Studera spanska i Alicante 2010?

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av LSW, 11 januari 2010.

  1. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska åka till Alicante och studera spanska i 20 veckor nu till hösten. Någon mer som ska dit? :)

    Jag kommer läsa på skolan Proyecto Español och åker förmodligen genom Avista språkresor.

    Har dock läst på flera ställen att man helst inte ska åka genom någon språkreseförmedling utan att det är bäst att ordna boende och sånt själv för det blir billigare.
    Är det någon som varit där nere och läst förut eller har tips på ställen där man kan leta efter boende själv?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag registrerade mig precis för att kunna svara på ditt meddelande. :)

    Jag funderar också på att studera spanska i sommar/höst.. Var spelar inte så stor roll bara det ligger vid kusten. Hade tänkt mig att studera kanske en termin, minst 20 veckor tror jag i alla fall. Vill lära mig prata näst intill flytande. :)

    Har också hört att det är bättre att söka redan på plats men man vill ju ha saker klart innan man lämnar trygga tillvaron hemma ;)

    Hur funderar du? En del kurser är ju extremt dyra?

    Hör av dig!
     
  4. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Ida! :) va kul att höra att det finns någon annan som är intresserad av att läsa spanska där nere.

    Jag har nu funderat lite mer på det här med lägenhet och är nästan helt säker på att jag inte kommer fixa det själv utan låta Avista ta hand om det. Känns enklast så : )

    Jag tycker mig ha hittat en relativt billig kurs ändå, då det allt som allt kostar ca. 32.000:- med kurs och boende. (Med apple languages kostade en liknande kurs i spanska ungefär 80.000:- vilket jag tycker känns lite onödigt dyrt^^)

    Jag kommer nog åka ner någon gång i början av augusti :)
     
  5. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja! Har du pluggat någon spanska tidigare eller är du nybörjare? Jag läste spanska i skolan men det mesta har ju tyvärr glömts bort...

    32 000 :-? för både kurs och boende? det tycker jag med var "billigt"

    Det billigaste jag hittade var runt 20 000 men då var det bara kursen utan boende så därför låter ju det du hittade bättre! :)

    Har tänkt lite på det här med att bo i värdfamilj för att få ut så mycket som möjligt av språket men det blir dyrare än att bo i lägenhet har jag för mig.

    Jag är öppen för förslag och kan åka nån gång efter juni. Vore kul att åka med någon "hemifrån" :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller på att läsa nu. Går tredje året på gymnasiet och började läsa förra året, så jag har ju lite förkunskaper iaf.

    Ja, det är ju lite dyrare med värdfamilj, men jag tror nog hellre jag bor i lägenhet faktiskt. Vill kunna vara lite mer "friare". Nu är det är ju säkert inte samma hos alla värdfamiljer men man måste ju tex anpassa sig efter deras mattider osv..

    å jag håller med om att det vore kul att åka tillsammans med någon, så man inte känner sig helt lost när man kommer ner dit :rolleyes:
     
  8. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej men då verkar det ju kanske som att vi ligger på ungefär samma nivå :)

    Jo jag vet, man vill ju inte behöva passa tider direkt, det är mer för språkutbytet, men det skiljer ju nästan 15000 i pris också..

    Varför vill du åka till just Alicante då?
     
  9. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Dels för att den ligger vid kusten (måste kunna bada ju!), och för att jag tycker det är en ganska lagom stor stad (inte som madrid eller barcelona, som jag personligen tycker är lite för stora. trivs inte bland så himla mkt folk :p ). Sen så ligger den nära en mindre stad som heter Altea, som jag blev lite kär i när jag var där i höstas, så jag vill kunna ha nära pendlingsavstånd till Altea ifall jag känner för att åka dit nån gång ibland :)
     
  10. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo kusten är ett måste för mig med, annars så spelar det inte så stor roll.. Men jag gillar Benidorm och det ligger ju nära det med. Spanien överlag är himla härligt! :)

    Kanske blir man kvar, vem vet? ;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    ja det kanske man blir ;) ...hoppas nästan på det :D
     
  13. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Haha! Jag tittade runt lite igår och hittade billigare än 32000 med Blueberry språkresor, också till Alicante.

    Har du bestämt dig för Proyecto Espanol eller är du öppen för förslag så länge det är i Alicante?
     
  14. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Åh! :)

    ..fast ser att det tillkommer ungefär 250-310 kr per månad för kursböcker (vilket blir 1250-1550 för 20 veckor), men visst, liite billigare blir det ju ändå.

    Tror nog dock att jag vill åka genom Avista ändå, även fast det är nån tusenlapp dyrare.. : )
     
  15. Wiki

    Wiki Ny medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni gör helt rätt att åka till Alicante, det är en underbar stad som har massor att erbjuda, har inte pluggat där själv men varit där några ggr och gjort annat! alltifrån kultur , sport och strandliv! Vore jättekul att höra mer , när ni bestämmer er var ni ska bo och när ni åker, så kanske vi ses där också! tror det kan vara kul för fler att veta. :)
     
    Last edited: 20 januari 2010
  16. LSW

    LSW Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
  17. mattiasspanien

    mattiasspanien Ny medlem

    Blev medlem:
    17 juli 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    hahahaha den var superkul och genomtänkt för ändamålet! :) :)
     
  18. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Do it!!

    Hej på er båda!

    Jag har varit i Alicante två gånger förut. Inte pluggat men hälsat på dom som gjort de. Och dom har verkligen haft sjukt kul där! Även jag på mina besök! =)

    Därför har jag bestämt att jag ska ner i sommar!

    Jag börjar 14e juni på Enforex via språkpunkten. Tycker att dom erbjuder bra priser, och folk har rekomenderat dom.

    Vad man än gör ska man inte studera via universitetet, då campus ligger en bit utanför stan..dryyg resa.

    Boende har jag tagit via dom oxå.. visserligen 1200 i veckan. Annars får man hålla på och mecka med gas o sånt själv..till varmvatten och spis. Ska tydligen vara högre standard för de lägenheter vi hyr. Och när en kompis va nere fick hon och den hon bodde med betala 4000 Euro för den dom hyrde privat. Så kände att de va skönt med ett garanterat o hyffsat billigt boende.

    Alicante är en as skön stad och stranden är sjukt fin!
    Ni kommer få de grymt! O antagligen ses vi! =)
     
  19. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallo! Det låter bra. Jag var själv inne lite på Språkpunkten och Enforex först men nu lutar det åt att jag åker med Blueberry till en skola som heter Colegio Internacional. Har du kollat upp den? Kommer antagligen att börja 2 juli och 20 veckor framåt :)
     
  20. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hmm.. nej de har jag inte gjort. Ligger den oxå i stan? Jag körde på säkert kort..(eftersom jag bara hört bra om dom) Hur ska du göra med boende då? Längtar verkligen tills i sommar! Kommer bli as kul! Såg att du oxå bor i uppsala.. får nästan styra upp lite spanien snack =)
     
  21. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Japp det gör den, 5 min från hamnen. Jag tänkte fixa boendet genom Blueberry också, enkelrum i delad lägenhet. Då har man gångavstånd till skolan, vilket är perfekt. Hur länge hade du tänkt att plugga? Jaså, jaha du är med Uppsalabo, världens är liten :)
     
  22. JimmyE

    JimmyE Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ah, låter nice. Enforex lokaler ligger vid hamnen oxå..två min från stranden gör dom reklam om ;) Så att ta väskan o gå från skolan till stranden o plugga låter fint =) Jag ska plugga 15 veckor (till o börja med) sen ska jag ev fortsätta plugga eller om man kan få något jobb..stannar gärna läääänge =) Du funderar oxå på och stanna ett tag eller? Jag skulle gärna missa nästa vinter här hemma känns det som =)
     
  23. ida

    ida Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej, det som gör att jag nog förmodligen väljer Blueberry och deras skola är, priset och att jag läst mycket om den skolan av andra som redan gått där och rekommenderat den. Jag tänker läsa en hel termin, dvs 20 veckor. Jag tror egentligen att det är vilket som, vilken skola man väljer. Jag menar, alla lär ju vara i princip lika bra?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...