Jag är på väg att köpa en lägenhet i Spanien. Till att börja med som semesterbostad och för att hyra ut, men tanken är att jag så småning om vill flytta permanent. Jag har kollat runt mycket på lägenheter och områden och har kommit fram till att jag vill köpa lägenhet antingen i Torreviejaområdet, Nerja eller Fuengirola. Jag skulle gärna vilja ha lite vägledning från någon som redan har erfarenhet av att bo i någon eller ännu hellre några av orterna. Främst funderar jag över följande.
1. Var är klimatet bäst under hela året. Jag föredrar en temepratur på 15-25 grader och vill ogärna ha mer än 30 grader varmt.
2. Vilken av städerna är mest "levande" året om?
3. Hur är svenskföreningarna i Torrevieja och Fuengirola? Är det mest äldre människor eller är det blandat?
4. Hur lätt är det att lära känna spanjorer i de olika städerna?
5. Vilken stad skulle vara bäst för mig som är i 30-årsåldern?
6. Om/när jag får barn skulle ni rekommendera svensk eller spansk skola?
7. Hur lätt/svårt är det att få jobb i de olika orterna? Jag pratar förutom svenska även engelska, tyska och spanska. Är akademiker och skulle föredra ett jobb som innebär i alla fall viss intellektuell utmaning.
8. Hur mycket kan man räkna med att få in i hyra (per vecka) under hög-/resp lågsäsong i de olika orterna? Det jag har tänkt mig är en lägenhet med två sovrum och terass i bra skick, i område med pool och trädgård och belägen 500-1000 m från havet.
Många frågor, men jag hoppas att någon som har egen erfarenhet har möjlighet att svara.
1. Var är klimatet bäst under hela året. Jag föredrar en temepratur på 15-25 grader och vill ogärna ha mer än 30 grader varmt.
2. Vilken av städerna är mest "levande" året om?
3. Hur är svenskföreningarna i Torrevieja och Fuengirola? Är det mest äldre människor eller är det blandat?
4. Hur lätt är det att lära känna spanjorer i de olika städerna?
5. Vilken stad skulle vara bäst för mig som är i 30-årsåldern?
6. Om/när jag får barn skulle ni rekommendera svensk eller spansk skola?
7. Hur lätt/svårt är det att få jobb i de olika orterna? Jag pratar förutom svenska även engelska, tyska och spanska. Är akademiker och skulle föredra ett jobb som innebär i alla fall viss intellektuell utmaning.
8. Hur mycket kan man räkna med att få in i hyra (per vecka) under hög-/resp lågsäsong i de olika orterna? Det jag har tänkt mig är en lägenhet med två sovrum och terass i bra skick, i område med pool och trädgård och belägen 500-1000 m från havet.
Många frågor, men jag hoppas att någon som har egen erfarenhet har möjlighet att svara.