Någon som nyligt öppnat bankkonto - hjälp!

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av deselby, 14 juni 2013.

Tags:
  1. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Du kanske inte sett länken till ordlistan som jag lagt i ett tidigare inlägg. Mycket användbart med många jur. ord bl.a. www.velascolawyers.com/sv/ordlista.html Där står vad en gestor är t.ex.
    rocio
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Man ska alltid ha EGEN juridisk hjälp när man köper för att undvika bli
    lurad. En som bara ser till DINA intressen. Det kan gå bra men det är mycket pengar det handlar om.
    Var har du köpt? Du kan ju få tips med juridisk hjälp om vi vet
    var.
    Ciao P thumb
     
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Har själv väldigt bra erfarenhet av Cajamar, men det det beror självklart mycket på vilket beror man besöker, då personalen betyder mycket för det intryck man får. Men villkor och kostnader tycker jag också ligger något bättre än den spanska snittbanken.
    Är man inte beroende av att kunna besöka ett fysiskt kontor så är den billigaste spanska banken fortfarande Uno-E.
     
  5. deselby

    deselby Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej hej,
    Jag har köpt en lägenhet i Las Palmas på Kanarieöarna, har förstått att många som hänger här bor på fastlandet, om det är någon skillnad på banker vet jag förstås inte.
    Den här arkitekten jag har har hjälpt till att få alla papper i ordning och är mycket kunnig i hur man skriver kontrakt osv så jag känner mig inte orolig för den biten, fast någon "gestoria" är hon ju inte.
    Cajamar har jag inte sett i Las Palmas, men jag ska kolla upp den. Hur fungerar den här Uno-E, jag såg deras webbsida men hängde inte med riktigt? Alltså, om jag ska tex hämta ut en check för att betala lägenheten med den, går det göra om de inte har kontor? Eller är det mera en bank man använder för att betala räkningarna via autogiro?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Urb. Marbella

    Urb. Marbella Ny medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilken bra information, tack!
    Har du adressen till Bankias kontor i Quesada, Torrevieja? Hoppas Katarina jobbar kvar. thumb
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Gör en förteckning över alla frågor som rör kostnader och andra bankfrågor som du är intresserad av och skicka ett mail till Katarina. Hon brukar svara samma dag eller dagen efter. Åtminstone dom få gånger jag har mailat henne. Mig veterligt så jobbar hon fortfarande kvar men du kan ju ringa och kolla först. Alla anställda inom Bankia talar engelska.
    Dom enda kostnader som jag säkert vet om är 6€/kvartal för "Mantenimiento", en kostnad alla banker tar ut (mycket högre hos vissa banker) för "besväret" att man har konto där, samt en kostnad på c:a 25-30€/konto vartannat år för uppgifter om kunder med "icke residenta-konton" som bankerna måste skicka in till skattemynd.
    Detta gäller ICKE residenta. Jag vet inget om vad som gäller residenta och deras bankkostnader.
    Jag vet inte heller var Bankia i Quesada håller till, men adressen finns nog på deras hemsida.
    rocio
     
  9. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Finns det ingen bank man kan dubblera med?
    Santander finns även i Sverige, kan man inte öppna konto där med möjlighet att koppla till Spansk Santander bank? Nån som provat?
     
