Spanska trafikregler

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SofieE, 18 december 2014.

  1. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Där det är gulmålat får man INTE parkera även om många gör det i alla fall. Vänner till oss gjorde det en gång, "alla andra gör ju det", och fick p-böter.
    rocio
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Stämmer bra det :) Jag blev av med hyrbilen på gulmarkerat utanför
    en skola och det var söndag och den var stängd. 800 spänn att lösa ut den.
    Det var 2003 så det är dyrare nu.

    Chao P :sol:
     
  4. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    "OK". Om du har en fyrvägskorsning, får du göra en U-sväng från ytterfilen genom korsningen trots att det finns trafik i innerfilerna ja eller nej? Om inte, varför tror du att du får göra det i en cirkulationsplats om det står att cirkulationsplatsen skall tolkas som en vägkorsning?

    Jag har fått böter för såna här saker så bara för att någon tjomme på trafikverket säger att det är OK betyder inte att du inte kommer att få böter av en nitisk polis.


    Så du pratar om en hypotetisk situation när det är en upphinnande bil som i princip kör fortare än hastighetsbegränsningen eller när det är en gammalfarfar som kör i 20 km/ tim i ytterfilen mer än 180 grader?

    Det verkar vara en semantisk diskussion här och inte en diskussion om huruvida man kan komma undan böter eller inte. Du får inte blockera vägen för personer som vill komma ur cirkulationsplatsen, det är det enda jag vill kommunicera. Man får böter för sånt både i Sverige och utomlands.

    .

    OK, mina böter var "bullshit".

    Säg det till polisen med pistoler och batonger.
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Säger vem? Inte Transportstyrelsen...
    (Jag skrev felaktigt Trafikverket tidigare.)

    Citerat från:
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

    En rondell är att betrakta som en enkelriktad väg med avfarter bara åt höger, och fungerar likadant som om den vore en rak väg.

    Så länge en bil inte blinkar höger för att visa att den ska lämna rondellen, kan du räkna med att den fortsätter runt. Reglerna säger att man alltid ska blinka höger när man ska lämna rondellen.


    Du kan ju ta den här testen, och se hur många rätt du får:
    http://www.expressen.se/motor/kan-du-kora-ratt-i-cirkulationsplatsen-1

    Se även svaret på denna läsarfråga:

    http://vlt.se/trafik/1.2335710-varfor-ar-det-okej-att-inte-blinka-


    Suck. Jag pratar om en situation som Transportstyrelsen tar upp specifikt i sin broschyr, och som finns med i alla trafikskoleböcker. Knappast hypotetisk!

    Ännu en gång - för 3:e eller 4:e gången - denna bild och denna text tar upp just den situationen specifikt, och detta är exakt den "hypotetiska" situation som du uppenbarligen har svårt att inse att den faktiskt uppstår dagligen:

    [​IMG]
    Detta citerat från denna Broschyr från Transportstyrelsen:

    https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf



    Dubbelsuck. Vad vill du att bilen i bilden ovan ska göra? Upplösas i tomma intet för att släppa fram dig??

    .
    Eftersom jag inte var där och såg den exakta situationen, så kan jag inte uttala mig om vad du egentligen fick böter för, om du fick det.
    Vilken regel citerades i ordningsboten? Det specificeras alltid på boten exakt vilken regel du har brutit mot, och någon "inte släppt fram trafikant som vill lämna rondell"-regel finns inte i trafikreglerna. Rekommendationer om beteende, ja, men ingen regel man kan bryta mot. Det kräver dessutom att den i ytterfilen verkligen uppfattar intentionerna från den som ligger i innerfilen, och man måste ligga en bit bakom för att alls ha en chans att göra det, och att den i innerfilen ger tecken i god tid.
    Beroende på hur du körde kan det dock bli "vårdslöshet i trafik" eller något liknande, om du till exempel - så fort du såg att den andra bilen ville byta fil - omedelbart stängde igen den lucka som fanns tidigare och han planerat att använda, bara för att hindra honom att byta fil och inget annat. Men även i det fallet måste det i princip hända en olycka för att det ska kunna bli en bot.

