Ryanair letar inkomster

Diskussion i 'Flyg' startad av Preciosa, 1 augusti 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Detta har jag väntat på med tanke på vad mycket handbagage folk har med sig. Sist vi åkte med Ryanair blev jag tillsagd att ha min väska på golvet istället för i bagagefacket eftersom det är knökafullt där. Har en shoppingväska som jag har handväska och inköp i taxfreen i.

    Lotta
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det e just daerfor jag unviker Ryanair. Tex hos Lufthansa och BA bjuds det pa mat, och deras biljetter har varit helt i linje med Ryan, tom billigare. Dessutom kan man ta med stoerre vaeska (23kg) eller 2 (hos BA) + handbagage av 10 kg. Viktigt foer mig som "flyttar" allt bohag ner...
     
  5. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Likaså har/är Norwegian ett prismässigt bra alternativ och även servicemässigt till Ryan....brukar kolla på Pricerunner på priset på flygstol där även Ryan Air, Berlin Air, Norwegian m.fl. finns med. Här måste man numer/fortsättningsvis även börja tänka på kostnaderna för bagage på Ryan för att det skall bli rättvist...think
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej men åker man för 199 kr som vi har gjort så får man ta att de e lite sådär helt ok tycker vi och bokar man stol vid. nödutgången för en extra hundring så slipper man köa dessutom är dom mer punktliga än norsken
     
    Uffetrader gillar detta.
  8. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Det är ju tyvärr inte så att biljetterna kostar 199 kr året om....om jag skulle åka till Alicante från Gbg med Ryan i nästa vecka så får jag betala 2138 kr med en 15 kg resväska som billigast och motsvarande med Norwegian så blir priset 1098 kr samma vecka. Håller med om att för 199 kr så får man ta det som det är och se glad ut :D

    Hur som helst så är det är ju skönt att det finns flera flygbolag att välja på till en destination för då kan man ju söka sig till det som stämmer på ens egna önskemål. Att det sedan är bra för oss konsumenter att priserna hålls nere av ett par stora flygbolag (och då kanske Ryan Air i synnerhet) som vill plocka marknadsandelar gör ju inte det hela sämre för oss resenärer. ;:;;)
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    För mi n del är jag helt nöjd med Ryan Air,flyger alltid billigt då jag kan åka precis när jag vill,men visst bagage blir dyrt om man skall ha 20kg väskor.
    Skall man nu spara in pengar på bränsle genom att reducera vikt vore det väl lämpligt att lägga på vikttillägg för alla som väger över 75kg,även hälsosamt
    (ironi)
    Min policy är att bli transporterad från Göteborg-Alicante till lågt pris,bryr mig inte om gratismat på en 3,5 tim flygning utan köper det jag vill ha.Punktlighet är
    väsentligt viktigare anser jag;:;;):)
     
  10. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Det här med Ryan Air och väskor är inte helt lätt eller glasklart tydligen....
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17236380.ab

    Tänkte på detta med punktlighet...hittade en liten lista på just detta
    http://www.expressen.se/res/lista-har-ar-varldens-punktligaste-flygbolag/

    Jag är också helt nöjd med Ryan dom gånger jag åkt med dom då jag bara ser dom som ett transportmedel till Alicante. Har därför inga problem med vad dom sätter för prisbild på olika saker men när jag nämner servicemässigt bättre företag så är det inte gratismat eller kaffe jag tänker på utan mer incheckning som funkar bättre (tycker jag och inget krångel med väskor som det kan vara på Ryan ibland ) och att dom tillhandahåller internet ombord så man kan greja med lite av varje i 3,5 timmar.

    Men som jag sa tidigare så är det ju väldigt bra med att det finns flera bolag till samma destination, vi är ju så olika i våra önskemål och krav...jag hade ju ex.vis inte klarat 75 kg gränsen (är 1.94 lång) gapskratttgapskratttgapskrattt
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Inte jag heller med mina 1.65 cm ;:(
    Men dom börjar nog snart med lättviktsflyg. Vi andra får
    betala dubbelt, kanske som med hundar på en del flyg, begränsat antal.
    Invägning anbefalles fast det måste väl kollas när man beställer så
    man inte blir frånåkt redface


    Ciao P :flyger:
     
  13. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej nej priserna varierar såklart men man kan oftast tråckla sig ner och hemmed ryan billigt oavsett säsong vi har åkt via Bergamo ett flertal ggr fantastisk stad som man utan problem slår ihjäl dötid i väntan påplanet till Alicante eller via Frankfurt eller Paris går alltid hitta biliga flyg:)
     
  14. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    RyanAir letar alltid extra Intäkter! Inget nytt under solen där inte.

    Visste ni tex. att om ni bokar en hyrbil via RA och då med Hertz, så får ni oftast full tank och lämna tillbaka tom tank! - Lättare sagt än gjort det!
    All drivmedel (värdet) som man får "gratis" tillbaka via hyrbilskunderna går till RyanAir, inte Hertz!

    Men är det bättre med SAS där staten får gå in och hålla dem under armarna, dvs vi skattebetalare får subventionera SAS verksamhet?
    SAS drog på sig en alldeles för stor och dyr kostym under glamour tiden. Den har man nu svårt att bli av med, även om man försöker!

    Tycka vad man tycka vill om M. O´Leary, men en sann entreprenör är han!

    Nej som sagt, bra att det finns flera alternativ med flygbolag till Spanien, så de håller sig på mattan!
     
  15. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Håller med fullständigt! Varför klaga när de, Ryanair, agerar pris-pressare på en stel och statligt styrd marknad som flygbranschen!? Mycket välkommet med fria entreprenörer som kan utmana gamla statliga elefanter som SAS som exempel.

