Pension i Spanien.Skola i Spanien.

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Ida G, 8 juli 2017.

  1. Ida G

    Ida G Guest

    Hej!
    Vi är ett par som funderar på flytta till Gran Canaria, kanske redan under 2017-2018. Håller just nu att ta reda på allt vi undrar och det som är oklart för oss.
    Vi har tänkt att gå i pension då vi är 65 år, och vi är just nu 42 och 40 år gamla, har bara jobbat i Sverige hitintills.
    Vad vi har förstått måste man jobba i Spanien i 15 år innan man kan använda sig av deras pensionssystem, vad vi också vet är att pensionen som man tjänat in under åren i Sverige betalas ut som vanligt du man går i pension vid 65, även om man bor utomlands.
    Låt oss säga att vi jobbar heltid tills vi går i pension vid 65 års ålder och flyttar 2018 till GC, vad kan man räkna på att man får i pension? Självklart är det ju svårt att veta exakt vad man får för lön, men jag har tänkt mig jobba inom turism, reception alt kundtjänst och min man inom maskintekniker, servicetekniker, bilmekaniker och liknande jobb. Hur ska man räkna?

    Så har vi en fråga ang. skolgång, vi har en dotter som 2018 blir 11 år, helst skulle vi ju vilja att hon skulle gå i svenska skolan på GC, men det kostar mycket pengar. Någon som har erfarenhet av spanska kommunala skolor på GC, vi funderar på att bosätta oss i San Agustin.
    Hur fungerar det om man kommer till en spansk skola och inte kan en gnutta spanska?
    Hur fungerar det om man kan spanska hjälpligt?
    Självklart är det ju optimalt att kunna spanska relativt obehindrat och det är vad vi satsar på, men vi behöver ändå veta hur mycket krut vi ska lägga på detta då vi bor i Sverige.
    Supertacksam för svar!
    Mvh, Ida och Björn Gripenstam
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Låt mig säga så här..... arbetslösheten är hög i Spanien, på Gran Canaria ännu högre.

    Under mina ca. 25 år på Gran Canaria har jag mött många som i er ålder kommit ner för att skapa en ny framtid. När jag tänker efter kommer jag bara på 2 par som lyckats och bor där fortsatt.

    Självklart är det många fler som lyckats, men vad jag vill säga, är att det är svårt om man inte kan språket, eller har kapital, affärsidé, yrkeskunskap och startar eget.

    Kolla upp läget först, se till att t.ex. ha en anställning först innan ni satsar allt och kommer ner.
     
  4. Ida G

    Ida G Guest

    Tack för värdefulla tankar! Jättebra att höra från någon som har erfarenheten.
    Mvh, Ida och Björn Gripenstam
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Beträffande pension så är det ju jättesvårt att veta så långt fram i tiden.
    I nuläget så ska man som du skrev ha jobbat 15 år och givetvis betalat in skatt alla år.
    Dessutom så är pensionsåldern ändrad så den kommer att bli 67 år...Dom som nu skulle ha slutat vid 65
    får jobba några månader till. Arbetstiden för pension ökar för varje år tills man blir 67 år....luddigt förklarat men...
    Vad pensionen blir...långt dit men i nuläget även här med "vanlig" spansk arbetslön på kanske
    900-1200E/mån och exakt 15 års jobb så får dom ca 650E/mån...Känner två som just fått det efter
    deras 15 år i Spanien...Ni skulle ju jobba längre så vem vet hur det ser ut då...

    Skola: Ja jag skulle absolut sätta barnet i spansk skola. Dom anpassar sig fort och lär sig språket på 0-tid.
    Dom som jag känner till har blivit väl omhändertagna av spanska skolan som är van vid utländska barn.
    Spanien är ju varit det största invandrarlandet i Europa under årtionden...
    Om man har intentionen att bosätta sig för gott eller länge varför svensk skola?
    Pirrigt i början men sen går det alldeles utmärkt.

    Om man är öppen för alla ev problem och förbereder sig ordentligt, läser spanska omedelbart (även barnet) och inte väntar
    tills man är på plats (för då blir det inte av) så har man lättare från början.

    Gran C är min älsklingsö så lycka till!!!
    Chao P :)
     
    Last edited: 9 juli 2017
    Los Suecos gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Ni kan logga in och titta vad ni kan få ut i svensk pension på www.minpension.se
    Det går att fingera ex en tjänstledighet de sista åren (motsvarande den tid ni arbetar i Spanien och inte tjänar in svensk pension) och sen uttag av pension från ex 65 år.
    Ev spansk pension kommer ovanpå det.

    Spanska arbetsmarknaden är nog svår utan spanskan. Men det kan finnas jobb man kan göra på på svenska på distans eller för ex kundtjänster som outsourcat. Inga höga löner dock. Sen kan det kanske finnas möjlighet att nischa in sig som egen hantverkare/bilmek m.m. mot skandinaver. Vet inte hur marknaden eller konkurrensen inom det ser ut på Gran Canaria, men jag ser på Costa Blanca hur de företagen går för högtryck, och inte ens hinner ta alla uppdrag.
     
    Los Suecos och Preciosa gillar detta.
  8. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    9000-12000E i månaden?
    Du menade väl 900-1200 € eller?

