ToDo List för flytt till Spanien

Diskussion i 'Teneriffa' startad av MagnusH, 28 december 2014.

Tags:
  1. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har nu börjat att bygga på vår ToDo lista inför flytten till Teneriffa i oktober nästa år.

    Är det någon som har en sådan lista och vill dela med sig av den?

    Vad bör vi absolut komma ihåg?

    Tack på förhand!
     
    Last edited: 28 december 2014
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tips:
    Vår medlem Peztis har dokumenterat det mesta om ni ska
    bli residenta thumb Visserligen fastlandet men det mesta
    kan ju stämma.
    Läs i högerkanten på hennes blogg så hittar du det mesta!
    Mycket bra :)

    http://solsomsol.blogspot.com.es/

    P :sol:
     
  4. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för tipset!
     
  5. Miaz

    Miaz Ny medlem

    Blev medlem:
    31 december 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Vad kul att ni planerar en flytt till Los Cristianos. Själv har jag jobbat utomlands en massa år. Att bo utomlands är det bästa jag har gjort. Bodde i olika länder. Mina första utlandsår tillbringades i Los Cristianos, det var på 70-talet. Det var ett helt annat Los Cristianos och Tenerife Syd som mötte mig när jag återvände många år senare.
    Jag var i Los Cristianos på semester för något år sedan och räknar med att komma dit igen på semester nu på vårkanten. Skulle mer än gärna sälla mig till "övervintrarna" i Los Cristianos.
    Det jag kan rekommendera är att man försöker lära sig lite vardagsspanska, om man inte redan kan det. Så mycket roligare om man kan kommunicera på landets språk. Spelar ingen roll om man gör fel och inte kan grammatiken korrekt, att prata på med de orden man kan brukar gå utmärkt. När jag väl hade ett språks grunder, lärde mig mycket extra genom att följa lokala tidningar och TV.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Här kommer en till familj som ska flytta till södra Teneriffa i höst!

    Angående Todo-lista så har vi en liten pärm med flikar i, Att Göra, Ta reda på, Sälja, Ta med osv, och så har våra två pojkar var sin flik som de ansvarar för. Det värsta är att listorna blir längre och längre, och plötsligt känns de 8 månader vi har kvar innan flytten som väldigt kort tid.
    Vi vet ingenting om Teneriffa, men för oss är fastlandet inget alternativ då det är för kallt på vintern för reumatiker som både jag och frugan är, vi har testat...
    Men i mars åker vi dit för att ge pojkarna en chans att prova på att gå i den svenska skolan och för att rekognosera. Om man exempelvis inte vill bo mitt i turistområdena, var ska man leta efter boende som inte är för långt ifrån skolan? Är det stor skillnad på att bo nere vid kusten eller en bit upp i bergen?
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Preciosa, tack så mycket för de mycket fina orden! hjärtaa
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vidde, berätta gärna vad det är ni har i flikarna. Man blir lätt lite fartblind och om jag saknar något i min lista vill jag gärna komplettera.
     
  10. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Peztis läste din blogg ang telefonnummer som börjar på 902 som du varnar för .så flera borde läsa om dessa nummer på din blogg vet inte om du har varnat på forumet förut Tackthumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Här är en länk som man kan söka på 900-nr
    och kanske undvika betalnr. Nalle lade in den en gång
    i dec förra året...den är på spanska förstås.
    Man fyller i numret och klickar på "buscar" och sen får man
    försöka förstå vad det står :)

    http://www.nmn900.com/


    Chao P :sol:
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Nej, jag har inte skrivit om det här. Men jag kan ju göra det, så klart!
     
  14. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag läst lite i Peztis och MagnusH fina bloggar, tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Det kommer spara mycket tid när vi väl står där och ska skaffa NIE-nummer osv.
    Måste dock inflika i debatten om den krångliga spanska byråkratin att Sverige minsann inte är ett dugg bättre. Frugan och jag hjälpte ett spanskt par att flytta till Sverige för ett par år sedan. Det gick inte att få jobb utan personnummer, då man inte kunde registrera den anställde i lönesystemet och ordna försäkring, och man måste ha jobb för att få personnummer, dessutom skulle man uppvisa kontoutdrag för att bevisa att man hade jobb och lön. Och för att öppna svenskt konto skulle man ha.. svenskt personnummer! Ja, ni fattar va? Det tog två år innan båda hade fått sitt personnummer. Men det kanske passar bättre i ett annat forum att förklara hur vi gick till väga.

    Peztis, jag vet inte om jag kan bidra så mycket till dina listor, ni ligger ju ett år före oss!
    Att Göra - fliken handlar mest om att: slänga saker, sälja på blocket och loppis, säga upp abonnemang, äta upp allt som ligger i frysen :), bestämma vilka köksgrejor som ska med, se till att någon hjälper oss med bokföringen i företaget och laga alla skavanker i huset innan hyresgästerna flyttar in. Även skaffa fräscha läkarintyg etc.
    Ta reda på - fliken är desto intressantare. Vi har bestämt att vi ska vara på Teneriffa ett läsår, och sedan åka tillbaka. Efter att ha sökt i detta utmärkta forum verkar det som att vi klarar oss från att folbokföra oss i Spanien. Så på listan står: kolla upp statsbidrag för barnens skola, ringa kommunen om skolbyte, ev flytt av skolpeng (pessimistisk där dock), uppehåll kulturskolan, ta reda allt som har med NIE-nummer etc att göra, boka bilfärja, söka anstånd för bilen då besiktningsperioden löper ut innan hemkomst (kostar 2600...), hitta boende, skaffa internet då vi jobbar på distans, hitta ridskola, hitta bra spansklärare (ett av målen med resan, bli bättre i spanska) osv.

