solvärme för varmvatten

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av christinaokjell, 6 april 2014.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har aldrig hört talas om att någon i Spanien värmer sitt hus med solpaneler, det är nog en svensk företelse. Jag mins att man satte fyr i vedkaminen mitt i sommaren för att överhuvudtaget komma upp ur den varma sängen. På Teneriffa har vi varken värmning eller kylning, fönstren (englasfönster) stå öppna året om. Har man överskott av hetvatten och vill lagra energin över dagen är en tank med salt en bra lösning.
    Det borde fungera för någon som bosatt sig i typ Montefrio i Spanien. Då väremer solstrålarna under dagen och saltet ger värmen tillbaka under natten.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Solvärme

    Det var just precis det där om värme jag skrev om. På Costa Blanca kan det iallafall vintertid behövas lite värme, hur det däremot är på Teneriffa kan jag inte uttala mej om. Vi behöver lite värme vintertid och har löst det så här. Dock med ett överskott under sommaren, men vi dumpar.
     
  4. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Vet inte var du hört detta, men vitsen är väl ganska liten då en stor del av installationen är rördragning i väggar och kanske genom tak. Byggmästarna skaffar dessutom inte en solpanel på bygghandeln utan köper nog ett antal i taget direkt från tillverkaren.
    Det kan naturligtvis vara en minskad utgift för de som bygger sina egna bostäder åt egna familjen...

    Lagen kom för övrigt på Costa Blanca och gäller de som har bygglov från och med Januari 2008
    - men det kan vara regionala skillnader på det som på mycket annat
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 22 april 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej maarli, det var faktiskt en mäklare som sålde nubyggda hus 2012 som berätta detta samt att på en byggmarknad var jag kolla priset på anläggni g sa samma sak.

    /Eckhoff
     
  8. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Solvärme.

    Ja det var inte illa om man vill pyssla lite.thumb
     
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Det låter lite som en skröna, där någon hört av någon annan att....

    Om det skulle hända tror jag köparen av bostaden minst sagt skulle "gå i taket" och därmed knappast rekommendera vänner och bekanta att köpa av samma gubbe
    - vilket brukar vara den bästa och billigaste säljaren och marknadsföraren man kan få. Jag är i alla fall mycket skeptisk till sanningshalten
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi titta faktiskt på fastigheter var dom var borta, förbereda för... sas det. Man såg att det suttit några. Därför fråga vi en annan mäklare om detta för hans objekt fanns det så vi blev nyfikna på varför.

    /Eckhoff
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...