, vi fick bara checka in 9 kollin, (3 var - inklusive barnet som var över 2 och åkte på full biljett), så vi var tvugna att ta 4 kabinväskor ombord i stället för 2 som vi planerat... Biljetterna vi hade tillät detta men det blev väldigt mycket att släpa på. (Och bökigt i säkerhetskontrollerna - ett par av kabinväskorna var packade i avsikt att checkas in, och innehöll saker som inte var så bra att ha i säkerhetskontrollerna.)
     
  10. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    LÄGET, LÄGET, LÄGET

    Som jag sagt tidigare, läget är det viktiga, hus kan man ändra på men inte läget.
    Fascinerande historia Pooh!
    Vet också hur det är att bo på en byggarbetsplats. Planera för längre tid än utlovat för att undvika frustration.;:(
    Lycka till! :sol:

    Anders
     
    Last edited: 24 januari 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ja, det är så vi har resonerat. Ett perfekt hus på fel plats är meningslöst.
    Huset går alltid att göra perfekt, man man kan inte ändra på tomt eller läge.

    Vi räknar med att det nog kommer ta sin lilla tid att få det som vi vill... vi har planerat för flera etapper, och hur boendet ska fungera under varje etapp... det som sker i år är bara första etappen.
    Inte för jag tror att det verkligen kommer funka så som vi planerat, men man måste vara flexibel...
     
  13. Lilly

    Lilly Medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, Anders
    Vårt problem med vattnet var att vattenbolaget inte hade stängt av huvudkranen när man stängde av vattnet från dom förra ägarna. Så när vattnet sattes på när vi startade ett abonnemang, så blev det världens tryck och varmvattenberedaren gick sönder. Vi kommer alltid stänga av vattnet helst huvudkranen när vi kommer att lämna vår lägenheten. Men nu har vi lärt oss fast det blev lite blött. :)
     
    Last edited: 7 februari 2014
  14. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Pooh!
    Vilken härlig läsning! Men det brukar inte vara lika roligt just när det pågår men när man efteråt tänker tillbaka är det faktiskt ganska roligt. Grattis till att ni fick projektet i hamn även om starten i ert nya hus kunde varit roligare.
     
  15. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Och, vad kul att hitta den gamla fina tråden! Tack till alla som skrev!
    Min väg till Spanien, lol, jag är - igen - på väg, igen med både förutsedda (skatten - spansk dubbelbeskattningsavtal med USA, varifrån de mesta av mina pengar kommer - är inte alls fördelaktigt för mig, så jag får betala mer i skatt i Spanien än jag gör både i USA och i Sverige, men jag får ta det...) och oförutsedda förhinder.

    Jag återflyttade till Sverige för exakt två år sedan, med tanke att bo här en sommar och på senhösten flytta till Spanien... men prompt fick en hjärtinfarkt, som fick min dotter att reagera hysteriskt så fort jag bara nämnde en flytt till Spanien - i stället blev jag bjuden på några kryssningar, på en längre resa till Maldiverna, kortare till Egypten, Mexiko etc och på hennes flera månadars långa tjänsteresa runt Asien och Europa. Och jag visade sig vara lättköpt. ;-)

    Men så småningom visade sig hon mottagligare för tanken, dessutom flyger hon minst en gång om året i tjänsten till Madrid och Barcelona - från USA där hon bor och jobbar - och kan göra det oftare, så den här hösten skulle det äntligen bli av igen.

    Igen, ty jag bodde i Spanien nästan 10 år sedan. Jag har rest mycket i tjänsten när jag jobbade, och bodde mellan två månader och två år i mer än 50 länder på flera kontinent, men alltid var boendet och alla andra praktiska detaljer ordnade av HR (personalavdelningen), så - hur berest jag än var - hade jag ingen aning att det fanns lägenheter utan värme och luftkonditionering. Så när jag då hyrde en lägenhet i Spanien koncentrerade jag mig bara på att hitta en med bästa utsikt mot havet och berg i en fin pueblo blanco. Vintern kom och livet utanför lägenheten var kul på alla sätt, men inne i lägenheten blev det outhärdlig.

    Den här gången skulle jag inte göra om detta misstag. Dock blir flytten igen försenad till tidigt nästa år ty jag blev ombedd att komma till Belize och hjälpa en gammal kund - en organization av Maya folket kämpande mod sing korrumperade regering och en amerikansk oljefirma om sin kommunal mark, en tropisk regnskog och Ramsar skyddate våtmark - och det kunde jag väl inte säga nej till. Så vi ses i Spanien i Januari-Februri, hoppas jag (peppar, peppar)
     
    Last edited: 27 juli 2014
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vilken spánnande historia! tack för att du delade med dig, Minerva. Lycka till!
    Och vilken underbar dotter du har som tar dig med pá sina resor! Värd sin vikt i guld och lite till...
     
  17. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Trevlig läsning,en nyfiken fråga:vad har du arbetat med eftersom du bott i 50 länder!
     
  18. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Visst är hon underbar - fast hon definitivt inte gillar att flytta själv eller att jag flyttar nu när jag inte längre är någon "spring chicken" - lång ifrån detta, tyvärr. Hon reser mycket, jobbar internationellt, men flytta? Definitivt inte. ;-)
     
  19. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Louis, jag har utbildat mig i internationell rätt och internationella relationer, så visst har jag jobbat huvudsakligen internationellt - kortare tider åt gången när jag var gift och hade ett litet barn, men när maken - en väldig trevlig och multibegåvad Norrlänning - dog (tyvärr, hjärn tumör som då var obotlig) föredrog jag att praktiskt taget bo i en väska (eller två, eller fyra, lol) i många länder och trivdes med det :)
     

Dela sidan

Laddar...