  10. EvaP

    EvaP Ny medlem

    Blev medlem:
    4 november 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Vi köpte för drygt ett år sedan och öppnade då konto i Deutsche Bank vilket fungerat väldigt bra. Vi hade turen att kontorschefen på kontoret i Torrevieja (LasLomas) där vi köpte är svenska. Det underlättade förstås och vi fick en bra och ingående förklaring på hur allt fungerar i Spanien. Vi gick dit för att undersöka möjligheten med lån och det blev så att vi samtidigt öppnade ett konto när vi ändå var på plats. Detta trots att vi då ännu inte hittat den bostad vi senare köpte. Vi förberedde samtidigt också en låneansökan och fullmakt för banken att för vår räkning beställa en oberoende värdering genom att fylla i allt utom objektet vilket kontorschefen sedan tog hand om att fylla i när vi väl hittat vår bostad. När vi sedan hittat den bostad vi köpte så anlitade vi en advokatbyrå (Abaco Advicers) som vi gav fullmakt att betala och slutföra köpet för vår räkning och skriva på alla papper för lagfarten etc. Vi behövde inte ens vara på plats utan vi hämtade bara upp nycklarna när vi kom ner. De kunde också ha hjälpt till med att öppna ett bankkonto men eftersom vi redan hade gjort det så var det inte nödvändigt i vårt fall. I detta uppdrag ingick också att de för vår räkning tecknade avtal om el och vatten och autogiro för dessa löpande räkningar. Den hjälpen var guld värd. Vi använder dem nu också löpande för att ta hand om den årliga deklarationen och betalning av fastighetsskatt etc. i Spanien. Det funkar jättesmidigt och vi behöver inte bekymra oss om allt sådant krångligt och slipper således obehagliga överraskningar. Så om ni inte har koll på det Spanska systemet och kan prata spanska så är vårt råd att anlita en advokatbyrå som kan säkerställa att allt praktiskt fungerar. Ett annat råd är att fixa så mycket som möjligt med fullmakter etc. när du är på plats för det är ganska omständigt och dyrt att göra det från Sverige eftersom man måste gå till en Notarius publicus och få stämplar och sigill på alla papper som sedan måste skickas ner till Spanien.
    Även om vår kontaktperson på Deutsche Bank finns i Torrevieja så kan hon säkert hjälpa till med en kontaktperson i ert närområde. Eller så kan ni kanske via Deutsche Bank i Sverige få hjälp med att öppna ett konto i Spanien?
    eMail adressen till kontorschefen Sandra Mattsson är [email protected]

    Lycka till
    Eva
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Tanzacat

    Tanzacat Ny medlem

    Blev medlem:
    5 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Obligatoriskt med NIE-nummer för bankkonto?

    När jag läser denna tråden verkar det som att en hel del kunnat öppna bankkonto utan NIE-nummer. Jag håller själv på och köper en fastighet i Gran Alacant och ska åka ner för att ansöka om NIE-nummer 29 okt och notariebesök 30 oktober. Idag när jag hade kontakt med Currencies Direct nämnde de att man inte kan öppna ett bankkonto utan NIE-nummer. Hur gör jag då med överföring av köpeskilling? Måste ju finnas på mitt (förhoppningsvis) nya spanska bankkonto samma dag som notariebesöket så att jag kan ta ut en växel/check. Tacksam för snabba råd.
     
  13. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej

    Köper du via en mäklare?
    I så fall kanske du kan göra överföringen till dem som sedan för den vidare?

    Vi har betalat vår reservationsavgift till mäklaren via vårt svenska bankkonto.
    De betalar sedan säljaren , efter alla kontroller.

    Hälsning från Emma
     
  14. Tanzacat

    Tanzacat Ny medlem

    Blev medlem:
    5 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Betalning köpeskilling och Currencies Direct

    Depositionen på 3000 Euro ska jag betala direkt till säljarens konto. Det är resterande del av köpeskillingen som jag tydligen ska betala till eget spanskt konto. Ska höra med advokaten jag anlitat i morgon bitti. Kanske går att lösa via deras konto.

    Någon som utnyttjat Currencies Direct i samband med husköp i Spanien? Erfarenhet?
     
  15. Ainacs

    Ainacs Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Bankkonto

    Vi köpte för en månad sen. Ringde La Caixa i Villa Martin och öppnade konto, mejlade passkopia o nie nummerdokument. Visst va jag fundersam när jag
    förde över pengar hemmifrån, men de gick bra.
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Sabadell har många öppnat konto utan NIE, bara med pass. I centrum av
    Torrevieja vid Saluhallen finns en svensktalande kille -Pablo-som nog skulle ordna detta. Man måste beställa tid numera.
    Prova iaf att ringa 965 706 280 och kolla.
    Gatan hette José Martinez Ruiz Azorin 12 nyss, det står kvar men har ett annat namn nu.
    Får du NIE-nr på en dag?
    Ciao P :sol:
     
