Sinkskatten och medborgarskap

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av uora, 16 december 2010.

  1. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Just i dag med snökaos känns det lockande att flytta söderut! Om några år får jag svensk pension och skall då - ifall jag flyttar till Spanien betala 25 % sinkskatt om jag förstått det rätt. Är jag spansk medborgare skall jag betala spansk skatt på min svenska pension och behöver inte betala skatt till Sverige - men vad gäller om jag inte är varken svensk eller spansk medborgare men i alla fall får svensk pension? Någon som vet?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. davve

    davve Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    1
  4. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för tipset - men jag hittade inte riktigt något i den diskussionen som passade in på min situation. Det troliga är förstås att jag skall betala spansk skatt och att den dessutom troligen blir mindre än vad som hade varit fallet i Sverige - men jag är inte alls säker på att skattelagstiftningen är logisk varken när det gäller Sverige eller Spanien...
    Det hade varit trevligt om jag kunde slippa betala skatt i båda länderna - om än "något" osolidariskt förstås think
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Uora

    Solen Lyser här på forumet kan det här ämnet, hoppas han läser
    snart och svarar!!

    Ciao P/ ;;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Hur kan man få svensk pension utan att vara svensk medborgare?
     
  8. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är inget konstigt. som invandrare kan du ha permanent uppehållstillstånd, leva och arbeta här i hela ditt liv å på så sätt så har du naturligtvis rätt till en svensk pension. Att söka svenskt medborgarskap är ingen skyldighet.
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Precis! Pension har inget med medborgarskap att göra.

    Jag har mött många som missar sin rätt till pension pga det här - men om man har jobbat säg 10 år i Sverige, 10 år i Spanien, 10 år i Frankrike och 10 år i Tyskland har man rätt till 10/40 pension från Sverige + 10/40 pension vardera från Spanien, Frankrike och Tyskland. (Allt beroende på vilka pensionsavtal som finns i de olika länderna förstås). Man måste själv ansöka om det och det är inget som kommer automatiskt i Sverige i det minsta. Så jobbade man i sin ungdom några år i ett annat land är det troligt att man har rätt till pension därifrån och det oberoende av medborgarskap.

    I dubbelbeskattningsavtalen verkar däremot medborgarskapet ha betydelse utan att jag riktigt vet hur. I ett av de jag har läst talas det om två krav för beskattning dvs hemvist och medborgarskap. Hur det blir om man har hemvist i ett av länderna men inte medborgarskap i något av dem står det inget om.
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Har du tjänat ihop din pension i Sverige betalar du skatt i Sverige. Krasst. men så är det.
    Om du betalar SINK i Sverige och vanlig skatt i Spanien har du rätt att begära tillbaka den spanska skatten(=motsvarande belopp) från Sverige pga dubbelbeskattningsavtalet.
    Detta svarade Skattemyndigheten när jag frågade.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Hur kommer det sig i så fall att många svenskar i Spanien vill byta medborgarskap för att slippa SINK-skatten?
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag vet inte, det var svaret jag fick från Skatteverket. Bör tilläggas att jag inte har svensk medborgarskap (efter 40 år i Sverige) heller. Men det löser sig...
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Lagen om särskild inkomstskatt SINK infördes 1992 för utomlands bosatta fysiska personer med inkomster från Sverige (anställningsinkomster, pensioner, försäkringar, styrelseuppdrag). Skatten går in i det allmänna skatteunderlaget och ger i sig inte några förmåner. SINK-skatten är 25%, men observera att man har ett allmänt avdrag på 2711 kr/månad. Det är beloppet för år 2011.

    I avtalet med Spanien får både Spanien och Sverige beskatta svenska pensioner (med något undantag). Därefter får den skattskyldige yrka avdrag i Sverige för den skatt man betalat i Spanien, dock högst 25%. Sverige måste alltså betala den innehållna källskatten. Detta är ett s k omvänt creditavtal.

    I avsnittet "Pensioner och livräntor" i dubbelbeskattningsavtalet med Spanien framgår att Sverige har beskatningsrätt. Emellertid står det i Artikel XVIII:3

    "Bestämmelserna i denna punkt tillämpas endast beträffande personer som är medborgare i den avtalsslutande stat från vilken utbetalningen sker."

    

Jag fick idag pensionsbesked för 2011 där Pensionsmyndigheten "beviljar" mig pension för 2011, 5,8% mindre än vad jag fick 2010. Tackar så mycket!

    Självklart vill jag inte veta av något svenskt medborgarskap!
     
    Last edited by a moderator: 17 december 2010
  15. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu har jag läst avtalet en gång till och det är inte helt enkelt...

    Men det stämmer alltså att medborgarskapet har betydelse för vilket land man skall betala skatt till.
    Spansk hemvist och spanskt medborgarskap = spansk skatt på svensk pension.
    Spansk hemvist och svenskt medborgarskap = svensk SINK-skatt + spansk skatt som räknas om.
    Spansk hemvist och utan svenskt/spanskt medborgarskap = Spanien och Sverige skall gemensamt bestämma vilken stat man skall betala skatt till. :eek:

    Undrar hur de besluten tas? Någon som har varit med om det? Rinconada?
    Eller vet vilka lagar eller regler som gäller?

    Det är tur att det är några år kvar till den svenska pensionen!
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja, inte vet jag...

    Skatt...ja jag vet inte om jag som lastgammal förlorar
    så mycket på att vara skriven i Sverige.. Har inte kollat. Tror
    det är försumbart. Klart att SINK ska sänkas eller tas bort
    det håller jag med om så klart.

