Det finns en container för glas (grön), en container för papper (blå), en för plast (gul), en för frityrolja som skall vara i plastdunkar, det skall också finnas en för trädgårdsavfall. Sedan om jag fattat det rätt så skall man lägga metall i plastcontainern och enligt info jag läst så sorteras sedan dessa på "återvinningsstationen" (antagligen någon magnetkonstruktion som separerar detta antar jag).
Det finns gott om dessa i Torrevieja, men istället är det ett problem att de olika glas, papp och plastcontainrarna inte finns på samma ställe utan man får gå en bit. Det är sällan så långt att gå (om man inte är väldigt lat, eller allvarligt handikappad) om man bor inne i stan.
Dock så är det ju förstås väldigt svårt att veta var dessa containrar ligger om man kommer till Torrevieja för ett kortare besök och om man hyr en lägenhet (vilket jag har gjort några gånger och då lämnar aldrig den som hyr ut någon info om var de olika sakerna skall slängas).
Men om man bor i stan så finns det ingen ursäkt till att inte leta reda på sina resp. närmaste container och slänga rätt sopor i rätt container. Det är ju också förstås straffbelagt att strunta i detta, men det finns väldigt få poliser i Torrevieja så det händer nästan aldrig att någon bötfälls. Utan mer handlar det om att man skall följa sitt eget miljösamvete.
Sedan kan det väl också nämnas att Torrevieja är på gång att byta ut alla containrar mot nyare och modernare, alla sopbilar samt dessutom alla bussar mot el/hybridbussar.