Sinkskatten och medborgarskap

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av uora, 16 december 2010.

  1. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har heller ingen större koll på spanska pensionsregler men kan tänka mig att man inte får pension om man inte har jobbat x antal år och x antal timmar i månaden och dessutom i rätt typ av jobb. Exempelvis måste man ha jobbat i fem år som utlänning i Tyskland för att få rätt till pension därifrån. Olika regler i olika länder...
    Huvudregeln är däremot att man får pension från det landet man har jobbat i oavsett medborgarskap.

    Edit: Och ansöker om pensionen förstås!
     
    Last edited: 17 december 2010
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ett PS. Det kanske också har betydelse om man är från ett annat EU-land eller
    är så kallad "tredjelandsmedborgare". Dvs är från utanför EU.
    Står kanske mer på EU-upplysningen.se om det och det kanske bara är om man får
    bosätta sig i ett annat EU-land..Tänkte på villkoren osv. DS
     
  4. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Efter lite googlande visar det sig att man måste ha jobbat och betalat in till socialförsäkringen i 15 år för att få rätt till spansk pension.
    Det förklarar kanske varför dina bekanta inte har fått något, crazys.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Lägger som vanligt mig i...

    Nja...mjo..min väninna som nyligen fått spansk pension hade inte
    fullt 15 års inbetalningar men i o m hon jobbat till sig pension i
    Sverige så fick hon även spansk pension...Vi trodde inte det heller men
    efter mycket koll i reglerna så blev det bingo kan man säga. ;;;) De samordnades på nå´t sätt, vete f-n hur. Hon hittade "klausulen" till slut. Kan inte fråga var då hon är i Sverige nu.
    Alla hon checkade med sa nej t.o.m fackets jurist men alla hade FEL!
    På seguridad socials pensionsavd var det inget snack, hon skulle ha dom.
    Snacka om att någon blev glad....skillnaden mellan att leva eller överleva :D

    Ciao P ;;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det avtal vi talar om gäller det mellan Sverige och Spanien. Antar också att vi talar om pension från något av dessa länder. Jag kan tänka mig att man har ett medborgarskap i ett latinamerikanskat land, man jobbar hela sitt liv i Sverige men skaffar sig aldrig svenskt meddborgarskap. Flyttar man då till Spanien förutsätter jag att pensionionen från Sverige bara beskattas i Spanien.

    I samma ögonblick som vi flyttade ut från Sverige förlorade vi rätten till sjukvård där.
    Idag verkar det som om Sverige tycker synd om hela Jordens befolkning och vill ge alla som kommer till Sverige fri vård.
     
  8. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    "Sverige har ju obegränsade resurser inom vården, inga kötider och en budget i balans. Sedan utförsäkras Sink pensionärer, men behåller skatten, så det jämnar ut sig!"
    (Jag saknar inte svensk sjukvård, utan tvärtom, trots min brisfälliga spanska. Tolk är i så fall billigare och bättre än resa fram och tillbaka till Sverige.)
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Preciosa:
    Det händer folk har ren och skär tur! :)

    SolenLyser: Ja det är vad som står i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Spanien. Som vanligt är mitt fall lite extra komplicerat i och med att jag har dubbelt medborgarskap - franskt och norskt - och dessutom skall få pension från tre länder... det gör det inte lättare att gissa hur det blir med skatt och försäkring om jag flyttar! För den ena (norsk) gäller spansk skatt, verkar det som. Norge har annars 15% SINK-skatt. För den svenska pensionen blir det antingen 25% SINK eller spansk skatt och för den tredje (fransk) vet jag inte alls. De drar ingen SINK-skatt nu för mig som bor i Sverige i alla fall.

    Rent allmänt verkar det som om de olika länderna vill att pension skall beskattas i de länderna den kommer ifrån men att de olika dubbelbeskattningsavtalen hindrar det.


    Rulle: Lite svårt att se vad du menar...
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Den som trodde att allt skulle bli enklare med EU bet sig i tummen. Här kommer en liten spårkövning som beskriver vad som är på gång i Danmark:


    I NÆSTE UGE vedtager Folketinget en lov om, at alle pensionister, der rejser til udlandet i mere end to måneder, skal ind i en kæmpe papirmølle.

    Fremover skal pensionister, inden de rejser en længere tur til for eksempel Norge, give besked om, hvornår de rejser, og hvor længe de rejser. Og ikke nok med det: De skal også orientere kommunen, hvis rejsen bliver forlænget, og når de igen er kommet hjem fra rejsen.

    Og som om det ikke var nok papirnusseri, så skal fru Nielsen, der besøger sin datter i Norge, yderligere hver måned oplyse kommunen, om hun eventuelt har tjent nogle penge på rejsen – også selv om hun giver de samme oplysninger til Skat på selvangivelsen.

    Og hvis kommunen alligevel ikke har tillid til de oplysninger, hun med besvær får sendt af sted, så kan de uden samtykke og uden, at der foreligger en konkret mistanke om socialt snyderi, indhente oplysninger om bevægelserne på hendes bankkonto.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Gäller det här de som får socialbidrag eller alla pensionärer?

    Jag läste någonstans att Danmark ensidigt har sagt upp dubbelbeskattningsavtalet med Spanien (så att de med dansk pension alltid skall betala skatt till Danmark och troligen också till Spanien.)
     
  13. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    I samma ögonblick som vi flyttade ut från Sverige förlorade vi rätten till sjukvård där.
    Idag verkar det som om Sverige tycker synd om hela Jordens befolkning och vill ge alla som kommer till Sverige fri vård.


