Spanska batterier - en revolution?

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av SolenLyser, 9 mars 2016.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det spanska företaget Graphenano har tillsammans med det kinesiska företaget Chint utveckat ett revolutionerande batteri som är baserat på ”grafen” som ackumulatormaterial. Grafen är kol i extremt tunnskikt.

    http://www.lavanguardia.com/motor/t...no-extension-autonomia-coches-electricos.html

    Det nya batteriet ger en normalbil en aktionsradie på 80 mil (minst det dubbla mot litiumtekniken) och laddtiden är ungefär densamma som att tanka diesel, alltså uppåt tusen ggr snabbare än tiden för att ladda ett litiumbatteri. Batteriet har inget minne som gör att det tappar kapacitet efter många laddcykler som dagens batterityper, så det torde hålla en bils livslängd ut och kanske ännu längre.

    Man räknar med att skapa tusentals nya arbetstilfällen.spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  4. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Blir alltid lika glad över höra att det finns innovationskraft i Spanien. Jag tycker att med det faktiskt hyfsade utbildningssystem som landet har, borde det kunna generera mer innovation. Problemet är väl, som i alla PIGS-länder, att det finns för lite riskkapital och att den ekonomiska aktiviteten fortf inte har kommit tillbaka.

    Sen kan man tillägga att det här batterier är väldigt knepigt område. Många har försökt och misslyckats. Kan inte bedöma teknisk höjd i det här projektet, men det låter onekligen lovande och kan generera tusentals hett eftertraktade jobb. Hoppas det lyckas.
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Helt rätt mixt, det saknas riskkapital. Nu får man hjälp från Kina. Visst är det roligare med innovation är fallskärmar. Jag skrev för tre veckor sedan till min svenska bank, Swedbank, för att få veta hur jag skall göra om jag vill ta ut kontanter från mitt svenska konto i Sverige. Swedbank har lovat att man skall svara. Idag läser jag om min spanska bank BBVA. De erbjuder en ny gratis-tjänst. Med hjälp av en ”smart mobil” kan jag nu ta ut pengar från en automat ifall jag glömt plånboken med bankkortet hemma. Vidare kommer BBVA att byta ut alla automater så att de sedlar som stoppas in inte hamnar i en separat låda utan används för dem som vill ta ut pengar. Hoppas Swedbank lyfter blicken över fallskärmshorisonten!

    Jag tror att det nya batteriet kan bli något riktigt stort. Att placera de nya batterierna på baksidan av en solpanel är en synnerligen innovativ ide.
     

Dela sidan

Laddar...