ToDo List för flytt till Spanien

Diskussion i 'Teneriffa' startad av MagnusH, 28 december 2014.

Tags:
  1. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag klurat lite på kostnaden för bil de 10 månader vi ska vistas på Teneriffa.
    Att köra ner till Huelva/Cádiz är en resa på ca 320 mil från Malmö. Med bränsle, väg/bro/färje-avgifter och två övernattningar hamnar man på direkta kostnader på 6 - 7000, enkel resa, lågt räknat. Och färjan verkar kosta lika mycket om man väljer hytt. Tur och retur börjar vi närma oss 30 000. Tidsmässigt blir det 8 - 10 dagar som ryker.
    Att långtidshyra en mindre bil ser ut att kosta ca 300 € per månad, kanhända lite mer.(Finns på Todo-listan att ta reda på exakt när vi åker ner i mars för att reka) På 10 månader blir det 3000 €.
    Ställer jag dessutom av bilen här hemma sparar jag fordonsskatt och försäkring. Då är halva bilhyran betald, redan där.
    Utöver detta slipper jag ångesten att riskera bli bötfälld av polisen när bilen rullat för länge på ön.
    Verkar som om jag, precis som MagnusH, får lämna min kära bil hemma. :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vidde, jag tror att du tänker rätt i det läget.
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Det där är nog rimligt tänkt.
    Visserligen - om du är resident och skriven på Teneriffa - så tror jag det är ca. halva priset på färjan.... men som resident kan du absolut inte köra omkring en utlandsreggad bil, så det faller i alla fall.
     
  5. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Ny rad på Todo-listan!

    -Packa vandrarkängor, ryggsäck och vandrarkläder.

    Nu, efter vårt första besök på Teneriffa, och efter en rundresa i bergen (3 grader och snö nedanför Teide, samtidigt 20 grader i Los Cristianos) inser jag att vi kommer ha gott om fantastiska vandringsleder att utforska. Fjällvandring är vår grej, kanske för att jag är islänning och är typ uppvuxen med det.
    Rent spontant så efter vårt första besök gillar jag Teneriffa. Det är förhållandevis rent, inget skräp i väggrenen som man ofta ser på fastlandet. Jag upplevde inte heller att man kör som galningar som på vissa ställen på fastlandet. Motorvägen hade 120 i maxfart, men knappt någon brydde sig om att köra så fort... Sen stötte vi på stora lavafält, exakt likadana som man hittar på Island, välkommen hem kändes det som! Ser fram emot att flytta hit i augusti.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi tog tempen ☺️ när vi åkte upp till San Lorenzo i vintras. Det skilde 2-3 grader och kändes avsevärt svalare, men å andra sidan har de ofta kamin högre upp.

    La Camile är en liten mysig by som rekommenderades och Palm Mar känns nästan öde, inget bus där iaf. Men från Palm Mar kan inte barnen cykla, men det går lokalbussar från La Camile.
    Vi tittade på Chayofa, men det var så många tyska pensionärer där att vi inte tyckte att det var så bra för grabben.
    Men sen vill jag påpeka att jag upplevde att det var ganska blåsigt på andra sidan kullen, Palm Mar och de orterna. Det finns lite stökigare områden där också, Fraile heter den lilla orten vill jag minnas..
    Vi valde att köpa lgh i norra Los Cristianos. ☺️
     
    Last edited: 11 maj 2015
  8. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu bockar vi av den ena punkten efter den andra på Todo-listan.
    För knappt två veckor sedan åkte vi till spanska konsulatet i Malmö och ansökte om NIE-nummer. En trevlig och sympatisk konsul hjälpte oss med alla papper, och stämplade dem med sina åtråvärda stämplar. :)
    Igår damp det in mail från ambassaden med rykande färska NIE! Efter att ha läst alla skräckhistorier om besväret med att skaffa NIE-nummer på plats i Spanien känns det riktigt skönt att kunna stryka denna punkt från listan.
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Kul att höra! Grattis, då var det avklarat!
     

Dela sidan

Laddar...