    Naturligtvis följer dessa gamla kolosser den vanliga taktiken med att smutskasta nya initiativ och valmöjligheter, det har de alltid gjort och de får ju fria tyglar med statligt styrd media och en ignorant massa som säger/tänker det de blir tillsagda och lärda.

    Ryanair med O´Leary i spetsen vet nog ganska väl hur långt de kan gå med avgifter, de agerar som fria entreprenörer och ej som politiska entreprenörer som bara kan spendera på skattebetalares bekostnad och ÄNDÅ behålla eller höja priser på grund av ineffektivitet och en brist på krav att möta en fri marknad!

    Sen så vet ju alla att det är fritt fram att välja. Skit i Ryanair och ta SAS om det känns bättre, det kunde man inte förr, bara det!

    Nick
     
  16. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Ja det är en hel del gnäll på lågprisbolagen och då Ryan i synnerhet....säga vad man vill om detta bolag men utan dom så hade ex.vis Säve flygplats här i Göteborg haft det svårt att finnas idag och så är det säkert för andra flygplatser som dom använder sig av också.

    På sträckan Gbg-Alicante så är det guld att ha Ryan Air då man ibland kan komma billigare undan med en ToR biljett för 400:- och det kan jag inte komma långt med en taxi för samma pengar här i stan. Så jag är hur nöjd som helst att det krigas på "min" sträcka mellan Ryan Air och Norwegian :):)

    Härligt med valfrihet...bara att hoppas att denna möjlighet fortsätter att finnas så man åka till värmen oftare :frusen:
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    är väl ingen som klagar pà ryan för att ta betalt för allt extra. Det vet man förhoppningsvis om när man köper en biljett med dem. Precis lika dàligt tycker jag det är med alla snyfthistorier om människor som fick betala extra för att de hade glömt att skriva ut sitt boardingcard etc.
    Däremot kan man väl ändà kräva en bra service för det man betalar, samt en fungerande kundservice.
    Till slut kommer marknaden själv bestämma om Ryan fungear eller inte. Om en pssagerar Är otroligt missnöjd med ryan (eller ett annat bolag) sà kommer denne rimligtvis inte flyga med samma bolag igen, om andra alterantiv finns och än sà länge sà verkar det ju gà ganska bra för dem.
    Flyger med dem till Malmö pà onsdag, har aldrig hat problem innan, fàr hoppas att det hàller sig
     
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det är först när man råkat ut för ett inställt flyg, blivit strandsatt, upplevt en överbokning etc och sett vad det finstilta innebär (dvs att de skiter i de olägenheter som passagerare som drabbas utsätts för) som man undviker Ryan i fortsättningen. Statistiskt sett händer det inte så ofta. Jag spelar inte rysk roulette heller.
     
  19. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Finns det belägg för att Ryanair ställer in flyg, strandsätter folk eller överbokar oftare än andra flygbolag think?
    rocio
     
  20. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Läs deras resevillkor och tänk efter vad det kan få för konsekvenser.
    Läs sedan SAS finstilta. Det är därför jag aldrig åker med Ryan.

    Har själv haft vänner i min lägenhet som blev strandsatta på Mallorca med beskedet "nästa lediga plats, kanske om en vecka kanske inte" Slutade med att familjen fick dela på sig hälften väntade och fick bo kvar hos mig. De kom med efter en vecka, andra halvan fick köpa biljetter för 5000:-/ person enkel med annat bolag för att komma hem till jobb o skola. Ingen ersättning eller hjälp att komma hem.

    I italien 25/7:
    http://www.svd.se/resor/ryanair-strandsatter-svenskar_8374566.svd

    Enda gången jag åkte med Ryan bokade de av flyget kl 21.00 från Stanstead till Gbg och hänvisade till nästa flyg kl 06.00. En hotellnatt som man fick ordna själv och betala själv.

    Liknelsen med rysk roulette är att det funkar för det mesta men OM något blir fel får det konsekvenser. Du utelämnad till dig själv och du får kanske betala mer än du någonsin har sparat på att flyga med Ryan.

    Sen blir du behandlad som skit, det har jag själv blivit. Jag äter inte skit även om det är gratis...

    Jag har gjort mitt val, alla andra får göra sitt. Jag reser billigt genom att boka i mycket god tid samt att utnyttja kampanjer. Dessutom finns inte Ryan på lågsäsong från GBG. Tack SAS och Air Berlin att ni betjänar Göteborg året runt till min destination.

    Förhoppningsvis mitt sista ord i denna tråden, men som ni ser har man själv negativa erfarenheter så blir man lite upprörd :)
     
  21. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag vet inte Noman, om du har haft otur, eller jag haft en väldans tur?

    Jag har flugit med RA minst ett 50-tal gånger, räknat som enkelväg då det är så man får tänka med RyanAir, både själv och med hela familjen. Jag har aldrig haft några problem som är värt att nämna! Har flugit från Göteborg (Säve), Skavsta samt Rygge i Norge.
    Överbokning av plan med Ryanair har jag då aldrig ens märkt av!
     
  22. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Kanske det... Det är många som har otur inte bara på Ryanair
    Bästa siten för att jämföra folks upplevelser av olika flygbolag:
    http://www.airlinequality.com/
     
  23. torgny

    torgny Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har för mig att Ryan Airs VD också har sagt att om det vore lagligt skulle de ha ståplatser istället för sittplatser.

    Jag har själv aldrig haft problem med RA men flyger inte med de så ofta heller. Brukar oftast bli Norwegian på sträckorna jag flyger eftersom de oftast är billigare, de har också bättre service och fräschare plan enligt mig.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...