Hej allihop. Tack för alla vänliga svar. Intressant att läsa alla kommentarer. Nu är det så att sedan jag senast var på den här tråden har vi kontaktat skattemyndigheten här i Sverige och talat med en dam som var mycket insatt i de här frågorna. det visade sig att hon faktiskt ville flytta till Spanien själv sedan hon gått i pension. Hur som helst så kände hon väl till avtalet mellan Sverige och Spanien. Hon var mycket bestämd i sin uppfattning att vi båda kommer att vara tvungna att betala skatt i Sverige då det är i Sverige de betalar ut vår pension, detta oavsett om vi emigrerar från Sverige eller inte. Min partner som är spansk medborgare har ju arbetat hela sitt vuxna liv här i Sverige och betalat skatt här. Pension från Spanien blir det ingen.
Vi får alltså betala skatt i Sverige oavsett medborgarskap. Skillnad är om man flyttar till Spanien i arbetsför ålder och jobbar där, betalar skatt där osv. Då kan det "löna" sig skattemässigt att bli Spansk medborgare. Vi berättade hur vi tänkt oss med att hyra en lägenhet här, och eftersom vi ändå inte slipper skatten har det ingen betydelse. Detta är i alla fall de uppgifter jag fått. Mvh mimus48
Liten sammanfattning.
Ni kan fortsätta att vara skrivna i Sverige eller skriva in er Spanien (och samtidigt skrivas ut i Sverige). I princip ska man vara skriven där man tillbringar längst tid. Någon grundligare kontroll tror jag inte förekommer.
Var man är skriven påverkar skatten på pensionen. Fortsätter ni att vara skrivna i Sverige blir skatten densamma som nu.
Skriver ni er i Spanien kan ni få lägre skatt på pensionen (SINK = 25%). Ni måste då betala skatt på pensionen även i Spanien, men den skatten kan ni få tillbaka från Sverige tack vare dubbelbeskattningsavtalet.
I princip måste man alltså alltid betala 25 % .
För att få SINK får ni inte ha permanentbostad i Sverige.
Normalt kan man köpa/hyra en bostad i Sverige efter det att man varit skriven och bott fem år utomlands. (De som har vuxna barn i Sverige kan oftast sälja svensk bostad till barnen och sen köpa tillbaka den efter fem år. Med hyresrätt är det besvärligare)
Om din hustru inte är svensk medborgare drar Sverige ingen SINK. Hon behöver då endast betala spansk (mindre) skatt på den svenska pensionen.
Eftersom ni varit längst socialt försäkrade i Sverige står Sverige för vårdkostnaderna. Sjukkassan i Visby betalar Spanien ett schablonbelopp på omkring 40 000 SEK/person/år. Detta innebär att ni kan skrivas in i spansk allmän försäkringskassa och få vård på lika villkor som spanjorerna. Ni har då också rätt till planerad vård i Sverige. Medborgarskapet spelar ingen roll.
Om ni väljer att fortsätta vara skrivna i Sverige har ni endast rätt till akut vård i Spanien. Andra forumsdeltagare har berört svensk privat sjukförsäkring i sådant fall.
Beskattningen av egendom i Spanien är också olika beroende på om ni är skrivna där eller ej. Andra forumsdeltagare kan mer om detta. Detsamma gäller arvsskatt både på fast egendom i Spanien och eget kapital.
Hoppas ovanstående hjälper lite.
PS
Personligen skulle jag i motsvarande situation fortsätta att vara skriven i Sverige, behålla hyresbostaden (verkar som om ni hade ekonomisk möjlighet), ta en privat svensk sjukförsäkring (kanske man kan använda hemförsäkringen och resa hem till bostaden när giltighetstiden för utlandsvistelsen går ut och börja på nytt men detta verkar för enkelt). Bäst att kolla med olika försäkringar), hyra en bostad i Spanien och känna mig för om detta är det rätta (vilket jag tror det är i ert fall). Inom ett halvår har ni säkert fått många vänner som kan hjälpa och tipsa er på plats och då är det lättare att ta ett beslut.
Lycka till!
Last edited: