Spanska trafikregler

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SofieE, 18 december 2014.

  1. SofieE

    SofieE Ny medlem

    Blev medlem:
    22 februari 2014
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som vet var man kan hitta info om Spaniens trafikregler?
    SofieE
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Här kan du läsa en del regler och lagar på engelska.

    http://www.rac.co.uk/driving-abroad/spain

    Men är det något speciellt du undrar över?
    Dom har högertrafik, högerregel, trafik i rondeller har företräde, lag på säkerhetsbälte, 0,5 promille för rattfylla, inga barn under 1,35 meter i framsätet är väl några bra att komma ihåg. Det är väl rätt likt Sverige.
    Finns säkert en massa forum-medlemmar som kör mycket i Spanien som kan svara på dina frågor bättre än jag.

    Kan du spanska kan du alltid läsa här någonstans. http://www.dgt.es/es/seguridad-vial/normativa-y-legislacion/reglamento-trafico/

    Edit: länkade fel
     
    Last edited: 18 december 2014
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    I spanien ska rondeller köras som en rak väg. dvs att man ska köra i högerfilen och alltid köra ut ur rondellen fràn högerfilen, vänster filen fàr användas för att köra om, medans i Sverige, om jag inte har fel för mig, ska ses som en korsning.
    Sen fàr man inte använda mobiler annat med än handsfree som har högtalare, öronsnäcka är inte godtagligt.
    minst en High visibility väst ska finnas samt 2 st. varningstrianglar.

    är väl de 3 skillnader som jag kan komma pà.
     
  5. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Lite utanför trafikreglerna men ändå i närheten dock....hur är det med dokumentationen? Kan man ha kopior på orginalhandlingar att visa upp om man blir stoppad? Orginalen vill man ju gärna inte ha liggandes i bilen om det skullle bli inbrott mm....think

    /J
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Du behöver väl ha ena delen på registreringsbeviset, del 1 om jag läst rätt. Den är ingen värdehandling, bara del 2.


    Fråga till Nalle:
    Måste du blinka när du ska ut ur rondellen i Spanien?

    Stämmer det att polisen får beslagta min bil om jag som turist får böter men inte har kontanter eller kort med mig och kan betala på plats?

    EDIT: kom på en fråga till
     
    Last edited: 19 december 2014
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja det går bra ,men glöm inte passet .jag har en som notaria har stämplat vill ej ha riktiga passet med mig och inga radarvarnare får vara i bilen barn i framsätet ok om det är fult i baksätet med barn
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Varifrån har du fått uppgiften om att det är OK att ha barn i framsätet om det är fullt i baksätet? Det låter tveksamt think. Hur stort/gammalt ska barnet vara i sådana fall?
    rocio
     
  10. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej .Från ABACO MAGAZINE den 29 e utgåvanHolaa
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Man behöver väl inte ha pass med sig när man kör? Det ska väl räcka med sitt körkort eftersom både Spanien och Sverige är med i EU?
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Tack för hjälpen!
    Jag har inte tidigare känt till att det finns ett "Abaco Magazine" som man dessutom kan läsa på nätet utan att vara kund hos Abaco. Mag. finns idag att läsa t.o.m. utgåva nr 27, så jag har inte kunnat läsa om denna nya lag som det alltså stod att läsa om i nr 29. Däremot läste jag en artikel i "Megafon" om årets nya trafikregler där det du skrev om framgick.
    rocio
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja, du ska blinka, precis som om du skulle göra om du kör pà en rak väg och ska svänga till höger.

    Om du inte har "residencia" (INTE att förväxla med NIE) sà ja, dà kan de ta din bil tills du betalat boten. Guardia Civil tar kort. sà ha alltid med dig ett kreditkort ifall att.
     
  15. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Om det skall vara nödvändigt med pass under körning (vilket låter konstigt då vi är inom EU) så borde väl en stämplad kopia från polismyndigheten i Sverige räcka?

    Har även hört att man bör ha resehandlingar på hemresa för att bevisa att man inte är permanentboende i Spanien, finns det någon sanning i detta?

    /J
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du ska kunna identifiera dig som EU medborgare. Det kan du inte göra med ditt körkort. bara med pass eller naionella ID kortet.
     
  17. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har blivit stoppad i poliskontroller samt även varit med om en mindre trafikolycka med annat fordon inblandat så sent som i början av förra sommaren. Jag har bara visat mitt svenska körkort utan att något annat har efterfrågats.
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja det brukar gà bra, tills du träffar den där nitiske polismannen som inte godtar ditt körkort...
    Har faktiskt bara hänt mig en gàng. Det var Policia nacional som gav mig absolut ville ha mitt pass, efter lite diskussion sà gav han med sig och lät mig köra vidare med körkort samt residencia papper... Jag sàg kanske inte ut som en Baskisk terrorist :p
     
  19. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Tack för svar nalle, blir väl till att skaffa ett internationellt ID i så fall, vill ju inte släpa runt på passet.

    Annars får man väl hålla tummarna för att man inte blir stoppad och spela dum och säga att man trodde det räckte med körkortet.
     
  20. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    ....det är väl nationellt ID kort och inte internationellt??? think
     
  21. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Helt korrekt!
     
  22. sportgarage

    sportgarage Medlem

    Blev medlem:
    11 december 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Räknas ett spansk körkort som nationellt ID?
     
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nej
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...