  17. Tanzacat

    Tanzacat Ny medlem

    Blev medlem:
    5 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Sabadell

    Hej och tack för svar,

    har redan kontaktat Sabadell för att kolla deras villkor. Enligt kontoansökan på deras hemsida behöver man ange antinge NIE eller passnummer. De har ett konto som kostar 8 Euro per månad i s k flat fee och då ingår i stort sett allt - internetbank, kreditkort, ingen avgift vid transfer till kontot - detsamma med beloppsgräns från kontot. Har dock frågat om vad de tar för utställande av check på köpeskillingen - har förstått att detta kan vara ganska dyrt i vissa banker.

    Vårt hus är i Gran Alacant så det är i första hand det bankkontoret som gäller. Enligt mäklaren och advokaten ska vi kunna fixa NIE-nummer på en dag - hoppas verkligen detta stämmer. Nästa dag ska vi ju till notarien!
     
  18. Steve-O

    Steve-O Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi öppnade ett Sabadell-konto för en månad sedan.
    Vi hade bara passnummer när vi skaffade kontot.
    På kontoret i Fuengirola (på baksidan av stora "saluhallen" vid tågstationen) jobbar en Svensk tjej vilket underlättar om man inte kan spanska.
    Sabadell har två val. Antingen betalar man en avgift för tjänsterna, eller så är allt gratis om man sätter in minst 700 Eur i månaden.
    För oss som hyr med en hyra på 650, så är insättningen det dubbla varje månad och allt är då gratis för oss inkl dubbla Mastercard och internetbanktjänster.
    Sabadell har även andra saker som vi blev glatt överraskade över.
    Sparränta på 1,5-2,1% (Försök med det hos en svensk bank)
    Återbäring på 7% av beloppen för räkningar som betalas med "Autogiro" (vid minst 3 räkningar i månaden)
    Superbra APP till mobilen som slår de svenska mobilapparna.
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Har dom sagt så så är det så, måste ju klaffa :D Kanske åker till Elche
    för NIE-nr som många gör. Där finns kapacitet thumb

    Ciao P :sol:
     
  20. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi öppna bankkonto utan NIE nummer på Sabadell, dom har så dom kan skriva in ett fiktivt nummer medan du söker om NIE nummer och fyller i detta sedan efteråt. Så gjorde vi i alla fall och fick hjälp av mäklaren för allt detta.

    //Eckhoff
     
  21. Tanzacat

    Tanzacat Ny medlem

    Blev medlem:
    5 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Sabadell mm

    Tack för alla bra svar.

    När det gäller NIE-nummer gissar jag att vi kommer att åka till Elche - fastigheten ligger ju i Gran Alacant och detta är väl närmast. Finns det notarie också i Elche eller vart åker man närmast då?

    Mitt intryck är att många av er verkar nöjda med Sabadell. Har någon av er betalt köpeskillingen med hjälp av dom, dvs sista betalningen som jag förstår normalt görs med check eller bankväxel samma dag som notariebesöket. Vad kostade i så fall detta för er? Har hört att bankerna kan ta mellan 0,2 - 1,5 % i avgift baserat på beloppet för denna tjänst och det blir ju ganska mycket pengar.
     
  22. haho1018

    haho1018 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 april 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    bank i gran alacant

    Kort inflikning bara: I Gran Alacant finns Caja Murcia med en svensk trevlig bankman, (glömt förnamnet) von Knoop. Om inte Sabadell har ngn svensktalande på plats och man värdesätter det kan ni ju kolla upp Caja Murcia, vi har dom och är nöjda. Lycka till!
     
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ring Annika pà Sabadell i Gran Alacant. hennes tel är +34 966 698 193. Hon är ifràn Boràs tror jag.

    NIE kan du skaffa via konsulate eller ambassad i Sverige. kanske gàr fortare än att vänta pà att fixa det här nere.
    Notarien blir säkert i Santa Pola. Vilken mäklare har ni använt?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...