Ja, informationen är otydlig och i praktiken verkar det fungera olika. Enligt EU-bestämmelserna räcker det med pass eller nationellt id-kort (utfärdat av passmyndighet och med nationalitetsuppgift) för EU-medborgare att komma in i Storbritannien.
” Du måste fortfarande visa upp ett giltigt nationellt id-kort eller pass när du reser till eller från Bulgarien, Cypern, Irland, Rumänien och Storbritannien. Länderna är visserligen med i EU, men tillhör inte Schengenområdet.”.
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm
Ett nationellt id-kort är alltså tillräckligt för en svensk medborgare. Detta har jag också, som Preciosa skriver, fått bekräftat av brittisk ambassad.
Läser man svenska polisens hemsida på nätet står det under ”Gränskontroll inom Schengen. Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser”.
http://www.polisen.se/Skane/Service/Pass-och-id-kort/Granskontroll-inom-Schengen/
Man kan väl bara tyda detta som om pass är nödvändigt
Preciosas inlägg att flygbolag etc kan kräva pass får man inte glömma bort och säkrast är det nog som Rocio skriver att man bör resa med pass. Men håller vi oss enbart till Storbritanniens gränskontroll så skulle nationellt id-kort vara tillräckligt.
Jag slog en signal till polisens upplysning i Sverige och där sade man klart och tydligt att pass erfordrades för att resa till Storbritannien. När jag ifrågasatte det hela kopplades jag till polisen på Arlanda som uppgav att man inte släppte iväg resande till Storbritannien utan pass. På förfrågan vilken bestämmelse som låg till grund för detta, kunde man inte svara utan jag hänvisades till Rikspolisstyrelsen. Där kunde man inte heller hänvisa till någon bestämmelse, men sade bland annat att flygbolagen krävde pass. På min förfrågan om polisen på Arlanda givit mig fel information (att de inte släppte igenom svenskar med nationellt id-kort till GB) och att de egentligen inte skulle kunna göra detta fick jag inget riktigt svar. Med detta lät jag mig nöjas eftersom jag redan hade haft kontakt med UD, där den person som handlägger passfrågor sade sig ha hört att man kunde resa in i Storbritannien utan pass men inte resa ut ur Sverige. Märkligt. Hon lovade undersöka det hela och återkomma.
Det verkar som om alla inlägg innehåller en viss sanning. I dagsläget är det nog bäst att ha ett pass åtminstone för flygbolagens räkning, och svenska passpolisen om man reser från Sverige. Det vore intressant att veta vad som krävs från Spanien till Storbritannien.
Jag lovar att återkomma när jag hör något från UD
.