Pension i Spanien.Skola i Spanien.

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Ida G, 8 juli 2017.

  1. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Hm... det väcker en fråga om hur t.ex. svenskar som flyttade till Spanien tar emot någon som inte var född i Sverige, men flyttade dit, "blev svensk" och sen hamnar i Spanien på ett "svenskt" område.
    Alltså en som var litet marginaliserad i Sverige och hamnar bland svenskar som nu själva är utbölingar.
    Bara undrar hur långt sträcker sig det här "Tribe Mentality" i ett minoritetsläge?
    Nyfiken på era åsikter och attityder.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jag kan bara se utifrån det jag sett i Svenska skolan och har man anknytning till Sverige - oavsett nationalitet - så håller man gärna ihop. Generellt är folk väldigt välkomnande till nya bekantskaper, de flesta är öppna och hjälpsamma.
    (Den här tråden har hamnat lite på ett sidospår, hoppas inte att TS tar illa upp.)
     
  4. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för svaret.
    Jag läser nu boken "Pensionärs-planeten" som ni säkert känner till, och tycker att det är utomordentligt intressant hur svenska utvandrare uppfattar sig själva utomlands.
    Förr var man mottagare från andra länder och kulturer, och nu är man själv mottagen i ett främmande land, främmande kultur.

    Det är en guldgruva för en sociolog eller gruppsykolog.
    Jag upplever ofta när jag är på semester i typ Grekland, att de annars så slutna nordbor lättar upp sig, t.o.m. tycker själva att det är för stelt hemma, varför kan vi inte ha det lika trevligt i Sverige som i Grekland? Sen när man stiger ur flygplanet på Arlanda - allt blir som förr.

    Och ja, vi kom litet off topic, sorry. :)
     

Dela sidan

Laddar...