Spanska bank återtagande fastigheter?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Land Rover, 14 november 2015.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Kan detta stämma , en mäklare visade och pekade på fina övergiva hus. Han menade att arvsskatten var så hög i Spanien så många arvingar kunde inte ta över fastigheten och därför fick de stå och förfalla!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Hela fastighet en dröm! Undervåningen som förfaller - en mardröm!
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nja, inte riktigt. Det kan vara sà att arvskatten blir för hög sà att man som arvinge inte kan betala den, men dà kan man avsäga sig arvet (istf att godta, sälja huset och sedan betala av skatter) och dà tillfaller det den spanska staten. Om dessa sedan làter det förfalla, är ju en annan historia. däremot sà finns det mpanga gamla hus som det kanske inte är lönsamt att renovera eller hàlla efter. Dà ár det tomten som är attraktiv.
    Nu har kommuner börjat tvinga ägare att reparera fasader och dylikt, och ifall det inte görs gàr kommunen in och reparerar, sedan skickas faktura till ägaren.
     
  5. Land Rover

    Land Rover Ny medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    Verkar lite konstigt, det är det skräp innanför dörren. Butiken är förmodligen stängd. Kanske allt är tomt?

    Jag har kontaktat mäklaren för mer information.
     
    Last edited: 17 november 2015
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Köp hela om du kan sen öppnar du ett kafe i botten istället för den där verksamheten.
    Köper in bakverk från någon lokal förmåga och tar hutlöst betalt för en Latte.
    Blir perfekt.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det är naturligtvis så att det är tre olika ägare eftersom banken säljer
    en lgh. Dom andra två kan ju var föremål för dels dösbo som ingen vill ha,
    lokalen kanske är föremål för samma sak el konkurs, om kanske 10 år så
    går den ut på nån banksälj också...
    Kan vara tvister hit och dit och eftersom domstolsväsendet är så
    eftersatt i detta land så tar det många år.
    I mitt hus dog en man för 8 år sen, fortfarande har bost inte kommit
    ut på auktion...inga arvingar. Oprio...
    I ett annat hus nära gick byggarna i konkurs 2008. Ingen av dom som äger kan bo där...
    ingen el/vatten. 6 köpta,6 tomma. Ingen gör något...Banken har äntligen funderat
    på att sälja återstående...dom som äger kan fortf inte
    flytta in...Vissa är ockuperade nu och rensat vitvaror har gjorts flera ggr.
    Porten står ju öppen :)
    Ja det var lite om rättsväsendet...Lite "småcyniskt" mot ägarna som
    köpte när priserna var som högst...

    P :coolsmilie:
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Det du skriver kan man läsa och höra talas om på många ställen. Köpa i Spanien är inte lätt. Jag säger det igen : köp inget utan att ha sett det själv. Använd kvalificerad juridisk assistans ( Advokat )
     
  10. Land Rover

    Land Rover Ny medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1
    En sak är nu säker efter att ha läst på detta forum. Jag tänker inte göra köp ensam. Jurist, eller kanske mäklare bistånd. I flera länder anställer också köparen mäklare. Vet inte om detta sker i Spanien?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Finns inget annat är att anlita advokathjälp om man ska köpa.
    Man måste ju ha en firma/ person med advokatlicens som kan lagar
    och förordningar i detta landet och helst inriktad på köp/sälj av fastigheter.
    Mäklare eller som i det här fallet en samlingssajt/firma för bankåtertag
    eller bank står ju inte på din sida vid köp...

    Chao P :coolsmilie:
     
  13. Land Rover

    Land Rover Ny medlem

    Blev medlem:
    10 november 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1
    En bra ide. Tyvärr är jag inte bra i spanska. Har läst här på forumet att man måste eller borde tala spanska. Ingen spanjor ville nog inte nog köpa mitt kaffe. Om det är sanningen det vet jag inte? Anställa folk är en lösning?
     
  14. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Kaffet löser du med en bra maskin.
    Trädet ger naturlig skugga.
    Men sen om det fungerar med ett kafe där är en annan fråga.

    Sen tror jag inte det är enkelt att komma över dom andra lägenheten samt lokalen men lyckas du så är det nog en bra affär ekonomiskt om du renoverar hela fasigheten.
    Kanske till och med bygger på en våning om det går.

    Men jag är alltid en projekt människa och du kanske bara ville ha en lägenhet och njuta av solen ;)
    Då säger jag bara köp en lägenhet i ett bättre hus.
     

Dela sidan

Laddar...