    Det där med ridskola och spansklärare kanske någon på forumet kan tipsa om?
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Delmål :D Börja med spanskakurser redan nu.
    Guld värt för sen blir det inte av...

    Chao P thumb
     
  16. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipset, men grundspanskan tog vi redan för tolv år sen genom en tre månaders intensivkurs i Almuñécar. Det var innan barnen det... Sedan har vi sakta men säkert försökt förbättra den genom att åka tillbaka och umgås så mycket vi kan med spanska kompisar. Men för att sätta all grammatik och höja oss ytterligare ett snäpp känns det som om vi behöver lite mer hjälp. Om inte annat så för självdisciplinens skull, du har rätt i att det gärna inte blir av annars. :)
     
  17. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    NIE, skaffa det om möjligt redan nu också. Bor ni i Sthlm så är det ju en smal sak. Ni ska ju inte bo där permanent så då borde det inte bli något trassel som det bidde för oss.

    Börja sälj och kasta saker NU! De sista två-tre veckorna är ett svart hål för mig och jag vill inte sugas ned i det. Kan ibland komma på att jisses, vad gjorde jag med den saken sedan då? Återbruk, sopor, sålde, gav bort, magasinerade...? INTE EN SUSNING! Ska bli lite spännande att sedan packa upp det vi nu har magasinerat.

    Vill ni verkligen ha bilen med er? Varför inte ställa av den och under detta "provår" hyra eller köpa en bil på plats? Måste bli väldigt dyrt att frakta över den, tänkte jag.
     
  18. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra idé, NIE går att skaffa på konsulatet i Lund, en halvtimmes resa från där vi bor längst i söder.

    Vi har redan börjat kasta och sälja, på söndag nästa vecka ska barnen ställa ut massor av sina leksaker på loppis, kul att de är så taggade de också. Men jag är lite rädd för det där svarta hålet du pratar om...

    Angående bilen, jag är tveksam till att det är ekonomiskt försvarbart att släpa ner bilen 350 mil + två dygn med färja. Det är säkert billigare att hyra bil 10 månader. Men, vi har upplevt vid tidigare vistelser att de personliga saker man tar med sig gör det lättare att känna sig "hemma". Vår bil är dessutom en sjusitsig jeep som sväljer massor av packning, och väl på plats känns det tryggt att ha en rejäl bil, man drar inte det kortaste strået om man blir påkörd. Men du har rätt, dyrt blir det...
     
  19. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vad gäller bilen så finns det ju regler i Spanien också... du får inte köra en utlandsreggad bil mer än ett par månader, sen måste den reggas i Spanien - och det är inte billigt. (Det finns trådar om detta på forumet.)
    Och en sån bil.. tänk på att ni ska parkera den, också. P-platser här är generellt betydligt tightare än i Sverige, och oftast är det fickparkering som gäller. Svårt hitta ett hål för en sån bil.
     
  20. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Du tror inte att ni kan få en personlig känsla i en hyrbil? Jag tänkte att om ni idag lägger "saker" i er bil som ni sedan tar med er. Typ en mysig filt, kudde, en prylficka, en rolig figur...? Bara en tanke...

    Och som Pooh säger, även om det är många - FÖR många - som kör stora bilar så är det inte alltid så lätt. Vi har en Hyundai i30, en liten kombi egentligen, och den känns emellanåt stor och man sneglar på Mini Cooper och Smart-bilarna på ett nytt sätt än tidigare. :)

    Om ni inte sparar allt till sista stunden så blir det nog inte så farligt. Jag var lite för optimistisk med tid och ork...
     
    pozuela gillar detta.
  21. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Pooh, tack för påpekandet. Jo, jag har sett att det pågår vilda diskussioner på olika forum om vad som gäller för "turister" som kör omkring med utlandsreggade bilar mer än 6 månader, eller 3 som även påstås. Det sker ju regeländringar också så sista ordet är inte sagt, det kan hända att jag får kapitulera där.
    Vad gäller storleken, vi har kört ner samma bil till Spanien ett par gånger tidigare och ja, det kan vara lite bökigt med trånga parkeringsplatser, men man lär sig rätt snabbt, sett i backspegeln upplevde jag det faktiskt aldrig som ett problem, även om Almuñécar inte var den lättaste byn att köra i. Det som var skönt var att vi kunde köra till flygplatsen och plocka upp besökande, även om de var 5-6 stycken.

    Peztis, med personliga saker menade jag packningen, husgeråd, barnens leksaker, lakan, täcken etc. Bara vi får dit grejorna kör vi gärna hyrbil. :) Jag får lägga till det på vår Att Göra-lista, kolla priser på långtidshyrbilar.
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Om ni vill, kan ni skicka alla personliga saker som fraktgods (fartyg). Jag vet inte vad det kostar, men är en möjlighet. Sen tar ni första bästa flyget ner och hyr bilen på plats...
     
    pozuela gillar detta.
  23. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi funderade skarpt på att ta med oss bilen ner till Teneriffa i höst, men börjar byta åsikt där...

    Vi hyr eller köper förmodligen en annan bil där nere istället. fast vi egentligen vill ha med vår kära bil :)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...