Studera spanska i Alicante 2010?

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av LSW, 11 januari 2010.

  1. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo, det är nog mycket sant de du skriver. Spelar nog mindre roll. Men en rolig sommar och höst kommer det bli iaf. thumb
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Det kommer det absolut! När har du tänkt att åka ner?
     
  4. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    =) Jag åker ner 6e el 7e Juni. Har boende från 6e. Kan va fint med en vecka semester innan skolan börjar =) Och du?
     
  5. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag åker nog ner första veckan i juli! :) Om jag bokar så som jag har tänkt vill säga. Men fixar du boende genom förmedlingen eller?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, då får vi fixa välkomstparty för dig då =) Jag har redan bokat allt. Boende från 6e o skola från 14e o sista skoldagen är 24e sept. Sen hoppas jag kanske kunna få något jobb el nåt. Vill gärna va kvar (kan jag tänka mig) =) Hur har du tänkt dig efter plugg? För du ska plugga till slutet av oktober va?
     
  8. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Haha ja gärna! :D OKej med vilken förmedlingen bokade du? Språkpunkten? Nej jag tänkte plugga en termin, dvs till december. Mitt mål är att någon gång tala spanska flytande. Om inte i december så har man iaf en bra grund att stå på (förhoppningsvis) :) Men det blev alicante? Och vilken skola? HAr ju inte bokat än så gäller att ha alla dörrar öppna så att säga :)
     
  9. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Klart du kommer tala flytande. Jag har som mål att va världsmästare när jag åker hem ;)

    Ja, de blev Alicante. Språkpunkten o Enforex. Boende blen enkelrum i lägenhet.

    Dom har varit jätte bra o ha kontat med och hjälpsamma!
     
  10. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Haha härligt! Hur mycket kan du nu? Är du som mig, pluggat spanska hela gymnasiet men kommer knappt ihåg ett jota? ;)

    Okej men det låter bra. Får se vilka jag väljer i slutändan, tänker nog boka och ha det klart inom nån månad i alla fall!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Låter bra. Jag tor att ju fortare man bokar, desto bättre boende(närmare skolan) Jag läste aldrig spanska i skolan, har läst en nybörjarkurs på 12v för 1 år sen i sverige. Men jag börjar om i spanien med nybörjarkurs =)

    Du lär ju kunna endel efter 3år iaf =) Vi kanske är på samma nivå när du kommer ner =)
     
  13. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Aha okej, jo men jag lär också börja om med nybörjarkurs, haha. Jag förstår en hel del men är sämre på att prata.. Men det ska det bli ändring på :)
     
  14. ctznkane

    ctznkane Ny medlem

    Blev medlem:
    19 februari 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Alicante är en trevlig stad, jag och min flickvän pluggade Spanska där i slutet av 2008 i några veckor och har börjat om igen fast nu bara en dag i veckan.

    Vi bor i Altea några mil norr om Alicante. I helgen var vi på Karnevalen i Alicante som är varje år, gatorna är fulla av människor och alla är utklädda och det är en supertrevlig stämning!

    Jag lovar ni kommer trivas i Alicante! Hör gärna av er om ni har några frågor till oss som bor här.

    Mvh,
    Johan
     
  15. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Johan!

    Jag bokade faktiskt min språkkurs just idag, börjar i juli och ska läsa fram till jul.. Förhoppningsvis ska man få sig en rejäl grund att stå på efter 6 månader. Hur mycket upplevde ni att lärde er? Hur bra pratar ni idag?

    Vad lustigt, jag googlade för ett litet tag sen på Alicante och kom in på din flickväns blogg som jag numer följer med glädje :) Vilket härligt hus ni har! Har ni flyttat ner permanent?

    Tack för hjälpen!

    Mvh,

    Ida
     
  16. ctznkane

    ctznkane Ny medlem

    Blev medlem:
    19 februari 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi var båda absoluta nybörjare och på fyra veckor kan jag inte påstå att man lärde sig särskilt mycket, speciellt för mig som är kass på språk i allmänhet (tyskan i gymnasiet gick _inte_ bra).

