Torrevieja, Nerja eller Fuengirola?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av JohanL, 12 januari 2013.

  1. JohanL

    JohanL Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är på väg att köpa en lägenhet i Spanien. Till att börja med som semesterbostad och för att hyra ut, men tanken är att jag så småning om vill flytta permanent. Jag har kollat runt mycket på lägenheter och områden och har kommit fram till att jag vill köpa lägenhet antingen i Torreviejaområdet, Nerja eller Fuengirola. Jag skulle gärna vilja ha lite vägledning från någon som redan har erfarenhet av att bo i någon eller ännu hellre några av orterna. Främst funderar jag över följande.

    1. Var är klimatet bäst under hela året. Jag föredrar en temepratur på 15-25 grader och vill ogärna ha mer än 30 grader varmt.
    2. Vilken av städerna är mest "levande" året om?
    3. Hur är svenskföreningarna i Torrevieja och Fuengirola? Är det mest äldre människor eller är det blandat?
    4. Hur lätt är det att lära känna spanjorer i de olika städerna?
    5. Vilken stad skulle vara bäst för mig som är i 30-årsåldern?
    6. Om/när jag får barn skulle ni rekommendera svensk eller spansk skola?
    7. Hur lätt/svårt är det att få jobb i de olika orterna? Jag pratar förutom svenska även engelska, tyska och spanska. Är akademiker och skulle föredra ett jobb som innebär i alla fall viss intellektuell utmaning.
    8. Hur mycket kan man räkna med att få in i hyra (per vecka) under hög-/resp lågsäsong i de olika orterna? Det jag har tänkt mig är en lägenhet med två sovrum och terass i bra skick, i område med pool och trädgård och belägen 500-1000 m från havet.

    Många frågor, men jag hoppas att någon som har egen erfarenhet har möjlighet att svara. :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Lite kortfattade svar om Nerja/Fuengirola.

    1. Var är klimatet bäst under hela året. Jag föredrar en temepratur på 15-25 grader och vill ogärna ha mer än 30 grader varmt.
    Om du inte vill ha över 30º fâr du helt enkelt tillbringa sommaren i Sverige. Det är 30-35 grader dagtid frân juni till september, ett par dagar kan det vara svalare. Marbella och Almuñecar kan vara lite svalare, men det rör sig om typ en grad...
    2. Vilken av städerna är mest "levande" året om?
    Nerja är ganska öde pâ vintern. Fuengirola lite livligare. men ni har ju storstaden Málaga runt hörnet!
    3. Hur är svenskföreningarna i Torrevieja och Fuengirola? Är det mest äldre människor eller är det blandat? mest äldre
    4. Hur lätt är det att lära känna spanjorer i de olika städerna?
    Nerja lätt, Fuengirola svârt
    5. Vilken stad skulle vara bäst för mig som är i 30-årsåldern?
    Fuengirola är mer dynamiskt och skulle vara lättare att jobba i
    6. Om/när jag får barn skulle ni rekommendera svensk eller spansk skola?
    Vilken framfórhàllning ;) Spansk om du tänker bo där länge och om du pratar spanska.
    7. Hur lätt/svårt är det att få jobb i de olika orterna? Jag pratar förutom svenska även engelska, tyska och spanska. Är akademiker och skulle föredra ett jobb som innebär i alla fall viss intellektuell utmaning.
    svârt
    8. Hur mycket kan man räkna med att få in i hyra (per vecka) under hög-/resp lågsäsong i de olika orterna? Det jag har tänkt mig är en lägenhet med två sovrum och terass i bra skick, i område med pool och trädgård och belägen 500-1000 m från havet.
    Lâgsäsong ca 400 euro/mân Högsäsong vet ej
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lite till:
    1. Klimatet bäst (=svalast/jämnast) på Kanarieholmarna. På fastlandet är det varmt överallt under sommaren. Kanske lite svalare i Asturias, Cantabria (=norr). Men bara några grader. I Torrevieja kan det vara närmare +40 under juli-augusti...
    2. I Torrevieja bor det folk Året runt, men under sommaren kommer "turisterna" och då fördubblas/tredubblas antalet människor. Trångt på stränderna. Men mycket liv!
    3. Är inte med i föreningar i Torrevieja än men tror att det är mest äldre. Behövs ungt blod!
    4. Beror på. Jag är rätt så oratsam av mig och känner redan mycket folk i Torre, både skandinaver, engelsmäan och spanjorer. I mitt hus bor bara spanjorer, lätt att få kontakt med dem.
    5. Svårt att säga. Mycket arbetslöshet i Torrevieja.
    6. Säger som Anna Malaga, spansk skola. Det finns skandinavisk skola i Torrevieja (=Orihuela) och en norsk skola i Rojales.
    7.Kanske du kunde söka jobb där? Som språklärare? Ibland söker telemarketing och en svensk mäklarfirma folk (Real Estate Agency/Swebank)
    8. I Torreviejaområdet finns massvis outhyrda lägeheter, därför svårt att säga hur mycket du skulle kunna få. Man brukar räkna med att under vintern får man ett antal kronor per månad, men på sommaren kan man få samma summa per vecka. Om man lyckas. Kanske lättare att hyra ut om man inte är ute efter de högsta priserna utan ser till att man har en stadig inkomst istället. Det jämnar ut sig längden tror jag.
    Anyway, good luck!
    PS Och välkommen till Torrevieja om du bestämmer för det...
    I vilket fall som helst, välkommen till spanienforum (vilket jag borde sagt först!)
    :)
     
  5. JohanL

    JohanL Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar!

    Ytterligare en fråga. Kan det vara lättare att hyra ut i Nerja och Fuengirola än i Torrevieja? Jag tänker att priserna att köpa är högre där vilket tyder på högre efterfrågan. Är då kanske efterfrågan på objekt att hyra också är högre där? Någon som har någon uppfattning om detta?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tror så här...jo det är betydligt dyrare att köpa på CDS men
    att hyra ut beror ju helt på läget av bostaden. Folk efterfrågar
    strandläge. Här i Torrevieja vet jag folk som aldrig har lediga
    veckor. Dom har bostäder vid stränderna och då är det inte svårt
    att hyra ut. Dom tjänar massor av pengar.
    Men då kostar bostäderna mer i inköp så klart men dom får dom
    betalda också.

    Hyr man så bor man ju bara tillfälligt och då vill man bo bra.
    Har man barn så ska det helst vara ett jättefint poolområde
    som alternativ.

    Ciao P :simma:
     
  8. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej Johan,
    Jag har nyligen genomfört en köp i Nerja. Jag har därför gjort lite research på uthyrning.
    De svar jag fåt, från flera olika källor är:

    Med din beskrivning så..
    Under Juli-Aug blir allt uthyrt..och räkna med 500 EURO per vecka då.
    Det är peak season...

    Har du tänkt att hyra ut året runt, så räkna med 30 veckor per år!
    Du får in mer deg om du hyr ut veckovis, men mer jobb så klart.
    Men 10-15.000 EURO/år för din beskrivning per år brutto är nog en bra gissning!
    Men så klart...kunderna måste ju hitta dig oxå...
     
  9. JohanL

    JohanL Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Uffe T: Det låter ju väldigt bra om det stämmer. Kan du berätta lite mer om vad det är för lägenhet du har köpt? Vilken mäklare anlitade du och hur mycket fick du betala?

    Hoppas att jag kan kontakta dig längre fram ifall jag skulle ha fler frågor om Nerja :)
     

Dela sidan

Laddar...