solvärme för varmvatten

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av christinaokjell, 6 april 2014.

  1. christinaokjell

    christinaokjell Ny medlem

    Blev medlem:
    6 april 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Känner någon till lämplig solvärme för tappvarmvatten?

    Hälsningar

    Christina och Kjell som har hus i Velez-Malaga
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Förmodar att ni avser någon installatör som tar hand om ALLT, inkl. material o installation?
    Just ett sådant system är jag intresserad av oxå!

    Känns urbota dumt o dyrt att värma vatten med el, när solen är gratis:) Plus då miljöaspekterna och att husets energideklaration måste bli bättre med ett sådant system.

    http://www.pretasol.com/en/

    Jag har dock ingen aning om ovan länk...fann det via Google enbart!

    - Är det någon Forumläsare som har installerat solvärme system för varmvatten på CDS..så skriv gärna...!
     
    Last edited: 6 april 2014
  4. ulfmal

    ulfmal Ny medlem

    Blev medlem:
    2 november 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
  5. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej alla, jag har gått kurs i dett och byggt en anläggning på vårt hus i Sverige för ett antal år sedan som tjäna in sig på ca 2,5 år. Vi har sedan 2012 ett hus på CB Torrevieja och har hört mig om lokala installatörer i närrområdet eftersom jag vill installera deea i vårt hus i Spanien också, arbetar numera med solceller och tänkte göra också detta i Spanien men eftersom policyn är som den är där går det inget vidare.
    Ställer gärna upp som bollplank eftersom jag noga studerat skylnaderna på system i Sverige kontra Spanien och kan en hel del innom detta.

    Jag titta på vad ett system skull kosta klart installerat i vårt hus i storleksordningen 200l acumulator tank med 2 plattor, 2500€.
    Bra pris tycker jag, tänk bara på rördragningen så den blir rätt och inte som till en granne till oss som har en gammal anläggning vart det bara gick till badrummet på ovanvåningen. Korkad installation.

    //Eckhoff
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  8. ulfmal

    ulfmal Ny medlem

    Blev medlem:
    2 november 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Eckhoff.
    låter som en grym lösning till ett riktigt bra pris tycker jag.
    kommer detta funka för både tappvarmvatten och Värmevatten?
    :frusen:
     
  9. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Nu är det så stt det är tänkt för tappvärmevattnet i ex. Spanien eftersom det är detta vatten som går igenom systemet, så när du kranar efter varmvatten hämtas detta från tanken ovan platterna (självcirkulation) och nytt kalt vatten fylls på via slingorna i platterna, d.v.s finns bara en tank och denna tank skall ha en doppvärmare monterad ifall dett skulle vara sämre väder ett tag så kan man sätta i stickkontakten för tilläggsvärme.

    I norden fungerar det annerlunda, platter på taket och tankat nere med en cirkulationspump som startar när temperaturen är högre på talet än tankbåtten och man använder en typ av glykolvättska till detta som inte blandar sig med tankvattnet som används som vanligt till radiatorerna och var man givet vis har en mantlad sekundär tank för kranvatten.

    Det jag fundera på är en lösning med en inbyggd sli g i tanken på taket för att hämta ut lite radiarorvatten eftersom behovet är lite tvärt om mot Sverige.

    //Eckhoff
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Solvärme.

    Får nog räkna lite på det här, men i Spanien får du fort ett överskott på solenergi om du ska kombinera både värme och varmvatten. Sen finns det som vi tidigare läst ett kalkproblem också, och det är inget vidare med en kalkproppad solfångare eller varmvattenberedare efter några år.
    Återkommer i ärendet.
     
  13. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag har tittat på detta, och de priser som du nämt här är väl för sifontyp, dvs självcirkulation. Ett "aktivt" system med separat accumulatortank går på ca det dubbla, runt €5000.
    Enligt konsulten som tittade på det får man heller inte ha värmepatron på ackumulatortanken - det finns tydligen någon regel om detta i spanien - utan vad man får göra är att man installerar en liten vanlig elvarmvattenberedare efter solvärmesystemet, som hjälper till när varmvattnet från solen inte räcker.

    Vi har inte installerat ännu, men kommer att göra en helhetslösning i samband med att vi gör en om/tillbyggnad och renovering av huset, med både värme, varmvatten och poolupvärmning med solpaneler i kombination med luft/vattenvärmepump. (Idag har poolen ett separat system med solpaneler, som börjar bli lite till åren.)
    Central avkalkning på ingående vatten ska också installeras.
     
  14. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    För att vara "övertydlig" så finns det två typer av Solpaneler, som många gånger blandas ihop. Solpaneler och Solcellspaneler!

    Den typ som tråden startar med, avser att värma vatten med hjälp av solens strålar: Solpaneler.

    Den andra typen, som är mer komplex, Solcells paneler...är att med solenergi omvandla till likström (DC) och vidare till växelström (AC) för att förbruka elenergi själv, eller låta överskottet gå ut på nätet. Det är där som det börjar bli problem!

    Bara en sådan sak, om det uppstår något fel i nätet, och man stänger av för att kunna reparera, så kan husägare mata spänning "bakvägen" och det är inte alls avstängt! Ett av flera problem att tackla!

