Skriven i Sverige eller Spanien?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av mimus48, 17 september 2012.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Reser man inom Schengen behöver man bara det nationella ID-kortet. Jag frågade passpolisen om det var giltigt för resa till England. "-Det tror jag", fick jag till svar.
    Är det någon som har bättre koll? Om man läser en länk so denna blir förvirringen bara större:

    http://www.travelforum.se/f1566784/nationellt-id-kort-england
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det nationella Id-kortet gäller bara inom Schengenområdet. England ingår INTE i Schengen. Vid inresa till Cypern, Irland (som inte heller ingår) och Storbrittannien fordras uppvisande av pass. Detta enl. Polisens hemsida.
    Rocio
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Int ID-kort ska gälla till England m fl enl denna EU:s hemsida:
    http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

    Ciao P :sol:
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    När vi reser mellan Kanarieöarna skall Pass, nationellt ID-kort eller DNI uppvisas. En turist slapp igenom genom att visa upp en hotellnyckel. Ändå skriver EU:
    "Om du är EU-Medborgare behöver du inte visa ditt id-kort eller pass när du reser mellan två Schengenländer. Det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga.

    Min erfarenhet är att man kontrollerar mera nu än någonsin. Ingeting jag har något emot, men vi måste ju veta vad som gäller. Om man inte släpps ombord på flygplanet eller släpps in i England handlar det inte om "bäst att ta med sig passet eller id-kortet".
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Man måste skilja på att resa med flyg/båt och passera gränsen på annat
    sätt. Flygbolagen/båtbolagen vill ju ha uppdaterade passagerarlistor och det är dom som kräver pass el ID. Annars om du passerar gränsen med egen bil så
    ska man ju inte "normalt" behöva visa nån handling. Hotellbolagen vill ju också ha pass.
    Eller hur.
    Ciao P :sol:
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Ja så är det väl, Preciosa. Reser man med egen bil och tältar är det inga problem. Vi måste ta bilen i en båt och då är det DNI som gäller för oss.
    Eventuellt löser vi ut ett certifikat i rådhuset för att få rabatt på resan. Sådanan certifikat måste alla ha, såväl mantalsskrivna extranjeros som spanjorer.
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej igen!
    Nu har jag kontaktat Polismyndigheten och dom säger att det fordras PASS för inresa till Storbrittannien. Man får väl ändå förlita sig till polisen i denna fråga anser jag.
    Rocio
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Problemet är inte vad som gäller, utan vad den person som stàr i tullen i GB tror är gällande...

    Jag flög utan pass ToR Sturup-Palma. -95 Hade inga problem i Spanien med mitt vanliga "gamla" svenska ID kort. Jag sa ju dà att det gàr hur bra som helst eftersom Sverige nu är med i EU. Men blev fast när jag kom tillbaka i Malmö. För tullaren pàstod att jag inte kunde styrka min nationalitet med mitt gamla ID kort...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Nu när VI vet som gäller, varför inte gardera sig i så fall och ta med Pass vid inresa till Storbrittannien. Ska det vara så svårt?
    Rocio
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm.... var det svenska polisen som sa att man måste ha pass till England?
    Carl på forumet kollade med Storbrittaniens ambassad i
    Haag i går och dom sa att nationellt ID-kort gäller för inresa
    till England för oss :D
    Jaja - jag har inga problem med att ha pass med mig, inte svårt alls men
    tydligen är det olika bud. Men EU:s lagar och direktiv borde ju vara
    det som ska gälla :eek:

    Ciao P :flyger:
     
  14. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej !
    Ja, det var den svenska polisen som gav mig svaret. Polismyndigheten i Västernorrland närmare bestämt. Dom kanske aldrig har besökt England. Annars så brukar ju svenska myndigheter vara väldigt duktiga på att göra alla möjliga och för den delen omöjliga s.k. studiebesök runt om i världen :)
    I alla fall, av vad som har framgått av denna tråd, så är det nog säkrast att använda både "hängslen och livrem" när man är ute och reser då det verkar vara lite godtyckligt och beroende på "dagsformen" vad som ska gälla.

    Rocio
     
  15. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Ja, informationen är otydlig och i praktiken verkar det fungera olika. Enligt EU-bestämmelserna räcker det med pass eller nationellt id-kort (utfärdat av passmyndighet och med nationalitetsuppgift) för EU-medborgare att komma in i Storbritannien.
    ” Du måste fortfarande visa upp ett giltigt nationellt id-kort eller pass när du reser till eller från Bulgarien, Cypern, Irland, Rumänien och Storbritannien. Länderna är visserligen med i EU, men tillhör inte Schengenområdet.”.http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

    Ett nationellt id-kort är alltså tillräckligt för en svensk medborgare. Detta har jag också, som Preciosa skriver, fått bekräftat av brittisk ambassad.

    Läser man svenska polisens hemsida på nätet står det under ”Gränskontroll inom Schengen. Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser”.
    http://www.polisen.se/Skane/Service/Pass-och-id-kort/Granskontroll-inom-Schengen/
    Man kan väl bara tyda detta som om pass är nödvändigt

    Preciosas inlägg att flygbolag etc kan kräva pass får man inte glömma bort och säkrast är det nog som Rocio skriver att man bör resa med pass. Men håller vi oss enbart till Storbritanniens gränskontroll så skulle nationellt id-kort vara tillräckligt.