    Svaret var, ett lite försök till "ironi" till ovanstående tre rader, angående Sverige och deras Sink skatt!
     
  14. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Okej - då förstår jag :)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hahaha...om det gäller alla pensionärer så måste man ju undra
    hur det står till :eek::eek:
    Börjar gå lite väl långt där. Gäller ju även det att par där den ena parten inte uppfyller vissa poäng, om man är från annat land, så måste dom flytta till
    Sverige för att kunna få vara tillsammans.

    Ciao P ;;;;;)
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Preciosa, det finns alltid en orsak till idioti, här kommer förklaringen:

    Det hele startede faktisk, da Ekstra Bladet sidste sommer afslørede, at flere dansk-irakere hævede førtidspension herhjemme, mens de samtidig fungerede som topbetalte politikere i Irak, hvor de boede i luksushuse og hævede lønninger på op imod en halv million skattefri kroner. Mange politikere krævede øjeblikkelig handling. Jeg var en af dem!

    Det er dybt uacceptabelt, når de sociale ydelser, vi har til vores udsatte borgere, ender i lommerne på bedragere, der usolidarisk vælger at pisse på velfærdssamfundet.

    Jeg efterlyste effektive redskaber til, hvordan vi kunne stoppe misbruget. Jeg ønskede et tættere samarbejde mellem kommunerne og Skat samt flere ressourcer til de kommunale medarbejdere, der opklarer bedragerisagerne. Og så skulle vi også se på, hvordan vi kunne lære noget af vores nabolande.

    Men nej. Regeringen syntes, de var kloge nok sammen med Dansk Folkeparti. Derfor laver man den her lov, der mistænkeliggør samtlige Danmarks 240.000 førtidspensionister og over 880.000 folkepensionister. En lov, der giver masser af besvær for den enkelte pensionist, som ingen konsekvens har for den, der snyder, og som skaber unødvendigt ekstra bureaukrati for dem, der arbejder i kommunerne.
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    LOL
     
  18. Panama

    Panama Ny medlem

    Blev medlem:
    21 december 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    skatt

    Hej alla, är ny här!

    Jag är från början är Svensk men blev som så många andra trött på det svenska skattesystemet och vädret så jag hamnade till slut i Panama City Panama där jag har bott senaste 3 åren och är gift.
    Vi fick nyligen en liten dotter och även fast det finns mycket positivt med Panama så hade jag inte tänkt ha henne i skola där. Alternativet blir då Spanien. Nu har jag ju tonvis med frågor angående detta, men en av dem är: För min del som redan är utskriven ur det svenska systemet så antar jag att jag enbart blir skatteskyldig till Spanien: Vad ligger då den spanska skatten på, låt säga i Alicante området på ett ungefär. Och vad får du för den, mht sjukvård och likn.

    Gracias
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Välkommen till forumet!!

    Här har du en bra sida om skatter och massa annat:
    Rubriken säger pensioner men det finns en stycke om
    skattesatser i Spanien på sidan.

    Pensionering i Spanien

    F ö finns det ju massor att läsa i våra kategorier "Leva och bo" och
    "Flytta till Spanien"..

    Ciao och Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo!! /P;;;;;)
     
    Last edited: 23 december 2010
  20. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    det beror lite pà vad du tjänar.
    Inkomstskatten börjar pà en 7% tror jag och kan nog klättra upp till 25-30

    De flesta människor betalar kanske 10-15% skatt.
    Om du bor och har arbetat i Spanien sà har du rätt till fri sjukvàrd.
    Kommunala skolor är gratis, men du màste betala material, lunch och utflykter.

    I princip fàr man väl samma service som i Sverige. Med undantag för det sociala skyddsnätet. I Spanien har du rätt till arbetslöshetsersättning en viss tid. men när den är slut sà är det slut.
     
  21. Panama

    Panama Ny medlem

    Blev medlem:
    21 december 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket för svar!

    En frågat till: Hur blir det då med min fru när vi flyttar. Hon är ju som sagt Panamanska och jobbar som flygvärdinna. Skulle det vara några problem för henne att få residencia? Om hon får det och börjar jobba i Spanien och betalar skatt så kommer väl hon in i systemet som alla andra och har rätt till de sociala förmånerna, precis som "nalle" skrev? Är det någon som vet vore jag tacksam för svar.

    I Panama, gäller det Amerikanska systemet, var man för sitt, med skillnad att lönerna är lägre så för henne hade det ju klart varit super!


    Gracias y Feliz Navidad para todos
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    När det gäller latinamerika sà finns det mànga olika regler.
    Men i princip sà màste hon kunna styrka sin inkomst eller upphälle för att fà uppehàllstillstànd. Men sà fort hon fàr residencia, fàr hon ocksà tillgàng till samma förmàner som alla andra som bor och arbetar här.
     
  23. Panama

    Panama Ny medlem

    Blev medlem:
    21 december 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket før svar,

    Det verkar som att det stæmmer, hon kan också jobba før sitt nuvarande bolag i Spanien fann vi ut, så det verkar inte vara några problem alls. Så nu ær det bara att åka ner och førsøka ta reda på var vi skall bosætta oss, det ær væl antagligen svåraste biten, jag gillar Malaga området mycket. Jag har læst hær på forumet att man får mer før slantarna i Costa Blanca området dock, men ær det verkligen så mycket billigare med huspriser dær just nu? om man jæmfør med malaga området (førrutom Marbella klart)? Nær jag tittar på annonser tycker jag det ser ganska likværdigt ut!

    Nær jag sæger Costa Blanca menar jag så næra Alicante som møjligt
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...