En anledning till de dåliga pensionerna vi har idag beror på ett beslut som Göran Persson tog 1994.
Göran lånade ( konfiskerade ) pengar från en av våra AP pensionsfonder (*Buffert*fonden ) på 258 miljarder.
Göran sa att detta är bara ett tillfälligt lån och lovade att betala tillbaks pengarna till pensionärerna. Detta blev aldrig gjort.
Jag tror pengarna användes bl.a till att täcka upp de groteska stora bankförlusterna ( Nordea etc ) som fanns på den tiden, men jag vill ha detta osagt.
Jag har räknade på hur mycket dessa 258 miljarder kronor hade varit värda idag om de funnits kvar som fond, med en årlig förräntning på 7%, alltså ränta på ränta.*
Det blir den ofattbar summa på över 1068 miljarder kronor som vi pensionär
er skulle haft som pensionstillskott idag.
( 258 000 000 000 x 1,07 upphöjt i 21 = 1068 265 092 713 kronor )
För att förstå hur mycket pengar denna summa är så motsvarade de nästan hela statsskulden på den tiden*, vilket den också gör med min uppräkningen, vår statsskuld ligger idag på strax över 1300 miljarder.
Att man beslagtog ( läs stal ) denna stora AP fond från svenska folket nämns överhuvudtaget inte någonstans i media, som en trolig orsak till de dåliga pensionerna vi lever med idag.
//T