    Jag slog en signal till polisens upplysning i Sverige och där sade man klart och tydligt att pass erfordrades för att resa till Storbritannien. När jag ifrågasatte det hela kopplades jag till polisen på Arlanda som uppgav att man inte släppte iväg resande till Storbritannien utan pass. På förfrågan vilken bestämmelse som låg till grund för detta, kunde man inte svara utan jag hänvisades till Rikspolisstyrelsen. Där kunde man inte heller hänvisa till någon bestämmelse, men sade bland annat att flygbolagen krävde pass. På min förfrågan om polisen på Arlanda givit mig fel information (att de inte släppte igenom svenskar med nationellt id-kort till GB) och att de egentligen inte skulle kunna göra detta fick jag inget riktigt svar. Med detta lät jag mig nöjas eftersom jag redan hade haft kontakt med UD, där den person som handlägger passfrågor sade sig ha hört att man kunde resa in i Storbritannien utan pass men inte resa ut ur Sverige. Märkligt. Hon lovade undersöka det hela och återkomma.

    Det verkar som om alla inlägg innehåller en viss sanning. I dagsläget är det nog bäst att ha ett pass åtminstone för flygbolagens räkning, och svenska passpolisen om man reser från Sverige. Det vore intressant att veta vad som krävs från Spanien till Storbritannien.

    Jag lovar att återkomma när jag hör något från UD
    .
     
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Snyggt jobbat, Carl!
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är väl just eftersom informatonen är sà dàlig som de flesta "kräver" pass. dà är man ju pà det säkra iaf. I fjol när jag flög till London sà krävde dem pass. Detta var ju iofs med Ryan...
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Enklast är i en sådan situation att klippa ID-kortet och säga: "-Nu är jag papperslös och vill bli behandlad som en sådan". Ironi.
     
  19. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag talade idag med svenska ambassaden i London och där uppgav man följande: Man kan resa till Storbritannien på ett internationellt id-kort, men svenska id-kort är begränsade till Schengenområdet, vilket lär stå på dem.

    Uppgiftslämnaren kände bara till att denna begränsning fanns på svenska id-kort och visste inte varför det var så. Hon sade att kom man med ett svenskt id-kort hade man normalt inga problem (egen anm. Den brittiska passpolisen kanske inte känner till att de svenska id-korten är begränsade). Problemen uppstod i Sverige när man skulle resa ut. Några problem med resenärer med svenska id-kort vid avresa från andra EU-länder hade hon inte hört talas om.

    Jag tror att detta har klargjort situationen. Nya frågor kanske skulle ställas: Varför har Sverige begränsat det nationella id-kortet till att gälla Schengenområdet och varför framgår inte denna begränsning på EU:s hemsida: Kanske UD kommer med svaret så småningom.
     
  20. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag har nu fått svar från UD.

    Hej
    Följande info från Rikspolisstyrelsen:
    ”Gränskontroll vid utresa till Storbritannien och nationellt Id-kort vid inresa”
    Pass krävs för en svensk medborgare vid utresa till Storbritannien och andra länder som inte ingår i det operativa Schengensamarbetet. Detta framgår av 5 par första stycket passlagen.
    I artikel 4 i EU:s rörlighetsdirektiv (2004/38/EG) anges att unionsmedborgare som innehar nationellt id-kort kan med den handlingen resa till annan medlemsstat. Svensk nationell lagstiftning (5 par första stycket passlagen) ställer dock upp ett krav på att en svensk medborgare ska medföra pass vid resor till en stat utanför Schengenterritoriet. Rikspolisstyrelsen anser att kraven i den nationella lagstiftningen ska efterlevas.
    Av 5 par tredje stycket passlagen framgår att en svensk medborgare vid inresa från annat land skall medföra giltigt pass. Detta gäller dock inte om det svenska medborgarskapet kan styrkas på annat sätt eller om inresan sker från en stat som tillträtt eller anslutit sig till Schengenkonventionen eller som slutit avtal om samarbete enligt konventionen eller inresan sker från Schweiz.
    Innehavare av nationellt ID-kort är svenska medborgare. Den som vid inresa från tredje land visar upp ett giltigt svenskt nationellt ID-kort har, som det anges i 5 par tredje stycket passlagen, styrkt sitt svenska medborgarskap på annat sätt. I dessa fall behöver således resenären inte inneha ett giltigt pass vid inresan i Sverige.
    Samråd med Rikskriminalpolisen, Centrala gränskontrollenheten har ägt rum.
    Rikspolisstyrelsen”

    Det enkla svaret verkar vara ”Svensk nationell lagstiftning (5 par första stycket passlagen) ställer dock upp ett krav på att en svensk medborgare ska medföra pass vid resor till en stat utanför Schengenterritoriet”

    Det här står bl.a. i passlagens 5 paragraf
    En svensk medborgare får inte resa ut ur riket utan att medföra giltigt pass.
    Första stycket gäller inte
    ….
    4. den som reser till Schweiz eller till någon av de stater som har tillträtt eller anslutit sig till konventionen om tillämpning av Schengenavtalet av den 14 juni 1985 eller som har slutit avtal om samarbete enligt konventionen med konventionsstaterna.
    Jag har dock funderingar om denna nationella lagstiftning står i strid med EU-bestämmelserna men det är en annan fråga. Vi verkar dock ha fått klarhet i grundfrågan.
     
  21. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Vid kontakt med EU-kommissionen i Bryssel uppges att man känner till den svenska begränsningen av nationella id-kort och man undersöker just nu om Kommisionen ska vidta åtgärder mot Sverige
     
  22. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Carl!
    Jag håller med " goranwint". Bra jobbat. Det är verkligen inte gjort i en handvändning att skaffa fram alla de uppgifter som du har haft vänligheten att förmedla till oss. TACK för all tid och allt arbete du har lagt ner på denna fråga thumb.

    Rocio
     
  23. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Bra jobbat! Jag tycker att myndigheterna borde ta mer ansvar att informera. Tack vare internet finns möjligheterna.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...