    Så vi håller oss för enkelhetens skull till den enklare solpanelen som värmer vatten. Ett varmvatten som vi vill använda själva, för att slippa värma med el/gas eller vad det nu kan vara.
     
  15. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Pooh, som du läste i mit inlägg så bygger dom Spanska systemen (runt medelhavet) på just självcirkulation eftersom detta är det billigaste och underhållsfiaste så länge man inte har för kallt, någon minusgrad om natten och kortare perioder är ok.

    Vet inte var du har det ifrån att men inte kan/får lov att ha en elpatron i tanken ovan slingorna. Alla anläggningar jag tittat på har detta och ingen stans i alla papper jag samlat på mig står det om att det inte skulle vara tillåtet. Finns också skydd för kalk inbyggd i systemet.

    //Eckhoff
     
  16. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Aldeles rätt uffetrader, man gör skillnad på termisk och elektrisk i fackspråk.
    Termisk kallas oftast i Sverige för solfångare vilket kan misstolkas eftersom även solceller fångar solens energi.

    //Eckhoff
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Uffetrader, problemet att husägaren skulle skicka ut ström på nätet när det är avstängt för reparation, finns inte längre. Den lådan som omvandlar DC till AC stänger ögonblickligen av om det inte finns en spänning på nätet från leverantören.

    Solvärmt vatten har vi sedan 14 år. Rören var redan dragna till takterrassen. Pris för solpanel med 160 L tank, inkoppling av rören och el (om det är molnigt under flera dagar) samt en kran för att få upp anläggningen på takterassen ca 13.000 kr. Investeringen var betald på fem år. Vi har således haft gratis varmvatten i huset i nio år. Bra investering om man bor i Spanien året om.
     
    Last edited by a moderator: 7 april 2014
  18. B-20

    B-20 Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har köpt nybyggd lägenhet nu, och mäklare sa att dom får inte bygga utan soluppvärmd vattensystem idag efter 2014.
    mvh B-20
     
  19. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Stämmer, bara vissa byggare hyr annläggningar för att sedan efter godkänande montera ner dom igen.

    //Eckhoff
     
  20. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    solvärme.

    Det som är problemet i Spanien om ni ska montera ett kombinationssystem för värme och varmvatten är naturligtvis att från april till oktober så kommer det tyvärr att finnas ett rejält överskott av energi. Enkelt förklarat kommer tanken alldeles för snabbt upp i temperatur med kokning som följd. Jag har själv testat detta och vintertid finns det energi för både varmvatten samt att driva en eller två fläktkonvektorer som värmer huset. Ska du installera ett sådant system så måste du ha något att dumpa energin i, typ en pool eller ett större spabad. Det som du även kan justera är placeringen av solfångaren. Enkelt förklarat, minska antalet timmar som panelen får solen på sej, men då är lite av vitsen med det hela borta. Det är klart att när man närmar sej pensionsåldern så vore det fint om man kunde försörja huset med solenergi, så det blir några kronor mindre ut från kontot varje månad. Men det krävs lite investeringar i förtid för att komma dit och som med allt så handlar det om prioritering. Sätter folk upp solfångare och solceller i Sverige och är nöjda med det här, så bör det fungera ännu bättre i Spanien. :sol:
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Stenis, jag ser inget som helst problem. Du väjer en solfångare som är anpassad efter antalet personer i hushållet. För tre personer räcker det med en solfångare med en 160 - 300 liter varmvattentank. Det kokar det aldrig i tanken och skulle trycket bli högt finns det en säkerhetsventil. Däremot kan man uppleva att varmvattnet är väl hett på sommaren. Det har jag åtgärdat genom att sätta en mekanisk trevägs reglerventil på utgången av solfångaren. Om man vill ha ett kombinationssystem för värme och varmvatten skulle jag välja två separata solpaneler, ett för värme och ett för varmvatten. Tveksamt om det är lönsamt då behovet av värme inte sammanfaller med den tid då solpanelen ger mest utbyte.
     
  22. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Intressant,,,, tror verkligen på detta i Sverige eller i ett året runt boende i Spanien,,,(ex.vis Greklands tak översvämmas ju av solfångare) men om man har ett "semesterboende" som används sparsamt hela året men kanske mest på sommaren är ju behovet av varmvatten inte så stort varför det måste vara mer lönsamt att producera el via solfångare och om möjligt sälja ut överskottet på nätet. Visst får man en högre kostnad för varmvattenproduktionen men den bör man ju ganska snart få igen om man kan sälja el när man inte är nere.
    Eller är det en lösning som inte fungerar i Spanien med deras byråkrati etc....
     
  23. stenis

    stenis Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Solvärme

    Nu var det inte ett varmvattensystem som jag syftade på, men där har du rätt att det bara är att anpassa. Däremot ett kombinationssystem med ackumulatortank med inbyggd varmvattenberedare så att det går att få varmvatten och även värme ut på någon typ av radiator. Då blir det problem sommartid. En solfångare till ett kombisystem bör vara större än till enbart varmvatten om det ska räcka till. Därav problemet med kokning om man inte kan dumpa i poolen. Men som sagt, det var bara en enkel förklaring av hur ett system ser ut i Sverige och att bygga samma sort i Spanien går, om man kan dumpa överskottet. Dumpa kanske var ett dumt ord, då solenergin även ger tillskott till pool eller spabad.thumb
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...