    På tal om det, har du någon statistik över genomsnittliga löner? Vad lever en spansk familj av? (Typ 4 pers.)
    Vart går lönen procentuellt? (Boende, mat, kommunikation, annat?)
    Statistik? Gissning? Erfarenhet?
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Japp skrev en nolla för mycket, ändrat.
    Statistik finns på löner i Spanien om man googlar.
    http://www.megafon.net/sv/nyheter/spanska-loner/
    Jag har skrivit en lön som jag personligen känner många som har.
    I servicesektorn, affärer, barer, kontorsanställda och sjukhusanställda. Brukar intervjua
    folk om jag kan av intresse och har ju levt "spanskt" :) Turiststäderna har lägsta lönerna (mycket svarta löner också).
    Normal familj...lägger denna hyra skrevs härom dagen:
    http://www.spaniaidag.no/2017/07/07/bruker-en-fjerdedel-av-lonnen-pa-bo/
    Tror Kanarieöarna har låg medelinkomst av naturliga skäl...turistområden. Gissar där eftersom när jag bodde där
    inte kollade så noga. Har iaf läst det nånstans.
    Tror dessa frågor och svar finns i mängder dessutom här på forumet om letar i SÖK. Tips till trådstartaren.
    I kategorierna Flytta till Spanien, Leva och bo, Skolor och studier, Spanska språket, och Kanarieöarna.

    P :)
     
    lasslax gillar detta.
  10. Ida G

    Ida G Guest

    Tack för superbra svar och tankar!
    Mvh, Ida och Björn Gripenstam
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Visst funkar det mesta även om man inte kan spanska men jag lovar, det blir SÅ MYCKET ENKLARE MED ALLT om man lär sig allt man bara kan INNAN man flyttar hit. Jag hade lite kunskaper men lååååångt ifrån till att klara mig. Sonen som ska börja spansk skola till hösten efter tre år vid Svenska Skolan kommer att få ägna sommarlovet till att höja sin spanska till nya nivåer. Om era hjärtan klarar av det, sätt barnet i spansk skola. Och kan barnet då spanska så är det inte lika illa. Vi kände när vi flyttade att det blev för mycket med allt nytt och dessutom på ett språk ingen av oss behärskar.

    Det låter kanske som jag eldar upp mig lite. :) Det är bara det att vi håller ju precis på med skola och språket så det är så aktuellt. Jag har skrivit en del om detta i bloggen och det kommer fler inlägg om den spanska skolan.
     
    Preciosa och erkki gillar detta.
  13. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Superbra länkar, tack för dem!
    Visst kan man försöka Goggla fram många svar på frågor, men det är svårt att selektera bland de om man inte har den lokala insynen som t. ex. du har.
    Dessutom ser jag det som värdefullt att läsa åsikter och erfarenheter också.
     
  14. Ida G

    Ida G Guest

    Tack återigen för bra tankar och svar, och precis som du skriver lasslax så är det bra med synpunkter från någon som har den lokala insynen!
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 9 juli 2017
  16. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det kan vara minst lika viktigt för barn att få spanskan för att komma in i samhället och inte begränsas. Såg det här klippet som visar fördelen med att gå i spansk skola.
    http://www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/fucking-suecos-760263
    Nu är det gammalt (2009) och program av typen kalla fakta är ju program som har sin tyngdpunkt i att visa problem och fel. Men just delen kring barn, ungdomar och språk är intressant.
     
  17. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Även om filmen är 8 år gammal så gäller den - tyvärr - fortfarande.

    Däremot är det rent krasst sett inte Svenska Skolans "fel" att barnen inte lär sig spanska då skolan erbjuder skola på svenska. Det finns många elever som inte pratar svenska hemma som går där på skolan just för att de ska lära sig eller upprätthålla sin svenska. Vill man lära sig spanska får man göra det på annat sätt.
     
  18. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Den tror jag att jag har sett för länge sen.
    Var det i det programmet man tog upp att rektorn för svenska skolan ansåg att spanska polisen borde lära sig engelska för att kunna tala med svenska ungdomarna på kvällarna?
     
  19. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Anca: Jepp det var det :) apropå att ställa för stora krav på värdlandet.
    Men seriöst så konstaterar åtminstone jag att det blir svårare och svårare med åren att lära sig ett nytt språk. Utifrån det har jag förståelse för att det behövs "svensk" service och att många föredrar att hålla sig till "svenskkolonierna" för att klara vardagen (vi kanske borde ha viss förståelse för den språkproblematiken även på hemmaplan).
    Men desto viktigare att yngre verkligen integreras språkmässigt i det land de bor. Tjejen (10-12 år?) i programmet gick från noll spanska till flytande spanska på ett år genom att gå i spansk skola.
     
    erkki och Anca gillar detta.
  20. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag har ofta märkt att, oavsett nationalitet, de utlänningar som bor i Spanien och inte lyckats lära sig spanska, är oftast de som gnäller pà invandrares taskiga integrering i Sverige/Tyskland/UK etc etc
     
    DiBo, Los Suecos, erkki och 1 annan gillar detta.
  21. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Och antagligen i länder där nivån på engelskakunskaper generellt är hög. Om vi svenskar lyckats lära oss ett nytt spåk, varför ska inte andra? (Inte jag som menar/tycker det, jag funderar på varför det skulle kunna vara så.)
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tror att det i högre grad handlar om ignorans, eller nàgot slags tanke om överhöghet. Britter och Tyskar är ju knappast kända för att vara bra pà andra spràk än sitt eget
     
    DiBo gillar detta.
  23. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Men det har nog också med att göra att de har inte behövt det. För bara mågra årtionden sedan var det ju obligatoriskt i de östligare länderna i Europa att lära sig tyska som andra språk medan vi i de västligare lärde oss engelska eller franska.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...