    .
     
    Last edited: 23 december 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej snart kan man skriva en bok om ämnet och pengar till böter om man får:):)
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Som nämnt sà är gult P förbud.
    Vita linjer, gàr det bra att parkera och är gratis (om nu ingen skylt säger nàgot annat)
    Blà linjer är "Zona Azul" parkering max 2 tim mot avgift, P. biljett ska betala i automat

    Gula linjer kan ocksà indikera att det är vägarbeta. Men dà ser du att alla linjer är gula (alltsà även mittlinje etc)
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Svar Nej. Eftersom det är en korsning. En rondell i Spanien är inte en korsning, utan ska ses som en rak väg med utfarter till höger.

    http://revista.dgt.es/es/multimedia/video/2014/1008-Por-que-carril-ext-glorietas.shtml#.VJl_zsAGA
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    ... och det där är exakt samma sak som Transportstyrelsen säger om Svenska rondeller, och dessa regler har gällt i 15 år nu så det är märkligt att inte fler känner till det, och att det råder så många missuppfattningar.
    Samma regler gäller i princip i hela EU, med något undantag.
     
    Last edited: 23 december 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Hjälp! Kommer aldrig våga köra i Spanien (Torrevieja-området) känner jag. Har hört att Göteborg är mycket värre att köra i (bor i Göteborg) men det här verkar ju rätt galet och inte ett dugg smidigt.
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Med tanke på att 185 olika nationaliteter (uppgift från Internet) med div. egna nationella trafikregler ska samsas i trafiken, så är det inte så konstigt om ordet "smidigt" känns malplacerat i sammanhanget :confused:.
    rocio
     
  14. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej rocio ja vad är smidigt i spanien endast när man beställer en öl :):)
     
  15. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Kära Linnéa.

    Spanska trafiken är lätt att köra i. Tänk bara på att rondellkörningen kan vara lite ovant. Den vanlige spanjoren uppfattar jag som hjälpsam, och om man bara har koll på vad som händer snett bakom dig så är det ingen fara. Om en spanjor tutar på dig, så vill han oftast bara göra dig uppmärksam på att du gör något galet. Sen är saken utagerad för hans del. Inte som i Sverige där det gapas och skriks om någon är lite osäker.

    Och som sagt, helt rätt! Göteborgstrafiken är mycket värre.

    Göran
     
  16. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja inte som i Tullinge började bråka om högerregeln blev mördad av en 51 årig man det är bra att dom tutar :):)
     
  17. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det är inte så farligt!

    Ursäkta om folk tycker jag tjatar/gör reklam men jag har skrivit lite om detta med att köra bil här i Spanien i min blogg.
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tänk på procenten! uppmanade Sven Melander Jon Skolmen. Frågan är hur mycket får man dricka i Spanien utan att betraktas som onykter i trafiken. Gränsen går vid 0,5 promille. Hur många glas vin eller hur många Jarra öl motsvarar det? Systembolaget har en app, Promillekoll som ger svaret på frågan.

    https://www.youtube.com/watch?v=4fz9Wnq14_w

    Storleken på ett glas vin varierar mellan 15 - 17,5 cl och alkoholhalten i en Jarra öl (0,5 Liter) ligger omkring 4,7%. Vill man vara på den säkra sidan undviker man alkohol i samband med bilkörning.
     
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag läser att Guardia Civil under tre dagar ville skapa sig en bild av användande av droger vid bilkörning. 82.136 förare testades och av dessa blev 1.787 polisanmälda. 333 hade tagit droger och 1.452 hade druckit för mycket alkohol. Alkoholgränsen var satt till 0,60 mg/l i utandningsluften.
    Själv har jag bara kvar 0,07 promille från de 25 cl vin jag drack till lunchen på en restaurang för 2,5 timmar sedan.
    http://eldia.es/2016-08-18/nacional/nacional8.htm
     

Dela sidan

Laddar...