S
SolenLyser
Guest
Det spanska företaget Graphenano har tillsammans med det kinesiska företaget Chint utveckat ett revolutionerande batteri som är baserat på ”grafen” som ackumulatormaterial. Grafen är kol i extremt tunnskikt.
http://www.lavanguardia.com/motor/t...no-extension-autonomia-coches-electricos.html
Det nya batteriet ger en normalbil en aktionsradie på 80 mil (minst det dubbla mot litiumtekniken) och laddtiden är ungefär densamma som att tanka diesel, alltså uppåt tusen ggr snabbare än tiden för att ladda ett litiumbatteri. Batteriet har inget minne som gör att det tappar kapacitet efter många laddcykler som dagens batterityper, så det torde hålla en bils livslängd ut och kanske ännu längre.
Man räknar med att skapa tusentals nya arbetstilfällen.spainsmile
http://www.lavanguardia.com/motor/t...no-extension-autonomia-coches-electricos.html
Det nya batteriet ger en normalbil en aktionsradie på 80 mil (minst det dubbla mot litiumtekniken) och laddtiden är ungefär densamma som att tanka diesel, alltså uppåt tusen ggr snabbare än tiden för att ladda ett litiumbatteri. Batteriet har inget minne som gör att det tappar kapacitet efter många laddcykler som dagens batterityper, så det torde hålla en bils livslängd ut och kanske ännu längre.
Man räknar med att skapa tusentals nya arbetstilfällen.spainsmile