    Det enda som kan kännas lite osäkert är försäkringsfrågan.
    Är rätt oförsäkrad alltså. Är här för länge för att reseförsäkringar
    ska gälla och det är dyrt att ha en som täcker här.

    Jag får ju "nödvändig" vård..
    Skulle jag kolavippa så är det klart dyrt. 3000E för att göra brasa av P :eek:
    tror jag det kostar.

    Osolidarisk är jag väl men jag betalar ju skatt genom att tokhandla,
    tokäta :D och betala för mig överallt. Ingen medicin gratis och jag betalar
    mina bussresor osv..Kommer inte på nå´t mer bra jag gör...Gör ni?
    Trevlig mot min omgivning, skräpar inte ner, förpestar ingen med rök och
    vinglar inte hem ostadigt på nätterna.

    Man får ju vara här 182 dagar under ett år sen kanske farbror Blå
    vill att jag ska ut...Skvallra inte nu, då måste jag ju skriva mig...

    Jag kör på ett tag till. I morgon ska jag ut och flyga, hoppas jag
    kommer upp och ner snyggt trots brist på flygledare på Arlanda och
    snöoväder....

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 17 december 2010
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Uora, vem har sagt att det skall vara enkelt?

    Man blir inte spansk medborgare på en kafferast. Först måste man ha bott i Spanien sammanhängande under tio år. Efter det att ansökan om medborgarskap lämnats in tar det ytterligare två år innan medborgarskapet beviljas . Således är det viktigt att kunna verifiera sammanhängande residencia.

    Med det spanska passet slipper man de idiotiska EU-passen, man får ett behändigt DNI-kort som fungerar överallt. Att slippa förnya det svenska passet är en stor lycka:

    YouTube - Förnya Svenskt Pass
     
  18. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Så om jag vill betala spansk skatt måste jag antingen bo i Spanien i 12 år först (samt ansöka om och få spanskt medborgarskap) eller övertyga både Sverige och Spanien om att jag skall räknas som spansk... hur man nu gör det.

    Och så var det försäkringskassan och annat som tillkommer... det känns inte som om just skatten skall vara det som avgör om jag skall flytta eller inte!

    offtopic
    Jag sitter just nu och kollar flygavgångar från Frankfurt ...6 av 12 är annulerade stod det nyss. Hoppas du kommer väl fram i morgon Preciosa!
     
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Som Preciosa påpekade får man bo i Spanien i 182 dagar, sedan vill Spanien att man betalar skatt här. Det handlar inte om att "räknas som spansk", man är spansk medborgare eller man är det inte. Först när man har medborgarskapet kan man göra sig av med sitt svenska medborgarskap.

    När man betalar skatt i Spanien får man sjukvård i Spanien. Har man huvuddelen av sin pension intjänad i Sverige, får man även nödvändig sjukvård i Sverige trots att man bor i Spanien. Försäkringskassa fixar nödvändiga papper.

    Det är nog bara de riktigt rika som lämnar Sverige på grund av skatterna, själv trivs jag bättre i Spanien än i Sverige.
     
  20. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Du menar att det går att få spansk pension utan medborgarskap.

    Jag känner pensionärer som arbetat i spanien, de får ingen spansk pension.
     
    Last edited: 17 december 2010
  21. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej jag anser inte att det är skatten som avgör som Solen skriver. Är man stenrik så kanske det gör skillnad och mycket vill som bekant ha mer..
    Och som han även skrev - och jag- bor man mer än ett halvår här nere
    så ska man skriva sig och betala skatt här. Sen att Sverige då krånglar till det med att man även ska betala där (SINK) och deklarera och
    säga hur mycket (dom anser..) jag ska få tillbaka är ju ett trist arbete.

    Men vi får se det positivt så länge..vi har ju privilegiet och möjligheten
    att få bo här nere trots megamedioker (hittepåord..) pension.
    Det får och kan inte alla.

    Tack uora, jag hoppas resan går bra..Tror inte vi flyger över Tyskland..
    hoppas jag..ju mer jag flyger ju mindre gillar jag det, hur ska det sluta..
    Får väl stanna till slut..men var?? GOD JUL!!

    Ciao P ;;;;;)
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    P lägger sig i...
    Klart om man jobbat i Spanien så får man pension...Precis som om en spanjor arbetat i Sverige så får han pension därifrån.

    Men man måste uppfylla vissa villkor som jag inte kan nåt bra.

    En väninna till mig har nyligen fått spansk pension och har även svensk sen
    jobbet i Sverige..Samordnas. Hon har bara residencia i Spanien.
    En spansk killkompis har jobbat i Sverige många år och har pension
    därifrån. Bor nu i Spanien.
    En annan spansk vän har jobbat i Tyskland och har pension därifrån.
    Ingen är medborgare i pensionslandet.

    Ciao P ;;;;;)
     
  23. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    SolenLyser:

    Just i mitt fall som alltså inte har varken svenskt eller spanskt medborgarskap kan de "räkna mig som spansk" - även om jag inte är det. I varje fall tolkar jag det som står i art IV, 2 D så:

    "d) Om han är medborgare i båda avtalsslutande staterna eller om han icke är medborgare i någon av dem, avgör de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna frågan genom överenskommelse."

    Hur den här överenskommelsen går till är förstås intressant! Jag lyckades inte hitta något om det alls. Någon som vet?

    Om försäkringskassan är det nog så att med det samma jag flyttar från Sverige åker jag ur direkt. Inte svensk medborgare, inte min huvudsakliga inkomst härifrån, bosatt i annat land...näh det går nog inte. Och det skulle faktiskt kännas orättvist om jag kunde vara kvar där.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...