pension

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av rinconada, 2 december 2011.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag kommer att bli en fattig pensionär, de t är helt klart. De senaste två åren ahr jag förlorat ca 2000 SEK, enligt prognosen. Det är ju så att ingen vet vad ens pension kommer att bli till slut, vi får ju bara prognoser i orange kuvert...och sen får vi hoppas på det bästa.

    Tänkte bara en man (minns inte var) som i dagarna protesterade mot någon myndighet genom att hälla ut en säck med giftormar på golvet hos denna myndighet...
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag läste senast i dag om detta man blir så jävla förbannad att det skall vara så alla har betalat den höga skatten i tron om att man får det bra när man går i pension men så är det inte Så flytta till Spanien det har ja och har det mycket bättre jag skulle aldrig kunna ha samma levnadsstandard i Sverige som här .För det har jag inte råd med om jag flyttar tillbaka graciass
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Har man riktigt låg Pension har man inte råd att flytta till
    Spanien ty då går man miste om sitt Hyrestillägg som
    kan uppgå till 5000 kr/mån.
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja om man har riktigt låg Pension så betalar man ingen skatt här i Spanien har en bekant här som lever gått .Sen är sjukvården helt gratis här men inte i Sverige för Pensionärer .Men det gäller inte alla om man har en hyresrätt och inte har pengar så kan man inte flytta hit men många har en bostadsrätt för många miljoner .För det var så med oss vi sålde alt och köpte här .Så nu åker vi på semester till Sverige inte tvärt om men förutsättningarna är ju olika det vet ja graciass
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Vad är skillnaden för dig , mellan att betala Svensk skatt på pensionen och att betala Spansk skatt. Spanien är ju inget lågskatteland. Men skatten lär ju vara lägre i Spanien.
     
  10. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    En anledning till de dåliga pensionerna vi har idag beror på ett beslut som Göran Persson tog 1994.
    Göran lånade ( konfiskerade ) pengar från en av våra AP pensionsfonder (*Buffert*fonden ) på 258 miljarder.
    Göran sa att detta är bara ett tillfälligt lån och lovade att betala tillbaks pengarna till pensionärerna. Detta blev aldrig gjort.

    Jag tror pengarna användes bl.a till att täcka upp de groteska stora bankförlusterna ( Nordea etc ) som fanns på den tiden, men jag vill ha detta osagt.

    Jag har räknade på hur mycket dessa 258 miljarder kronor hade varit värda idag om de funnits kvar som fond, med en årlig förräntning på 7%, alltså ränta på ränta.*
    Det blir den ofattbar summa på över 1068 miljarder kronor som vi pensionär
    er skulle haft som pensionstillskott idag.
    ( 258 000 000 000 x 1,07 upphöjt i 21 = 1068 265 092 713 kronor )

    För att förstå hur mycket pengar denna summa är så motsvarade de nästan hela statsskulden på den tiden*, vilket den också gör med min uppräkningen, vår statsskuld ligger idag på strax över 1300 miljarder.

    Att man beslagtog ( läs stal ) denna stora AP fond från svenska folket nämns överhuvudtaget inte någonstans i media, som en trolig orsak till de dåliga pensionerna vi lever med idag.

    //T
     
    Last edited by a moderator: 22 februari 2016
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag betalar 20%skatt på mina pensioner i Sverige sen betalar jag skatt i Spanien på detta när jag har deklarerat här men Skatteverket betalar tillbaka dessa pengar till mig så vad jag kan förstå så betalar jag 0%skatt i Spanien de låter lite konstigt men så är det .Men jag får vänta en vecka på pengarna .Vil du läsa hur mycket skatt man betalar i Spanien så Googla hur mycket betalar jag i Spanien så står det även avdrag du får här graciass Eller gå in på www.sparsamskatt.se
     
    Last edited: 21 februari 2016

Dela sidan

Laddar...