Spanien stänger gränserna idag 00.00 17 mars

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Sharky, 16 mars 2020.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Spanien stänger sina gränser!!!

    Endast spanska medborgare, de utländska medborgare som är lagligt bosatta och gränsöverskridande arbetskraft kommer att kunna komma in i Spanien.

    Denna åtgärd kommer att tillämpas ikväll kl 00.00 h
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Tilläggas skall, om jag har förstått det rätt, att det inte är några begränsningar för att lämna landet. Där blir istället förutsättningen att Frankrike släpper in den som vill ut från Spanien.
    /Helen
     
  4. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Och att flygen fortsätter gå. SAS har ju permitterat 90% av sina anställda, Norwegian sa dom idag hade dragit in 85% av sina avgångar. Hur länge fortsätter Ryanair att gå?. Fick just ett mail från Ryanair med bl.a. detta meddelande: ....startförbud för de flesta av företagets flygplan i Europa under de kommande 7–10 dagarna)
     
    Last edited: 16 mars 2020
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Som jag förstått det kommer både SAS och Norwegian inrikta de flygningar de genomför på att ta hem strandsatta personer. Men frågan är hur länge till de flyger. De som vill hem bör nog ta kontakt med bolagen.
     
    DiBo gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag fick igår kväll ett mail från Norwegian där de erbjuder sig att lösa in LowFare, LowFare+ och Premium-biljetter i form av CashPoints. Den typen av biljetter är ju vanligtvis inte återbetalningsbara. Erbjudandet gäller tydligen flighter från 22 mars till och med 30 november som är bokade direkt hos Norwegian och betalade med kreditkort och/eller CashPoints.

    Själv skulle jag ha flugit ner till Alicante i förra veckan men valde att stanna i Sverige. Eftersom jag alltid köper enkelbiljetter har jag nu naturligtvis en returbiljett som är oanvändbar. För den skickade jag in en refund claim och fick efter bara några minuter en bekräftelse där de sa att CashPoint-saldot kommer att uppdateras ”within reasonable time”. Jag har även en höstresa inbokad men där tänker jag ligga lågt tills vidare och följa utvecklingen.

    Återbetalning i form av CashPoints för lågprisbiljetter är ju faktiskt riktigt schysst. Själv hade jag redan avskrivit dessa resor som pengar jag aldrig skulle få tillbaka. Om dessa CashPoints sen går att använda till framtida köp beror ju på hur länge Norwegian klarar av att stå på benen. Själv tror jag dock att den norska staten kommer att ekonomiskt stötta norska företag verksamma i de branscher som varit mest utsatta i denna nya och förhoppningsvis snart övergående Corona-ekonomi.
     
    peterstockholmsweden gillar detta.
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Finns nog en anledning till att de inte kan betala tillbaka pengar. Problemen var stora innan Corona nu är de gigantiska. Någon sa att i värsta fall kan alla flygbolag vara i obestånd i mitten av maj. Idag kom ytterligare en spik i kistan
    När hela Schengen har inreseförbud för icke medborgare.
     

Dela sidan

Laddar...