    Ingen pratar engelska här nere så vardagen skulle underlättas väsentligt om vi kunde språket bättre... men men, det är alltid något annat roligare att göra än att plugga =) Nu har vi ju iallafall börjat om igen, även om det bara är en gång i veckan.

    På sex månader kan du nog språket praktiskt taget flytande. Vi hängde med andra svenskar på språkskolan (Estudio Sampere) som pluggade ett halvår och dom var mycket duktiga. Det är ju väldigt fritt att studera så hårt man vill eller kan eftersom man är här på eget bevåg. En del är jätteduktiga på språket och andra bättre på att hitta till krogarna kring Bariot ;-)

    Kul att du gillar huset! Vi flyttade ner permanent i slutet av 2008 fast brukar hälsa på i Sverige under Jul och sommar.
     
  17. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Mitt mål är att till slut kunna prata i princip helt flytande men det är ju såklart ett stort äventyr med allt annat runtomkring.. Däribland utelivet och playan såklart!

    Sen får man se vad som händer efter kursen är slut, är inte alls främmande för att stanna kvar.. Får se vart det leder helt enkelt :)

    Får man fråga hur det kom sig att ni bestämde er för att flytta ner? :)
     
  18. Pathric

    Pathric Ny medlem

    Blev medlem:
    30 januari 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå,! Jag har bästämt mig för Alicante, men pluggar nog över hösten och liten bit in på vintern, 16-20 veckor. Förstår spanska väldigt bra men inte pratat det på länge :). Vet ni om det finns något slags test där man ser vilket steg man ska börja på?
    Jag funderar på att ta nybörjare så man inte missar något viktigt :)

    Finns det ngn bild på lägenheterna man hyr via språkpunkten?

    tack på förhand =)

    /pathric
     
  19. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0


    Hej Pathric!

    Jag ska läsa 24 v men åker med Blueberry så vet ej hur Språkpunkten har det.
    På den skolan jag ska gå på får man göra placeringstest i alla fall. Jag börjar på ett nybörjardatum sen får jag se hur provet går.

    Lycka till!
     
  20. ctznkane

    ctznkane Ny medlem

    Blev medlem:
    19 februari 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    tja!

    Pathric: På skolan vi går på (Estudio Sampere) får alla nya studenter göra ett test för att se vilken klass som passar bäst. Det går göra varje måndag.

    ida: Vi flyttade för att prova på något nytt innan vi blir för gamla :) Vi hade ingenting som höll oss fast i Sverige just då så det var bara köra hårt.

    / Johan
     
  21. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    Härligt! Jag åker ner med alla sinnen öppna också.. Trivs jag så är jag inte alls främmande för att stanna kvar. Det blir vad man gör det till!

    Sverige och alla vänner här kommer ju ändå alltid att finnas kvar. Dessutom kan jag tänka mig att dem flesta vill komma ner och hälsa på i värmen ofta :)
     
  22. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag precis anmält mig! :)
    20 veckor på skolan Proyecto Español i Alicante (genom AVISTA språkresor). Delad lägenhet. Börjar den 2 augusti (åker ner den 1 aug). :)

    spainsmile
     
  23. Chumz

    Chumz Ny medlem

    Blev medlem:
    24 februari 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola!

    Hej!
    Såg att det var 2andra här inne som skulle plugga på Proyecto Español.Jag börjar den 29e mars,men ska bara köra 6veckors intensivkurs och söka jobb under tiden.Men om ni vill ha info om hur skolan var så ska jag gladeligen dela med mig av min upplevelse både från skolan och boendet.Såg att någon av er skulle ner i augusti så förhoppningsvis så har jag funnit ett jobb så då kanske man rentav kan bjuda på sight-seeing :D tjabbadoodle!
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...